Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Amerikanske Fisker rullet ut sine første biler i 2011 og ble sett på som en liten sensasjon innen bilbransjen. Akkurat som Tesla satset de på et miljøvennlig alternativ i luksusbil-segmentet. Fisker Karma er en ladbar hybrid med 400 hk. Den vakte enorm oppmerksomhet, både på grunn av design, teknologi og prestasjoner.

Såpass positiv var mottakelsen, at også den amerikanske staten følte at det var en god investering å spytte inn nesten tre kvart milliarder kroner for å hjelpe det nystartede selskapet i gang. Like stor var optimismen blant en rekke private investorer, som spyttet inn gigantbeløp i forbindelse med etableringen.

Les også: Snart skal superbilen gjøre come back

Motgang

Men det tok ikke lang tid før det ble klart at prosjektet ledet av danske Henrik Fisker, som blant annet har en fortid i Aston Martin, hadde problemer. En ting var at bilen i utgangspunktet ble nesten to år forsinket. Karma fikk også noen stygge riper i lakken da modellen måtte tilbakekalles, blant annet på grunn av mulige batteriproblemer.

Og det rullet ikke ut mer enn i underkant av 2.500 biler før det hele stoppet opp sommeren 2012.

Etter det fulgte en lang periode med usikkerhet og stadig dårligere odds for å overleve, før det hele endte i konkurs.

Vi har testet den! Her kan du lese vår test av Fisker Karma

Kinesiske eiere

Men kinesiske Wanxiang Corporation tok ifjor over selskapet. Og de har jobbet på spreng. Riktignok har det tatt mer tid enn beregnet, men nå er ting på stell. 

De har fått på plass en leieavtale med en stor fabrikk i Moreno Valley i California, der de skal bygge biler som skal ut for salg så tidlig som midten av 2016.

Fabrikken har stått ubrukt siden General Motors forlot den i 1992. Men Fisker har signert en 11-års kontrakt på lokalene, verdt rundt 30 millioner dollar, noe som sier litt om langsiktigheten rundt satsingen.

Les også: BMW har også en hybrid-sedan

Hardere konkurranse

Wanxiang fikk rettighetene til å bruke både Fisker-navnet og de designskissene den danske bildesigneren og gründeren hadde laget før selskapet gikk konkurs.

Hvilken rolle, hvis noen, Henrik Fisker vil ha i selskapet i framtiden er usikkert. Selv uttaler han til LA Times at han ikke kan svare på det spørsmålet, men sier at han er glad for at alt arbeidet de gjorde ikke var forgjeves.

Del av den miljøvennlige profilen i Fisker, var at trelistene innvedig var laget av trær reddet fra skogbrann eller storm i California, eller hentet fra bunnen av Lake Michigan. Skinnet er laget av kuer fra økologiske gårder. Og alt glasset er er resirkulert.
Del av den miljøvennlige profilen i Fisker, var at trelistene innvedig var laget av trær reddet fra skogbrann eller storm i California, eller hentet fra bunnen av Lake Michigan. Skinnet er laget av kuer fra økologiske gårder. Og alt glasset er er resirkulert.

Fisker var tidlig ute med ladbar hybrid, og den gangen var det ikke så mange konkurrenter. Men bare de siste to-tre årene har utviklingen av slike biler eksplodert, og markedet er langt tøffere nå. 

Les også: Slått konkurs – så ble sjefen arrestert

Til salgs i Norge

Noen få eksemplarer av Fisker Karma fant også veien til Norge. I skrivende stund ligger det to til salgs på finn.no. Begge er 2013-modeller, og ingen av dem har rullet særlig langt.

For 1.055.000 kroner kan du bli eier av en bil som har rullet 12.800 kilometer. Det andre eksemplaret har gått 16.000 kilometer, her er prisforlangende 1.090.000 kroner. 

Det er med andre ord kostbart. Men det bør være greit grunnlag for å prute på begge to. Fisker Karma er nok ikke de letteste bilene å omsette akkurat ...

Les også: Her er den råtøffe bilen Fisker aldri rakk å lage