Denne kommer mange familier til å kjøpe

En bilsuksess har blitt helt ny. Les testen:

Volkswagen ruller nå ut en helt ny Touran, etter å ha solgt over 16.000 eksemplarer av denne modellen i Norge.
Volkswagen ruller nå ut en helt ny Touran, etter å ha solgt over 16.000 eksemplarer av denne modellen i Norge.

Noen biler er perfekte til sitt formål, uten å gjøre spesielt mye utav seg. Volkswagen Touran har i flere år vært en sånn bil. Målgruppa er i all hovedsak familier med små barn, gjerne to eller tre, eller enda flere. 

De trenger plass til store barneseter, til bleieposer, akebrett og trehjulssykler. De trenger en bil der man slipper å være redd for om at det skulle dryppe litt is på et setetrekk, eller ramle noen kjekssmuler på gulvet. 

Dessuten er de i en fase der bil først og fremst er et praktisk og nødvendig fremkomstmiddel. Det er veldig mye annet å bruke pengene på, derfor råder fornuften ofte i bilvalget.

Jeg har selv hatt unger i barnehagealder de siste årene, og har ikke kunnet unngå å legge merke til at VW Touran er sterkt representert blant bilene som bringer og henter. En ekte barnehage-ekspress.

Det hjelper også at Touran har vært med i mange år. Den kom på markedet tilbake i 2003, og det er mye å velge mellom på bruktmarkedet.

Nå er det klart for helt ny generasjon. Vi er i Nederland, på verdenslanseringen av bilen. Etter sterkt fallende salg av hele denne biltypen de siste årene, er det på høy tid med en ny modell. Så gjenstår det å finne ut om Touran kan klare å beholde posisjonen sin også i helt ny utgave.

Tøffere Touran? Denne heter Cross.

Kjøreglede 4/6

Tilfeldigheter gjorde at jeg satt på i forrige generasjon Touran som taxi bare et par uker før denne lanseringen. Da slo det meg at bilen har blitt gammel. Her var det billigfølelse i interiøret, ganske høyt støynivå og langt fra imponerende komfort i baksetet. Brostein og trikkeskinner smalt skikkelig i hele bilen, ikke hadde den gått voldsomt langt heller.

Det går ikke mange  meter i nye Touran før det er klart at det virkelig har skjedd ting her. Bilen er ny fra innerst til ytterst, og er bygget på VW-konsernets fleksible MQB-plattform. Den danner utgangspunkt for en rekke modeller allerede, fra VW Golf til Skoda Superb. 

Understellet gir et påkostet inntrykk. Støydempingen er også meget bra. I sum gir det en komfortabel landeveiscruiser som sluker unna motorvei-mil rundt Amsterdam.

De største flerbruksbilene kan på grunn av høyden bli litt vinglete under svingkjøring. Det er ikke noe problem her. Touran oppfører seg som en kompakt stasjonsvogn. Kjøreegenskapene er mer mot komfort enn det sportslige. Som det skal være i denne klassen. 

Dette er perfekt feriebil, hvis du tør

Interiør og plass 5/6

Seteløsninger er viktig her. Hele poenget med å kjøpe høyreist flerbruksbil framfor en stasjonsvogn, er jo å få mer plass og flere praktiske løsninger. Touran kommer nå med fem separate bakseter, som alle kan felles ned i gulvet.

Fleksibiliteten på andre seterad er god. Disse setene kan skyves hele 20 centimeter i lengderetningen. Bruker du den som femseter, og har behov for mest mulig bagasjeplass, skyver du de tre baksetene helt fram. Da har du imponerende 1.040 liters bagasjerom. Motsatte ytterlighet med alle sju setene i bruk, betyr bagasjerom på 137 liter.

Eller du kan felle ned alle setene og bruke den som ”varebil”, da går det inn 1.857 liter bagasje.

Volkswagens interiørdesignere har tydeligvis fått en krevende kravspekk underveis. De har nemlig funnet plass til hele 47 ulike oppbevaringsrom rundt om i bilen. Her blir ikke utfordringen å finne plass til solbriller, lommebok eller DVD-er til ungene, snarere å huske hvor du har lagt alt sammen. Uansett er dette gull verdt for den praktiske bruken.

Brukte flerbruksbiler: Ikke alle gode ting er tre!

Motor: 4/6

Vi får testet to motoralternativer, 1,6-liters TDI på 110 hestekrefter og 1,4-liters bensinmotor på 150 hestekrefter.

I kjent Volkswagen-stil er det bra med valgmuligheter når det gjelder motorisering. 1.6-liters dieselen gjør en helt OK jobb her, men fyller du opp bilen med folk og bagasje, vil den nok oppfattes som litt snau. Da kan det nok være smartere å gå for 2-liters TDI med 150 hester.

