Mercedes-Benz er på offensiven om dagen og lover klassens råeste ytelser i nye C63 AMG Coupe.
Mercedes-Benz er på offensiven om dagen og lover klassens råeste ytelser i nye C63 AMG Coupe.

Knuser konkurentene med skikkelig kraftpakke

Ny designperle fra Mercedes har klassens råeste motor.  

Her er den helt nye AMG-versjonen fra Mercedes, basert på folkelige C-klasse i coupeformat. Mercedes hevder selv at de har laget en kraftpakke av de sjeldne, ved å tilby en voldsom 8-sylindret biturbo-motor under panseret.

Dette er nøyaktig samme motor som vi finner i verstingen AMG GT, men i C-klassen yter den 476 eller 510 hk, avhengig av effektalternativ. Dermed holder Mercedes ord når de påstår at coupeen er klassens råeste på effekt og ytelse.

Denne rumpa skjuler ikke bare masse krefter, men også mye inspirasjon hentet fra storebror S coupe.
Denne rumpa skjuler ikke bare masse krefter, men også mye inspirasjon hentet fra storebror S coupe.

Nåla i topputgaven angriper 0-100 km/t på kun 3,9 sekunder og er videre elektronisk begrenset til 250 km/t. Dette sørger for at C 63 AMG coupe overgår både BMWs M4 og Audi RS5, som kan by på henholdsvis 431 og 450 hk.

Les også: Dette er en lekker bilnyhet fra uventet hold

S-en indikerer toppmodellen som gir hele 510 hk tilgjenglig fra de åtte sylindrene.
S-en indikerer toppmodellen som gir hele 510 hk tilgjenglig fra de åtte sylindrene.

Viktig satsning

C-klasse er Mercedes mest solgte modell og danner på mange måter ryggraden i selskapets suksess. Derfor mener Mercedes at deres nye coupe er en viktig satsing i nettopp dette segmentet.

Når attpåtil AMG får optimalisere bilen, innebærer det i tillegg til betydelig mer motorkraft, et langt mer sportslig oppsett, kontra innstegsmodellene. Økt sporvidde, stivere fjæring og lavere oppsett er blant faktorene som sørger for dette.

Les også: Dette har de ikke gjort siden 1971

Aggressive detaljer

Med unntak av seter og et par karbondetaljer, er det ikke mye som skiller interiøret fra C coupe.
Med unntak av seter og et par karbondetaljer, er det ikke mye som skiller interiøret fra C coupe.

I kjent stil får også AMG-versjonen en aldri så liten kosmetisk behandling. Større luftinntak i front, markerte pølser på panseret og en diskret, men synlig vinge på bakluken som avsluttes med fire grove enderør. Totalt sett blir utseendet mer skarpt og aggressivt – akkurat som bilen fortjener.

Setter du design og smekre linjer foran det praktiske, og i tillegg føler deg frelst av en sjelden rå motorkraft, vil trolig nye C 63 AMG coupe passe deg midt i blinken.

Selv om råtassen ikke lanseres på markedet før i mars 2016, har den verdenspremiere i Frankfurt 15. september. Vi gleder oss stort til å se bilen, og lover å komme tilbake med utfyllende informasjon.

Les også: Norske avgifter gjør denne Mercedesen til et kupp