Ka farsken? Nå er det strøm som driver sjarken

– Jeg trodde det var en aprilspøk da jeg hørte om det første gang, men alt er tydeligvis mulig, sier skipper.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En konstant motordur, sammen med lukta av olje, diesel og eksos, har fulgt fiskere langs kysten ute på jobb i generasjoner, men når man starter opp det som er verdens første elektriske hybridsjark er motorlyden knapt hørbar.

Inne i styrhuset er det nesten helt stille.

Merkelig

Fisker Bent Gabrielsen fra Karlsøy i Troms har kjøpt det som er den aller første elektriske sjarken, og etter testturen utenfor Munkholmen i Trondheim er han positivt overrasket.

– Etter prøveturen er det en merkelig følelse å være på havet uten motordur og ingen støy. Dette er veldig bra, sier yrkesfiskeren.

30 batterier

For i likhet med mange kollegaer landet rundt har han vært vant til støy og vibrasjoner i båten på vei ute på feltet. Nå er det slutt på det, for under dekk er dieselmotoren skiftet ut med 30 batterier som skal drive sjarken i fremtiden.

– Men hva med rekkevidden?

– På en normal fiskeoperasjon så kan båten gå på batteri hele dagen. Er det dårlig vær, mye fisk og at båten må gå litt lengre ut på havet, så har man et aggregat om bord, sier Erik Lanssen, daglig leder hos Selfa i Trondheim.

Godkjent

I sju år har Sintef, Siemens og Selfa i Trondheim forsket på teknologien. Nå er fiskebåten snart godkjent for bruk.

– Vi har jo drømt om å få til dette, så dette er neste ikke til å tro. Det er utrolig artig at den første elektriske sjarken nå er sjøsatt, sier Lanssen.

Men ikke alle har vært like entusiastisk.

– I utgangspunktet så er jeg skeptisk. Jeg trodde det var en aprilspøk da jeg hørte om det første gang, men alt er tydeligvis mulig, sier Remi Skipnes, skipper på båten «Argus» i Bodø.

Fem prosent

Årlig bruker fiskeflåten 400 millioner liter med olje og diesel, noe som er fem prosent av forbruket i Norge.

Drivstoffkostnadene på denne el-sjarken er kuttet med mellom seksti og åtti prosent ved hjelp av fornybar energi. Samtidig er eksosen og støy borte.

– Støy og vibrasjon er noen som er tungt for fiskerne og jobbe med hele tiden. Det er slitsomt, sier Lanssen.

Veien å gå

Prototypen er nå sjøsatt. Den er litt dyrere enn sjarkene som går på fossilt brennstoff, men etter hvert som produksjonen kommer i gang, vil også prisen trolig gå ned.

Lykkes man med å gjøre også fiskebåtene langs kysten elektrisk, vil det gi enorme miljøgevinster med tanke på CO2-utslipp.

– Jeg tror framtiden vil vise at dette er veien og gå, sier fisker Bent Gabrielsen.

Han skal nå nordover fra Trondheim til Karlsøy i Troms for første gang med kun batterier under dekk.

LIK TV 2 Nyhetene PÅ FACEBOOK