En legende i sin tid, og nå har de fineste passert ti millioner kroner.
En legende i sin tid, og nå har de fineste passert ti millioner kroner.

Tilskuerne jublet da tyskeren fikk tilslag på denne

Ikke så rart, kanskje, det er verdens dyreste av sitt slag. Sjekk prisen!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ferrari F40 er noe av det råeste som noensinne har rullet ut fra portene i Maranello. Den har alltid ligget høyt i pris, men under Coys-auksjonen som foregikk under Oldtimer Grand Prix på Nürburgring i Tyskland, ble det satt ny prisrekord.
Folk klappet og jublet da en tysk mann fikk tilslaget på 1,12 millioner Euro, eller godt og vel litt over 10 millioner kroner.

En eier siden ny

Bilen regnes som en av de siste privateide F40 i verden, og har tilhørt en italiensk eier siden den var ny i 1992. Kilometerstanden er nå på 7.881 km, og den var en av de siste F40 som ble produsert da den ble ferdigstilt i desember 1992.

Auksjonsbilen før auksjonen.
Auksjonsbilen før auksjonen.

Eieren mottok den i januar 1993, og har oppbevart den i en temperert garasje siden. På auksjonen kom den med en så komplett servicehistorie som det er mulig å få, inkludert en full gjennomgang av Ferrari Classiche i juli i år.

Messias for Kit Car-folket 

Her ligger da også mye av forklaringen på auksjonsresultatet. En supervelholdt en-eiers F40 med full dokumentasjon opp gjennom årene, og servicehistorikk fra de beste Ferrari-verkstedene, er ikke noe som er til salgs hver dag.

40-års feiring

Ferrari F40 slo ned som en bombe da den ble presentert for noen få utvalgte journalister den 21. juli 1987, som en 40-års feiring av merket. Enzo Ferrari uttalte selv at han ønsket å produsere en bil som minnet om den originale 250 LM som ble vist på Paris-utstillingen i 1963, og som vant Le Mans i 1965.

Perspex-vindu over motoren.
Perspex-vindu over motoren.

V8-motoren var en videreutvikling av den som satt i  288 GTO fra 1984, her på 2.936 ccm. Utstyrt med to japanske IHI-turboer gav dette en slutteffekt på 485 hk/7.000 omdreininger.

Så spartansk som man kan få det

Som om ikke effekten var vill nok, satset man alt på å spare vekt i tillegg. Karosseriet (tegnet av Pininfarina som vanlig), var laget av komposittmaterialer, som var forsterket med karbonfiber og kevlar, mens bilen innvendig var ribbet for alt.

Nå kan du kjøpe "linjalen" for 36 millioner kroner

 

Ingen dørhåndtak, ingen kassettspiller, intet hanskerom, ingen dørpaneler, ingen tepper og ingen skinnutrustning. Setene var racestoler av Kevlar. Det gjennomsiktige panelet over motoren var av Perspex (gjennomsiktig termoplast) og var åpent mellom trinnene.

Interiøret er mildt sagt sparsomt.
Interiøret er mildt sagt sparsomt.

De første 50 eksemplarene hadde sideruter som åpnet ved å skyve en liten firkantet åpning midt på ruten. Dermed kunne du så vidt stikke ut hånden, for f.eks å ta imot en billett ved en bomstasjon.

80-tallets raskeste bil

Sluttresultatet ble en egenvekt på bare 1100 kg, som sammen med 485 hk ga en akselerasjonstid fra 0-100 km/t på bare 3,8 sekunder. Toppfarten var vanvittige 324 km/t, noe som gjorde Ferrari F40 til 80-tallets raskeste bil.

Slike tall gjorde også at prisen var skyhøy. Da den hadde offisiell premiere på Frankfurt-utstillingen høsten 1987 ble prisen oppgitt til 280.000 dollar. Men da produksjonen startet hadde dette plutselig økt til ufattelige 400.000 dollar. Men dette var også jappenes tid, slik at folk bød over hverandre for å investere i gullegget. Det gjorde at bilene i tiden etter presentasjonen gjerne skiftet eier, for godt over 1 million dollar.

Totalt ble det laget 1.311 eksemplarer av F40, langt mer enn de 400 man egentlig skulle bygge. Men Ferrari ble litt tatt på sengen av den enorme etterspørselen etter bilen, og bestemte seg derfor for å forlenge produksjonen.

Det betydde mange fornøyde kunder, inkludert Formel 1-stjernen Nigel Mansell da han kjørte for Ferrari i 1989, og i dag er altså prisen kommet opp i ti millioner kroner for de fineste eksemplarene.

Undertegnede har også prøvd Ferrari F40, og mener den er verdt hver eneste krone.
Undertegnede har også prøvd Ferrari F40, og mener den er verdt hver eneste krone.

Er dette verdens villeste luksusbil?