Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den har lenge vært en litt glemt godbit i bruktbilmarkedet.

Den har kanskje ikke vært gammel nok til å være en ekte klassiker og heller ikke ny nok til å være kul. Dessuten har jo BMW utrolig mange andre fine og lekre biler. Både av nyere og eldre årgang...

Men nå er første generasjon BMW 3-serie på full fart inn i klassikernes rekker – enten det er en heller beskjeden 316 eller 323i.

Versting til salgs

Sistnevnte var jo en regelrett versting for de av oss som var i området for moped og bil rundt 1980. Den trumfet liksom det aller, aller meste som kom fra Europa, til en noenlunde folkelig pris den gangen.

Det er derfor veldig hyggelig at det har dukket opp et uvanlig velholdt eksemplar av denne "verstingen" til salgs på finn.no.

Vi vil tro at om man var noe i nærheten av tenåring og samtidig litt bilinteressert rundt 1980, så rører første generasjon av 3-serien ved noen nostalgiske strenger ...

Bilen som selges i Bærum omtales av selgeren som verdens best bevarte. Ut ifra både bildene, og premiene som bilen tydeligvis har vunnet på treff og utstillinger, ser vi ikke bort i at han har sine ord i behold.

Ingen tvil - nå er dette en ekte klassiker! Faksimile fra finn.no
Ingen tvil - nå er dette en ekte klassiker! Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her: 

Alt stemmer

Alt stemmer –  fra den sølvfargede lakken, til takluka og til interiøret i blå velur. At den har tidsriktige Alpina-felger gjør heller ikke saken dårligere. Men prikken over i-en er likevel 2,3-liters rekkesekseren, med et så herlig lydbilde at selv den tørreste revisor kan få ståpels over hele kroppen.

Det gjelder bare å nye det før det følsomme topplokket finner det for godt å krølle seg omtrent som halen på en fornøyd gris.

Den runde, gode hekken på E21-karosseriet er nesten som rumpa på ei vestlandsbudeie som er glad i å lage mat. Her flankert av doble eksosrør – ett på hver side.

BMW 2002: Ser du hva som er ulovlig på dette bildet?

Erstattet en annen suksess

Nei, det kunne egentlig ikke bli så veldig mye tøffere enn dette. 323i var bilen som fikk selv en VW Golf GTI til å blekne. Skulle det være særlig tøffere måtte det være tysk sportsbil med motoren bak ...

Også innvendig bød denne bilen på en nyhet som faktisk henger ved nye BMW den dag i dag. Nemlig midtkonsollen som er vinklet mot føreren. Selve grunndesignet av dashbord og midtkonsoll kjennes igjen i dagens nye BMW-modeller.

Denne første generasjon BMW 3-serie kom i 1975 som en etterfølger etter den svært vellykkede 02-serien og hadde dermed store sko å fylle.

Paul Bracq het mannen som var ansvarlig for det vellykkede designet. Bilen ble da også en suksess. Mer enn 1,3 millioner eksemplarer ble produsert fram til 1982.

Denne BMW-en var verdens raskeste sedan

Originalt reklamebilde av første årgang BMW 323i - altså fra 1978.
Originalt reklamebilde av første årgang BMW 323i - altså fra 1978.

Kulturhistorie på hjul

Alle de første E21-bilene ble levert med 4-sylindret motor. Først i 1977 ble den tilgjengelig som 6-sylindret.

Topputgaven 323i bød på 143 hk fra rekkesekseren på 2,3 liter med Bosch K-jetronic bensininnsprøytning. Toppfarten var på 190 km/t og for å få stoppet den igjen fikk den oppgraderte bremser og skiver på alle hjul.

Den var også tilgjengelig med 5-trinns "dogleg"- girkasse, servostyring og differensialbrems.

Vi håper at bilen får en ny eier som vil ta vel vare på den. Denne bilen er moderne kulturhistorie på fire hjul.

Denne populære BMW-en har blitt veteran: