Kjørte som om det var to sjåfører i bilen

Vogntogsjåfør sjokkerte Statens vegvesen.

Her ved Leiro på vei ned fra Hardangervidden gjennomføres det daglig kontroller av tunge kjøretøy. Bildet er tatt i forrige uke. Foto: Statens vegvesen
Her ved Leiro på vei ned fra Hardangervidden gjennomføres det daglig kontroller av tunge kjøretøy. Bildet er tatt i forrige uke. Foto: Statens vegvesen

Siden Gudvangatunnelen ble stengt etter bussbrannen 11. august, har veivesenet hatt daglige kontroller ved Leiro på Hardangervidden.

Årsaken er at mye av tungtransporten som normalt kjører over Filefjell og Hemsedalsfjellet nå velger riksvei 7.

Veien ned fra Hardangervidden på vestsiden er mye brattere enn veien trailersjåførene normalt velger, og veivesenet har særlig fokus på varme bremser.

Leiro ligger syv-åtte kilometer nedenfor Dyranut, før man begynner på den bratte nedstigningen i Måbødalen.

– Det kan fort oppstå trafikkfarlige situasjoner som følge av varmgang i bremsene. Det så vi forrige gang Gudvangatunnelen var stengt, og derfor står vi der også nå, sier Thormod Gausdal, seksjonsleder for kjøretøyseksjonen i Indre Hordaland og Sogn og Fjordane, til BA.no.

Mandag ble femten tunge kjøretøy stanset med for varme bremser, mens ti kjøretøy ble stanset med overlast. I tillegg fikk et vogntog kjøreforbud på grunn av slitte dekk.

– Dette resultatet gjenspeiler det vi har sett de siste ukene, sier overingeniør Dag Rykkje i Statens vegvesen, som har vært med på kontrollen.

Kjørte som om det var to i bilen

Litt mer uvanlig var det da de stanset en trailersjåfør som i flere uker hadde kjørt på to sjåførkort.

– Han hadde systematisk brukt en annen person sitt kort, slik at han hadde kjørt i over syv timer uten pause hver dag, sier Rykkje.

Kortene har chip, og disse settes inn i en ferdskriver og registrerer kjøre- og hviletiden. Sjåførene kan kjøre i fire og en halv time, før de må ta tre kvarters pause.

– Men han bare byttet kort, og kjørte som om det var to sjåfører i bilen. Det er det ikke så ofte vi ser, heldigvis, sier Rykkje.

Etter mye frem og tilbake mandag kveld, ble det bestemt at mannen fikk kjøre til Bergen, og at han deretter måtte kontakte veivesenet på vei tilbake.

– Politiet vil avgjøre hva som skjer her, men normal straff er bøter, og i verste fall kan det bli snakk om førerkortbeslag, sier Rykkje.

Sjåføren var norsk, og mannen som eide det andre sjåførkortet, befant seg på Østlandet. Han bekreftet at han ikke hadde vært i bilen på tre uker.

Politiet har opprettet sak, og det vil bli skrevet en anmeldelse.

– Deretter vil en jurist ta stilling til hva som blir reaksjonen, sier operasjonsleder Bjarte Rebnord i Hordaland politidistrikt.

Brennende bremser

Varmgang i bremsene hos vogntog og semitrailere er vanlig kost for kontrollørene fra veivesenet.

– I dag hadde vi en som hadde over 600 grader i bremsene. Når det passerer 700, er det kritisk for at det tar fyr, sier Rykkje.

Det var det som skjedde mandag i forrige uke. Da kom et vogntog inn på kontrollplassen med åpne flammer fra bremsene. Temperaturen ble mål til cirka 750 grader.

– De som har for varme bremser, må stå her til temperaturen har gått ned under 200 grader. De får også opplæring i hvordan de skal bruke kjøre nedover de bratte bakkene, sier Rykkje.

Vogntoget med de brennende bremsene fikk kjøre videre etter at bremsene hadde kjølt seg ned.

– Det var ingen skader på bremsene, sier Rykkje.

Han sier det ofte er utenlandske sjåfører som har problemer med for varme bremser, men at det hender det er nordmenn også.

Overlast

Mandag ble ti biler stanset med overlast av kontrollørene.

– Vi har hatt to asfaltbiler, og en betongbil, og så er det en del varebiler, som er registrert med en totalvekt på 3,5 tonn. Vi ser til tider at disse har et tonn med overvekt, sier Rykkje.

Reaksjonene for overvekt er gebyrer, i verste fall bot og førerkortbeslag i grove tilfeller.

Les flere bilsaker i BAs motormagasin her

Les også: Dette kostet vogntogsjåføren lappen