1,4-liters bensinmotoren er kvikkere og gir en litt kjappere kjørefølelse. Den er ikke noen overskuddsorgie den heller, men du får følelsen av litt mer ekstra. Denne motoren jobber også veldig bra i kombinasjon med sjutrinns DSG-automat. På en bil som dette mener vi automat er det naturlige valget, med mindre du er veldig opptatt av å gire selv.

Diesel eller bensin? Her handler det langt på vei om smak og behag. I flere år har "alle" kjøpt biler som dette med dieselmotor. Akkurat det er i ferd med å snu nå. Bensinandelen vokser, og i forhold til bruktverdi er det ikke sikkert det er så dumt å velge bensinmotor nå.

Mye plass til lite penger? Sjekk denne!

Design 4/6

Touran er en av bilene som ser hakket bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Men noen oppvisning i lekkert design er dette ikke. Her handler det om fornuft og om at de praktiske bruksegenskapene er det som teller.

Men designet har i alle fall blitt mer stilrent og renere i designet enn tidligere. Økt lengde hjelper her. Særlig fronten er vellykket, for øvrig er dette typisk funksjonell flerbruksbil. Det er ingen som kommer til å snu seg etter den når du kommer til barnehagen. Men slike ting er neppe veldig viktig for målgruppa heller.

Det funksjonelle inntrykket videreføres innvendig. Det er praktisk og brukervennlig. Materialkvaliteten er høy i de mer påkostede utgavene, men du merker at du ikke sitter i noen eksklusiv bil. Det er litt hverdagsfaktor over det hele, naturligvis ikke tilfeldig.

Vanskelig valg? Kul coupe eller smart flerbruksbil

Miljø/økonomi 4/6

Startprisen er på 331.000 kroner. Det er helt OK som et utgangpunkt, men det blir fort en god del dyrere. VW tilbyr svært mye fint ekstrautstyr, og det er nok fort gjort å gå litt amok når du skal spekke opp bilen. Da kan også sluttsummen bli høy. 

Problemet da, er at Touran fort nærmer seg storebror Sharan og ikke minst: Ford S-Max som har vært bestselgeren i klassen i mange år. I den konkurransen trenger Touran en pris-fordel. Hvis ikke er det nærliggende å gå opp en klasse og få enda mer plass.

Sju seter er nå standard i det norske markedet, det slipper du altså å betale ekstra for.

På motorsiden er det svært oppdaterte saker å velge mellom, med lavt forbruk og tilsvarende utslipp. Det er også nærliggende å tro at det kommer en ladbar hybrid-utgave etter hvert, men da ryker nok de to bakerste setene. 

Det er grunn til å forvente lavt verditap på denne bilen. Mange i målgruppa tar seg nok ikke råd til helt ny bil, om et par-tre år vil det være mange som er ute etter denne generasjonen Touran som bruktbil. 

Her kjører hele familien på første klasse

Konklusjon 5/6

Det er solgt over 19.000 nye Touran i Norge så langt, og flere blir det. Bak et anonymt utseende skjuler deg seg nemlig en svært kompetent bil. Volkswagen har blitt mestere i å lage biler som egentlig ikke har noen svakheter, men som leverer jevnt høyt på alle områder. Der er Touran også.

Komfort og kjøregenskaper er områdene det har skjedd mest på. Bilen oppleves som vesentlig mer påkostet enn i forrige generasjon. Det var da også nødvendig.

I tillegg er det veldig mye bra å si om det som er det aller viktigste for en bil som dette: Nemlig plass og praktiske egenskaper. Setene felles flatt ned i gulvet, de midterste baksetene kan skyves hele 20 centimeter i lengderetningen og de to bakerste setene gir også OK sittekomfort. Pluss for god inn- og utstigning her. Det er også Isofix-fester på alle fem baksetene. Smart å ha med seg.

47 forskjellige oppbevaringsrom rundt om i bilen, sier sitt om at det praktiske er prioritert . Det er kanskje ikke noe utslagsgivende kjøpsargument, men i den daglige bruken er det gull verdt.

I sum har vi en bil som ikke akkurat appellerer tungt til hjertet, men som er et typisk fornuftskjøp. Du får mer plass og smartere løsninger enn i en vanlig stasjonsvogn. Likevel har du ikke følelsen av å kjøre rundt i en minibuss.

Det er imidlertid viktig å være litt obs på prisene. Startprisen på de største motoralternativene og Highline-utstyr er over 400.000 kroner, og det blir fort mye mer. Til oppunder 500.000 kroner begynner det å bli mye annet attraktivt å velge mellom. For eksempel nye Ford S-Max som også kommer med 4x4. Det får du – i alle fall foreløpig – ikke på Touran.

Lynraskt til og fra barnehagen? Sjekk denne!

Bilen for deg:  Som trenger en tvers gjennom fornuftig familiebil og ikke er opptatt av å skille deg ut på noen måte.

Ikke bilen for deg: Som mener at barneflokken ikke skal få diktere bilvalget. 

Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin