Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forrige måned gjorde Tesla det heller uvanlige grepet å starte en vervingskampanje for alle Tesla-eiere. Tanken er at dagens eiere er de beste ambassadørene for merket – og kanskje også gode selgere.

Hver person som klarer å verve Tesla-kjøpere belønnes med 10.000 kroner per nye kunde. Den nye kunden får dessuten tilsvarende rabatt på bilen han eller hun bestiller.

Vippedører

Og førstemann som klarer å få ti personer til å bestille en Tesla, vil rett og slett få et eksemplar av den vidgjetne SUVen Model X i gave.

Dette er en elektrisk SUV, som dessuten leveres med hengerfeste, vippedører og en rekke avansert utstyr.

Tesla har fortsatt ikke vist hvordan SUVen deres, Model X, vil bli seende ut når den er produksjonsklar. Men de karismatiske vippedørene vil den få, uansett.
Tesla har fortsatt ikke vist hvordan SUVen deres, Model X, vil bli seende ut når den er produksjonsklar. Men de karismatiske vippedørene vil den få, uansett.

Ganske enkelt det mange vil karakterisere som en drømmebil. 

Nordmann

Denne hovedpremien er det altså en nordmann som ligger an til å motta. 

Bjørn Nyland (36) fra Oslo har nemlig sikret Tesla ti nye kunder raskere enn noen andre i verden.

Og nå har han fått Twitter-melding fra selveste Tesla-sjef, Elon Musk, som bekrefter at han skal få hovedpremien, så sant de ti reservasjonene faktisk leveres ut.

Les også: En setning kostet Tesla-eieren 3,6 milliarder kroner

Profilert Tesla-eier

Egentlig er det kanskje ikke så overraskende at det er akkurat i Norge vi finner den første som klarer bragden å verve ti nye kunder.

Det er tross alt her tettheten av Tesla er størst per innbygger. Og det er her avgiftssystemet er best i verden, med tanke på priser. Dessuten er vi også det landet i verden som har flest goder knyttet til det å eie elbil.

Kjørt lengst

Tesla-sjef Elon Musk bekrefter til Bjørn Nyland at han har vunnet en bil. Foto: Scott Olson
Tesla-sjef Elon Musk bekrefter til Bjørn Nyland at han har vunnet en bil. Foto: Scott Olson

Bjørn Nyland er imidlertid ingen hvilken som helst Tesla-eier. Han har kjørt over 170.000 kilometer i sin Model S, bare siden november 2013.

Ingen i Europa har kjørt lengre – og bare én i USA kan skryte av å overgå den kjørelengden.

I tillegg har han sin egen videoblogg om Tesla på youtube med drøyt 13.000 abonnenter. Her har han lagt ut over 100 innlegg.

Han er ganske enkelt en av verdens mest profilerte Tesla-eiere.

Fikk Musk-svar

Derfor er det heller ikke unaturlig at det er nettopp han som altså blir den første til å skaffe ti navn på listen sin.

Her er Twitter-utvekslingen mellom Nyland og Musk. Faksimile: Twitter.com
Her er Twitter-utvekslingen mellom Nyland og Musk. Faksimile: Twitter.com

– Men selv ble jeg likevel overrasket over den voldsomme responsen. Jeg laget bare en videoblogg, der jeg omtalte konkurransen. Så mye mer har jeg egentlig ikke gjort. Jeg ville vært fornøyd om jeg fikk én eller noen få nye kunder, slik at kunne kjøpe tilbehør hos Tesla. Men den massive responsen jeg fikk, var over all forventning. Verve-linken min har blitt delt på ulike forum i utlandet, og dermed har det bidratt mye, sier 36-åringen.

Da han så at lista var komplett, sendt han en Twitter-melding til Elon Musk, den karismatiske Tesla-sjefen, og spurte om han virkelig hadde vunnet en bil. Og fikk svar:

– Forutsatt at alle disse kundene kjøper bilen, så har du vunnet deg en bil!

Les også: Tesla P 85D: – Dette er det råeste jeg har kjørt

Kunder fra fjern og nær

– Hvor kommer kundene du har rekruttert fra?

– De aller fleste er fra Europa. Men det er noen få fra USA også – og én fra Canada.

Nyland hadde allerede måttet grave dypt i lommene for å ha råd til en Model S. Det å oppgradere til P 85D eller Model X var derfor, i utgangspunktet, ikke aktuelt.

– Men nå som jeg ligger an til å få en gratis, er det naturligvis en gyllen mulighet som jeg knapt trodde var mulig. Jeg vil naturligvis få testet og laget videoblogger om firehjulsdriften, hvordan det er å kjøre den med henger og masse annet, sier en fornøyd Nyland, som har full jobb ved siden av å være Tesla-blogger.

I tillegg til hovedpremien, vil altså Nyland få 10.000 kroner per vervede kunde – totalt 100.000 kroner som han kan handle for hos Tesla.

Må rydde plass

Levering av bilene i vervekampanjen til Nyland kan ta 2-4 måneder. Svaret til Musk sier at alle de ti må ha ikke-refunderbare ordrer (utleveringer).

Når man bestiller en Model S har man to uker på å endre bestillingen. Kansellerer man innen den tid blir depositumet på 15.000 kroner refundert. Etter to uker (eller før om man vil) må ordren ferdigstilles (finalize). Da låses beløpet og man binder seg til å kjøpe bilen.

Men utlevering er avhengig av flere faktorer. Blant annet får kjøpere i USA bilene mye raskere enn de i Europa. Den eneste måten for Tesla å være 100 prosent sikre på at ti biler er vervet, er å vente til alle ti har blitt utlevert.

Når det skjer vil en heldig og særdeles glad nordmann måtte rydde plass til en svært eksklusiv SUV i oppkjørselen sin ...

Les mer: Tesla vervekampanje skapte kaos