Denne bilen ble offer for en tragedie

Men det visste ingen da de avduket den...

Ikke et syn du ser hver dag. Dette er ekte drømmebil!
Ikke et syn du ser hver dag. Dette er ekte drømmebil!

Lordens blogg er fylt med personlige betraktninger, et lite sideblikk på noe av alt det spennende som skjer og har skjedd i bilverdenen. Denne gang handler det om en tysk drømmebil, og et mareritt av ett OL.

Er du av en viss alder husker du kanskje grusomhetene som skjedde under sommer-OL i 1972? For terrortragedien, kjent som Massakren i München, overskygget fullstendig lekene i seg selv (for den som er interessert i flere detaljer om hva som skjedde, har jeg laget en liten oppsummering til slutt i denne saken).

Massakren overskygget også en bil som BMW hadde laget, for å feire lekene. Den fantastiske BMW Turbo.

Hentet inspirasjon fra Italia

Paul Bracq tok et 2002-chassis, som han modifiserte for å få plass til sitt drømme-karosseri. Motoren var 2002-motoren utstyrt med turbolading, oppgitt til 280 hk. Det skulle holde til en toppfart på 250 km/t. Innvendig fikk bilen et særdeles futuristisk interiør, med mye av det aller siste innen digital teknikk.

Super-ekstrem Ferrari kan bli din for 13 millioner

For selve karosseriet søkte Bracq inspirasjon fra kileformen som akkurat da var det heteste innen design. Marcello Gandini hadde tegnet den første bilen med kileform: Bertone Carabo fra 1968.

De neste årene hang alle de store designhusene seg på, og verden fikk fantastiske kiledesign som Bizzarrini Manta, Lancia Stratos Zero fra Bertone, Italdesign Boomerang og Lamborghini Countach.

Men bortsett fra Italias mesterdesignere, var det ikke mange som turte å prøve seg på kileformen. Bracq tegnet bilen på relativt kort tid, med langt mykere linjer enn f.eks de ekstremt aggressive spisse linjene som særpreget de italienske bilene.

I tillegg utstyrte Bracq bilen sin med måkevingedører, noe som aldri hadde blitt mote etter Mercedes-Benz sin 300SL på femtitallet. Bakhjulene ble kledd inn på samme måte som mange luksusbiler hadde, noe som ga bilen et litt underlig preg bak.

Sintere Cabriolet skal du lete lenge etter

Sikkerheten i høysetet

BMW var veldig oppmerksomme på sikkerhet, og det ble et stikkord for bilen. Foran og bak fikk den myke deformerbare støtfangere (helt i tidens ånd), og den brukte også radar for å måle distansen til bilen foran. ABS var også på plass. Lakkjobben gjorde at bilen ble mer enn godt synlig, og den hadde god sikt i alle retninger for de som satt inni den.

Den avanserte elektronikken bød på Secondary Display 2, en forløper til Check Control, som kom på 6-serien i 1976. Slo du på tenningen, og trykket på knappen merket Test, kunne føreren sjekke status til motorolje, bremsevæske, kjølevæske, bremseslitasje, baklys og spylervæske.

To eksemplarer ble bygget av Michelotti, og de ble vist mye rundt på bilutstillinger de neste årene, med premiere på Paris Motor Show i oktober 1972.
Men før Paris ble altså den første bilen vist frem i München under OL, nettopp som en hyllest til lekene. At det hele skulle utvikle seg til en terrortragedie av ufattelige dimensjoner, kunne ingen vite da.

Begge bilene eksisterer den dag i dag. For mange (inkludert meg selv) en av de absolutte lekreste biler BMW har skapt, og en direkte inspirasjonskilde til den fantastiske M1 (som jeg må komme tilbake til med en egen sak senere)

Hva var Massakren i München?

For den som måtte lure, her er en kjapp oppsummering:

Den 5.september 1972 snek åtte medlemmer av den palestinske terror-organisasjonen Svart September, seg inn i deltakerlandsbyen i München hvor det israelske OL-laget befant seg. To israelske utøvere ble drept momentant, mens ni andre ble tatt med som gisler.

Svart September forlangte så at 234 politiske fanger, samt Ulrike Meinhof og Andreas Baader fra Rote Armee Fraktion (også kjent som Baader-Meinhof) skulle løslates fra fengsel umiddelbart.

Etter noen intense dager med forhandlinger, ville terroristene ha et fly og dra til Kairo. På flyplassen oppsto det fullstendig kaos, med intens skyting og brennende helikoptre. Alle de ni israelske gislene ble drept. Fem av terroristene ble drept, mens de tre andre ble frigitt da et Lufthansa-fly ble kapret av andre palestinske terrorister den 29. oktober samme år.

Det hører med til historien at Israel søkte hevn, og de neste årene ble flere ledende personer i Svart September, inkludert to av de tre gjenlevende fra München-massakren drept i ulike israelske aksjoner.

Det er også her det berømte Lillehammer-drapet kommer inn i bildet, da Mossad-agenter skjøt en uskyldig marokkaner som de trodde var medlem av Svart September på norsk jord. 

Dette er en bil som kan ta knekken på økonomien din