Blir ikke så dyr som den ser ut

Ikke er den langt unna, heller.

Det kan se ut som en S-klasse Coupe, men dette er splitter nye, og langt mer folkelige C-klasse Coupe.
Det kan se ut som en S-klasse Coupe, men dette er splitter nye, og langt mer folkelige C-klasse Coupe.

Bilen du ser på bildene her er splitter nye Mercedes C-klasse Coupe. Den baserer seg, som navnet tilsier, på den relativt folkelige modellen som akkurat nå selger ganske så friskt i Norge – nemlig C-klasse. Men her altså bare med to dører.

Riktignok er ikke coupeen en billigbil, det er tross alt Mercedes. Men, designet minner veldig om en bil som er langt dyrere enn denne blir – nemlig S-klasse Coupe. Slik sett kan du få en litt krympet versjon av et, for mange, fullstendig uoppnåelig luksusflak av en bil, til en langt lavere pris.

Nøyaktig hva den vil koste i Norge må vi komme tilbake til. I skrivende stund er ikke prisene klare. Men C-klasse sedan starter på 343.800 kroner. Til sammennligning starter S-klasse coupe på, sett deg ned og hold deg fast, 1,8 millioner kroner... Men i den får du jo også en kraftkilde av en V8-er på 456 hk med på kjøpet.

Les også: Disse bilene taper du minst på

2+2

Endringene i forhold til en C-klasse sedan og stasjonsvogn er en hekk som har hentet veldig mye inspirasjon fra S-klasse Coupe. Innvendig byr coupeen ellers på mye av det samme som en vanlig C-klasse – men den får egne sportsseter, med nakkestøtter som er en integrert del av setet.

I baksetet blir det, som vanlig, kun plass til to. 

Coupeen kommer ellers med flere motoralternativer allerede fra start: C180 (156 hk), C200 (184 hk), C250 (211 hk) og C300 (245 hk) på bensinsiden. Er det diesel du vil ha, er det i første omgang C220d (170 hk) og C250d (201 hk).

De nye motorene skal være opptil 27 prosent gjerrigere enn de gamle. 

Les også: Test C-klasse: Mye bedre – og mye billigere

Lavere

Du kan velge om du vil gire selv, eller om du vil ha enten syv- eller nitrinns automatgirkasse. Vi kan varmt anbefale den nye, nitrinns automaten. Den er uten tvil den beste Mercedes har kommet med så langt.

Dessuten kan du naturligvis også få coupeen med firehjulsdrift, avhengig av hvilke motor du måtte velge.

I utgangspunktet er det standard med litt lavere og mer sportslig understell enn sedan og stasjonsogn. Coupeen er senket 15 millimeter. I tillegg kan den leveres med luftfjæring, om du ønsker det.

Forøvrig er stolene også montert noe lavere i coupeen, slik at du skal få mer følelsen av å kjøre en sportslig bil.

Les også: Slik vil Mercedes overgå konkurrentene 

AMG kommer også

Sammenlignet med den utgående coupeen, er den nye både lavere, bredere og lengre. Og det bidrar til at proporsjonene i designet sitter bedre. Den nye ser både mer elegant og sportslig ut enn tidligere. Men fullt så lekker som storebror S-klasse Coupe er den likevel ikke...

Apropos sportslig: Det blir naturligvis en AMG-versjon av denne også. C63 AMG Coupe vil by på over 500 hk fra en V8-motor med twin turbo. Vi har kjørt C63 AMG sedan, og kan skrive under på at det er en særdeles frisk opplevelse! 

Her kan du lese vår test av forrige generasjon C-klasse coupe

I strupen på 4-serie og A5

C-klasse Coupe vil konkurrere mot BMW 4-serie og Audi A5. Det er tøffe konkurrenter, som de siste årene har tatt en større del av kaka enn Mercedes.

Men den nye coupeen med stjerne i grillen vil nok by på tøffere konkurransen enn tidligere generasjoner har gjort. 

Vi gleder oss til å se bilen i virkeligheten under bilutstillingen i Frankfurt neste måned, og lover å komme tilbake med mer utfyllende informasjon da.

Les også: Design-Mercedes til under en tredjedel av nypris