PÅ HYDROGENTUR: Statsminister Erna Solberg (H) og byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland (H) var onsdag på valgkamptur i en av de fem utslippsfrie hydrogenbussene i Oslo.  FOTO: ANJA LOHNE HOLM / TV 2
PÅ HYDROGENTUR: Statsminister Erna Solberg (H) og byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland (H) var onsdag på valgkamptur i en av de fem utslippsfrie hydrogenbussene i Oslo. FOTO: ANJA LOHNE HOLM / TV 2

Arbeiderpartiet refser Høyres Oslo-kollektivsatsning

Raymond Johansen (Ap) mener utbyggingen av kollektivtilbudet i Oslo går alt for sakte.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvert år øker Oslos befolkning med omtrent 11.000 . Å få kapasiteten i kollektivtilbudet til å vokse like raskt, er en stor utfordring. 

Denne uken var statsminister Erna Solberg (H), Venstres leder Trine Skei Grande invitert med på busstur av byråd for miljø og samferdsel i Oslo Guri Melby (V) og byrådsleder Stian Berger Røsland (H) for å høre hvordan hovedstaden skal få dette til.

VALGKAMP PÅ HYDROGENBUSSEN: F.v Trine Skei Grande (V), Guri Melby (V), Erna Solberg (H) og Stian Berger Røsland. Foto: Anja Lohne Holm/TV 2
VALGKAMP PÅ HYDROGENBUSSEN: F.v Trine Skei Grande (V), Guri Melby (V), Erna Solberg (H) og Stian Berger Røsland. Foto: Anja Lohne Holm/TV 2

De fikk blant annet en tur med en av Oslos fem hydrogenbusser. Innen 2020 skal alle Ruters transportmidler drives av fornybar energi. 

GÅR FOR SAKTE:  Raymond Johansen (Ap) er byrådslederkandidat i Oslo, og mener utbyggingen av kollektivtilbudet i hovedstaden må gå mye fortere.  Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
GÅR FOR SAKTE:  Raymond Johansen (Ap) er byrådslederkandidat i Oslo, og mener utbyggingen av kollektivtilbudet i hovedstaden må gå mye fortere.  Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

– Den satsingen som Oslo gjør på kollektiv er utrolig bra. Dette er en fantastisk viktig satsing også for Norge,  for dette bidrar jo til at vi får mindre klimautslipp i fremtiden, sier statsminister Erna Solberg til TV 2.

1,6 milliarder

Den politiske delegasjonen fikk også en omvisning 26 meter under jorden på nye Løren T-banestasjon, som skal åpnes i april 2016, og har en kostnadsramme  på 1,6 milliarder. 

Solberg mener utbyggingen vil bidra til at flere kjører kollektivt.

– Dette er veldig gode tiltak. Både at vi får flere over på kollektiv transport, men også at kollektivtransporten blir ren, mener Solberg.

Erna Solberg (H), Guri Melby (V) , Stian Berger Røsland (H) og Trine Skei Grande får en orientering om utbyggingen av Lørenbanen i Oslo. Foto: Anja Lohne Holm/TV 2
Erna Solberg (H), Guri Melby (V) , Stian Berger Røsland (H) og Trine Skei Grande får en orientering om utbyggingen av Lørenbanen i Oslo. Foto: Anja Lohne Holm/TV 2

Statsministeren sier hun vil holde løftet fra Sundvollenerklæringen i 2013, der de sier at staten vil bidra med 50 prosent finansiering av de store kollektivprosjektene i storbyene. 

På dagens omvisning var det bare skryt å hente. Bilpartiet Frp var ikke å se, men i Oslo er Høyre og Venstre avhengig av Frp-støtte for å få gjennomført store prosjekter. 

Ikke raskt nok

Arbeiderpartiets Raymond Johansen sier til TV 2 at det er en bred politisk enighet i Oslo om å satse på utbygging av kollektivtransporten. De er imidlertid veldig uenige om både hvor mye penger staten bør bidra med, samt hvor fort det går.

– Oslo vokser med like mange mennesker som det er i Molde by annethvert år. Det gjør oss til Europas raskest voksende storby. Nå gjelder det å løse fremtidens utfordringer, og det raskt, sier han. 

Mens statsministeren mener det holder at staten bidrar med 50 prosent av finanseringen, ønsker Ap at statens bidrag skal være mye høyere for å få fart på sakene. 

SNART FERDIG: Byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland (H) og statsminister Erna Solberg (H) midt i sporet på nye Løren T-banestasjon, som er beregnet å ha en trafikk på mellom fire og åtte tusen passasjerer daglig når den åpner i april 2016.  FOTO: ANJA LOHNE HOLM  / TV 2
SNART FERDIG: Byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland (H) og statsminister Erna Solberg (H) midt i sporet på nye Løren T-banestasjon, som er beregnet å ha en trafikk på mellom fire og åtte tusen passasjerer daglig når den åpner i april 2016. FOTO: ANJA LOHNE HOLM / TV 2

– Vi mener at staten skal bidra med inntil 70 prosent når det er så store og tunge investeringer som skal gjøres. Det er blant annet helt prekært å få fortgang i arbeidet med en ekstra T-banetunnel gjennom Oslo sentrum, noe som vi være Norges mest lønnsomme kollektivsatsing, sier han. 

Kostnadene for dette kan ifølge Johansen komme opp i 20 milliarder.

– Og det blir tøft for Oslo kommune, vi har ingen tid til å hvile. Dette må gå mye raskere, vi har ikke engang planene klare, sier byrådslederkandidaten til TV 2. 

Vil gjøre Oslo til sykkelby

Sykkelentusiasten Johansen er heller ikke fornøyd med takten på utbygging av gang- og sykkelveier. 

– Oslo er i dag ingen sykkelby. Byrådet har ikke klart å nå sine målsetninger, og de har ikke engang klart å bruke opp pengene fordi de ikke er villige til å prioritere gang- og sykkelveier foran biltrafikken. 

Det er altfor dårlig, mener Johansen. 

– Hvis det eneste vi klarer i Oslo fremover er en gigantisk utbygging av E 18, så er det veldig langt mellom ord og handling, sier Johansen til TV 2.