Messias for Kit Car folket

Kit Car-bølgen har ligget stille i årtier. Men kan en ny Tsunami være på vei? 

Jim Simpson Design lager en nydelig Ferrari 250 SWB inspirert Italia 3 SWB, basert på tredje generasjon MX-5.
Jim Simpson Design lager en nydelig Ferrari 250 SWB inspirert Italia 3 SWB, basert på tredje generasjon MX-5.

Kit Cars tok av i USA på slutten av 60-tallet, og var enormt populært på 70 og 80-tallet. En Kit Car er som navnet antyder, en bil man bygger selv. Motor og girkasse måtte som oftest hentes fra en eller annen delebil, mens selve chassiset oftest kom fra en vanlig og rimelig bil.

Boble og Fiero

I starten betydde dette svært ofte VW Type 1, eller Boble som vi kaller den her på berget. Det florerte av spennende Kit Cars i USA på syttitallet, ofte med heftig design inspirert av italienske superbilprodusenter. Andre kom med klassisk førkrigsdesign, mens noen få satset på dramatiske egenartede linjer.

Derfor kommer utlendingene til Norge for å kjøpe veteranbil

I 1984 kom Pontiac Fiero, og den holdt liv i Kit Car industrien en god stund til. Mange har sikkert sett alskens Ferrari-kopier bygget på Fiero-chassis, men dette var bare en liten del av markedet.

Ingen vil lenger bygge selv

De siste tjue år har imidlertid interessen for Kit Cars vært liten. Kanskje er det et resultat av det moderne samfunn? Ingen har lengre tid å bygge en bil selv. Akkurat som at nesten ingen lenger kjøper et modellbyggesett, men i stedet kjøper en ferdig metallbil. Å gjøre ting selv er dessverre "ut", mange steder.

Så billig får du dollarglis med 4x4

Det hjelper heller ikke at det ikke lenger finnes noen opplagt donorbil, hvis man vil lage en Kit Car. Ingen vil lenger bruke en VW Boble eller en Pontiac Fiero til slikt, da dette tross alt er eldgamle konstruksjoner (i Boblens tilfelle snakker vi om en bil som så dagens lys før andre verdenskrig!).

Redningen finnes

Så da er spørsmålet: Finnes det noen bil som kan gi Kit Car-industrien en ny vår? Kriteriene er enkle: Bilen må være solgt i store antall, slik at den er lett å få tak i. Det må være en enkel konstruksjon. Den må være lett. Den må være billig i innkjøp. Hvis den attpåtil har sportslige kjøreegenskaper, snakker vi innertier for Kit Car-folket.

En slik bil finnes. Den mest populære sportsbil i verden, helt siden den dukket opp som 1990-modell. Mazda MX-5. Ta en titt på Finn, så vil du se at MX-5 er en utrolig billig bil. Den er også hysterisk morsom å kjøre, med en egenvekt på under tonnet. Med andre ord, en helt perfekt bil for Kit Car-verdenen. Det har noen firmaer begynt å oppdage, noe bildene i denne artikkelen forhåpentligvis viser. 

Noe som har gjort at jeg har kommet opp med en ny teori på navnet MX-5:

M står for Messias, siden bilen er redningen for Kit Car industrien. Messias ble hengt på korset, altså X. Og hvor mange mosebøker var det i den boken? Jo, fem.

Så jeg regner med at i fremtiden så vil første bud for Kit Car-byggere være: Du skal ikke bruke andre biler enn MX-5!

Denne klassikeren kan være en god investering