Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det høres kanskje rart ut for de som ikke er interesserte i bil, men mange autofile liker ikke å dra på biltreff med egen bil. Rett og slett fordi det blir for mye press og prestisje.

Jeg hører om folk i ulike merke-klubber, som går rundt på treffene og kritiserer andre sine biler. Høylytt og uten tanke på om eieren står i nærheten. Særlig utsatt er de som ikke har de «feteste» modellene, altså de som har de innstegsmodellene av merket.

Die Original-Polizei

Så må selvsagt ikke glemme original-politiet. Som med voldsom utestemme kan proklamere at i 1973 hadde aldeles ikke den modellen innsprøytning. Dermed utløses krisealarmen. Siden bilen ikke har den originale motoren med forgasser, er den nå djevelens verk. Fysj og fy! Og hva er det ungdommen driver med? Uoriginale felger og senking! Hva tenker de på? Ren ondskap!

Dermed er det fullt forståelig at mange holder seg hjemme med bilen sin. Hvem vil vel høre at bilen de er glad i, er fullstendig ubrukelig, stygg og burde vært sendt på skroten?

Personlig er jeg av den oppfatning at enhver får gjøre med sin bil akkurat som han eller hun selv vil. Jeg kan godt være uenig med eiers valg av felger, men det spiller ingen rolle. Det er eiers valg. Min og andres mening er irrelevant.

Fantastisk BMW 2002, som original-politiet nok ville ha tatt inn til avhør.
Fantastisk BMW 2002, som original-politiet nok ville ha tatt inn til avhør.

Så billig får du dollarglis med 4x4

Men dessverre er det noen som alltid må påpeke at deres mening er rett, og at bileier og bil er tilnærmet fyllmasse.

Slikt hjelper ikke akkurat på rekrutteringen til bilhobbyen heller, så hva kan gjøres? Finnes det noen form for biltreff, hvor man kan samles, uten noen form for press og prestisje innblandet? Det gjør det!

Cars and Coffee

Uformelle biltreff på tvers av merker og nasjoner har foregått i ulike former i USA i årtier. Men for ni år siden oppsto et gedigent ukentlig treff i Irvine, California, som fikk navnet Cars and Coffee. Et biltreff uten noen som helst form for stor planlegging, uten dommere med strenge blikk, og uten premieutdelinger. Bare en gjeng med bilinteresserte folk, som tok med seg entusiastkjøretøyet sitt, uten at opphavsland eller prisklasse var interessant. Så kunne man gå rundt og prate med likesinnede, mens man drakk litt kaffe.

Dette genialt enkle konseptet kom også hit til lands for noen år siden, i Norges opprinnelige hovedstad: Trondheim. På det meste har man vært oppe i 1000 biler. Uten å ha gjort større forberedelser enn å annonsere treffet på Facebook.

Steintøff 1970 Mercury Cougar omgitt av tyske premiumbiler. Kun på Cars and Coffee.
Steintøff 1970 Mercury Cougar omgitt av tyske premiumbiler. Kun på Cars and Coffee.

Er dette verdens villeste luksusbil?

Tommy Østhus og Bjarne Reistad er grunnleggerne av Cars & Coffee i Norge. Reistad forklarer konseptet slik:
– Cars and Coffee gjør at alle entusiaster kan møtes på tvers av merker og opphavsland. Dette har vært et savn som man kanskje ikke har vært klar over, noe det enorme mangfoldet på Cars and Coffee beviser, forteller Reistad.

Det er ingen tvil om at han har rett. For her er du velkommen uansett entusiastbil, og prislapp og status spiller ingen rolle. En Lada Niva er like velkommen som en Lamborghini Aventador. Mens original-politiet ikke er velkommen, for her får hver mann gjøre med sin bil som han vil. 

Bilmiljøet i Trondheim er gedigent, og variasjonen i biler likeså. Det gjør at folk kanskje også ser litt forbi sin vanlige interesse-sfære. Her ser man Amcar-folk som interessert betrakter en Toyota Supra, og her ser man Porsche-eiere som er nysgjerrig på en Buick Riviera. 

Hva er en entusiastbil? Er en vanlig Audi personbil med litt styling en entusiastbil? Grensene kan være vanskelige.
Hva er en entusiastbil? Er en vanlig Audi personbil med litt styling en entusiastbil? Grensene kan være vanskelige.

Måtte slås ned på umiddelbart

Cars and Coffee har vært en suksess fra første stund i Trondheim, men rask vekst førte også til et par problemer. Det første var noen få individer som ikke klarte å beherske gassfoten. Det måtte slås ned på sporenstreks, for ellers ville ordensmakten ha nektet flere fremtidige treff.

Det andre var folk som ikke helt klarte å skjønne begrepet entusiastbil, og som dermed tok opp unødvendig plass på parkeringen ved å komme kjørende i en helt vanlig personbil av nyere dato.

Utover dette har det imidlertid bare vært fryd og gammen omkring Cars and Coffee, og man kjører på med ukentlige treff. Til stor glede for alle bilentusiaster i byen. Nå tar det av mange andre steder også. Andre byer og steder har tatt etter Trondheim (inkludert Asker og Bærum), men det er fortsatt originalen som er størst.

Når mørket faller på begynner mange å cruise, her en vinterkamuflert VW 181.
Når mørket faller på begynner mange å cruise, her en vinterkamuflert VW 181.

Bjørn får helt ny gratis Tesla av fabrikken!