Hytteveien har fått en ny sjef

Det er imidlertid et problem med den ...

Tre mot en – men det er den svenske nyheten som går seirende ut av oppgjøret, mens bjellesauen raskt får med seg sine venner opp en avstikker. Nye Volvo V60 CC er en svært interessant nykommer.
Tre mot en – men det er den svenske nyheten som går seirende ut av oppgjøret, mens bjellesauen raskt får med seg sine venner opp en avstikker. Nye Volvo V60 CC er en svært interessant nykommer.

Hva er dette?

Volvo har utvidet modellutvalget sitt ytterligere. Denne gangen er det den populære stasjonsvogna V60 som er utgangspunktet for en ny modell. 65 mm bedre bakkeklaring, skliplater foran og bak og hjulbuer i plast – og vips, så kan du sette Cross Country-betegnelse på den. Dermed har du en helt ny konkurrent til blant andre Audi A4 Allroad og Opel Insignia Country Tourer.

Oppskriften er like enkel som den er utprøvd. Men den er også særdeles populær, ikke minst blant nordmenn. Vi liker å ha litt ekstra framkommelighet – enten det er snakk om hytteveien eller den bratte motbakken opp til huset på vinterføre.

Så hva er det egentlig du får her, som du ikke hadde fra før? Vi har tatt den med på test for å finne det ut.

Les også: Denne Volvoen utfordrer deg

Hvordan er den å kjøre?

I utgangspunktet er noe av det vi liker med V60, at den er det vi biljournalister gjerne kaller "dynamisk" å kjøre. Det vil si at den er mer enn gjennomsnittet sportslig. Cross Country-versjonen byr altså på betydelig høyere bakkeklaring, og dermed høyere tyngdepunkt. V60 CC har faktisk drøyt 20 centimeters avstand til bakken.

Det gjør naturligvis noe med evnene til å kjøre i ulendt terreng. Den blir bedre. Det gjør også noe med kjøreegenskapene på vanlig vei. Men heldigvis mindre enn vi hadde fryktet. Vi tror ikke den jevne CC-kunden vil plages nevneverdig av at den er noe mindre skarp å kjøre på svingete småveier enn en vanlig V60.

Det er jo bare å innse at de fleste av oss svært sjelden har anledning til å leke Petter Solberg på vei til og fra jobb og/eller barnehage. Komfort er derfor langt mer relevant i en slik bil. På det området leverer den varene i rikt monn. Understellet kommer faktisk fra storebror XC70, og takler det aller meste. Det er god støydemping og en avstemt fjæring som spiser ujevnheter i veien til frokost.

Litt høyere sitteposisjon er heller ikke å forakte når du skal holde oversikten – og Volvos stoler er, aldeles ikke overraskende, meget gode.

Les også: Her er framtidens Volvo

Finest utenpå eller inni?

Testbilen er moteriktig lakkert i hvitt. Og det synes vi kler bilen godt. Kontrasten til den sorte plastdekoren gjør at du fort skjønner at dette er noe litt annerledes. Den har også sorte lister rundt vinduene i stedet for krom, en egen grill og sorte speilhus. Alt sammen er med på å gi den et barskt utseende.

Forøvrig deler den fronten med resten av V60-familien – et design vi synes er blitt veldig bra etter den siste faceliften.

Hekken er på typisk Volvo-maner rammet inn av to høye baklys. Om dette er pent eller ikke, er det delte meninger om. Men vi synes det funker godt på V60 CC. 

Innvendig er det først og fremst de nydelige setene som fanger oppmerksomheten. Dernest den ryddige og elegante midtkonsollen. Men det er en del små knapper til infotainmentsystemet. I tillegg er det litt mer knotete å bruke enn for eksempel Audi og Opels system. 

Vi liker best eksteriøret. 

Les også: Volvo V60 AWD: Dette kaller vi en vintertest

Hvordan er plassen?

V60 er ikke først og fremst kjent for å være romslig, litt i motsetning til ryktet Volvo har sånn ellers. Fokuset har vært på å få et tøft design i stedet. Bagasjerommet er på 430 liter, og det er ikke helt på nivå med konkurrentene i dette segmentet. Her har det skjedd mye de siste årene, og V60en henger nå litt etter.

Men du kan i alle fall få en smart romdeler, som gjør at du kan stable handleposene litt mer stødig.

Baksetet er komfortabelt for to personer, og det er bra plass til både hode og knær. Det midterste setet er ikke laget for langturer.

Det er greit med oppbevaringsplasser. Men om du bruker koppholderen foran kommer gjerne flasker litt i veien for armen.

Les også: Dette er bilene Volvo aldri laget

Går den bra?

Vi har en D4. Det vil si at det er en sterk dieselmotor på 190 hk under panseret. Dette er ikke en av de aller nyeste, 4-sylindrede motorene til Volvo, men av den "gamle" sorten med fem sylindre.

0-100 km/t tar 8,9 sekunder, som ikke er spesielt imponerende med såpass kraftig motor. Vi tror noe av grunnen er at V60 Cross Country med denne motoren heller ikke kan leveres med den nye girkasse. Den gamle automatgirkassen er ikke helt på nivå med det vi forventer av nye biler i 2015. Det går rett og slett for tregt.

Dessverre er det altså slik at om du vil ha V60 CC med 4x4, får du den kun med den "gamle", femsylindrede 2,4-liters dieselmotoren, koblet mot den gamle, sekstrinns girkassen.

Vi skulle gjerne testet V60 CC med firehjulsdrift i kombinasjon med den nye, spreke T5-bensinmotoren på 245 hk, koblet opp mot den nye, åtte trinns automatgirkassen. Det tror vi hadde vært en svært hyggelig opplevelse.

Klarer du deg UTEN firehjulsdrift, kan du imidlertid få V60 CC med både T5 og D3-motoren, sistnevnte en dieselmotor på 150 hk, i kombinasjon med den nye girkassen.  

Forbruket på D4-motoren er heller ikke helt på nivå med de beste. Snittforbruket er på 0,57 l/mil. Den nye D3-motoren er langt mer gjerrig, og klarer seg med bare 0,43 l/mil.

Les også: Volvo XC90: Blir 150.000 kroner billigere

Hva er konklusjonen?

Vi liker konseptet: En høyreist V60 som er barskere enn en vanlig V60. Volvo har også gjort jobben skikkelig, så dette er faktisk mer enn en V60 på stylter. Understellet kommer som nevnt fra storebror XC70.

Om du liker V60, og trenger noe som tar deg hele veien til hytta, så er CC et veldig godt alternativ. Firehjulsdriftsystemet virker veldig solid, bakkeklaringen på 20,5 centimeter er nok til å komme seg godt fram – og komforten høy.

Men det er synd at vi ikke får den med de nye motorene og den nye åtte trinns automatgirkassen i kombinasjon med 4x4. Og helst skulle vi gjerne hatt en ladbar hybrid også. 

Prisen starter på 560.000 kroner for toppmodellen. Det er nesten 30.000 billigere enn Audi A4 Allroad. Men det er drøyt 10.000 kroner dyrere enn Opel Insignia Country Tourer med sammenlignbar motor. 

Pluss: God bakkeklaring, tøft design

Minus: Bare en motor tilgjengelig med 4x4 – og den er gammel

Les også: Denne Volvoen har du aldri sett!