Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lordens blogg er fylt med personlige betraktninger, et lite sideblikk på noe av alt det spennende som skjer i bilverdenen.

Denne gang handler det om en unik bil fra tidenes kanskje største bildesigner, som nå skal på auksjon. En bil som forbløffet alle som så den, før den endte opp som festbrakke i Syden. Så ble den reddet, og nå kan den bli din. Hvis du har nærmere 30 millioner på konto, da…

Ikoniske 70-talls design

For en liten tid siden meldte vi at Giorgetto Giugiaro gir seg. Den legendariske designeren som mange mener er tidenes største, pensjonerte seg fra sitt eget selskap Italdesign, 76 år gammel. Nå overtar VW hele butikken.

For meg som elsker 70-tallets sportsbiler, sto Giugiaro bak ikoniske design som Lotus Esprit (hvor produksjonsutgaven ble mye vakrere enn det første konseptet), DeLorean DMC-12, Maserati Bora, Maserati Merak og BMW M1. Alle design som står fjellstøtt.

Men mitt favoritt-design fra Giugiaro er langt mer ekstremt enn noen av disse. Det var så ekstremt at Giugiaro påsto han stort sett hadde tegnet det med linjal.

Verdens største designer gir seg

Frontrute med 13-graders vinkel

I 1968 hadde Marcello Gandini forbløffet verden med sin Bertone Carabo. Hvis du vet hvordan en dørkile ser ut, så skjønner du også hvorfor designet ble beskrevet som kileform. Det var en designretning som kom til å prege det neste tiåret stort.

Gandini hadde overtatt Giugiaros jobb hos Bertone, og Gandini ble selve kongen av kileform. Først med Carabo, så med den sinnssykt ekstreme Lancia Stratos Zero, og til slutt med legendariske Lamborghini Countach. Den eneste av de tidlige kileform-konseptene som faktisk gikk i produksjon.

Giugiaro lå ikke på latsiden og presenterte sin Bizzarrini Manta i 1968. Men den var egentlig litt avrundet i sin kileform. Hva med en bil som var sylskarp i linjene, med kun rette strake linjer, uten antydning til runde kurver?

Debuten i 1971 som statisk modell, da lakkert i rødt.
Debuten i 1971 som statisk modell, da lakkert i rødt.

Han tok litt inspirasjon fra sitt eget Alfa Romeo Iguana konsept fra 1969, samt Tapiro bygget på Porsche 914 fra 1970. Og ifølge Giugiaro tegnet han bilen nesten utelukkende med bruk av linjal. Resultatet sto klart på Torino-utstillingen i 1971.

Et rødt, statisk konseptmonster med en frontrute med en vinkel på bare 13 grader! Innvendig var bilen like radikal, med alle instrumenter samlet innenfor selve rattet. Resten av interiøret lyste like mye Sci-fi, og fikk folk til å måpe.

Denne Mercedesen finnes ikke - men du kan kjøpe den!

Festbrakke blant charter-folket

På Geneve-utstillingen i 1972 var bilen kjøredyktig, og med en ny lakkering i sølv, komplett med en stor Maserati logo foran. Med chassis, drivverk og 4,7-liters V8 fra Maseratis raskeste modell, Bora, var Boomerang utvilsomt en ekstremt rask bil.

De neste årene ble den sendt rundt på ulike bilutstillinger, før den forsvant etter en opptreden på en utstilling i Barcelona i 1974.

I år var bilen å finne på Techno Classica i Essen.
I år var bilen å finne på Techno Classica i Essen.

Årsaken var enkel. En mann hadde rett og slett tilbudt en pen slump med penger for bilen. De neste årene ble den observert utenfor diskoteker og nattklubber i Malaga, hvor den ble en enorm magnet på ulike kjønnsdeler blant de som frekventerte byens uteliv.

Men skulle dette bli den endelige skjebnen for bilen? Å bli degradert til en festbrakke i Charter-ferie paradis?

På auksjon igjen

I 1980 fikk en tysker på ferie se bilen, og han tok affære. Snart var bilen på trygge hender igjen, og den har jevnlig skiftet eiere opp gjennom årene. I 2002 ble den solgt på auksjon for 721.750 Euro, og tre år senere igjen for 781.250 Euro. Noe som betyr at man skulle ha kjøpt bilen den gang.

For når den nå igjen skal selges på auksjon i Paris den 5.september, forventes prisen å ende et sted mellom 3 til 4 millioner Euro. Altså opp mot 36 millioner kroner.

Spør du meg, er bilen verdt hver eneste krone. For det første er den i mine subjektive øyne blant verdens fem mest strålende design noensinne. Så er den bygd på en Maserati Bora, som er en fantastisk bil. Og på toppen av det hele er den fullt lovlig å kjøre på vanlig vei, med tysk Tüv-godkjenning og det hele. Det er det ikke mange andre radikale konsept som kan vise til.

Og du kan nesten ikke tro hvor radikal bilen egentlig er, før du har sett den i levende live. I år sto den på Techno Classica i Essen, ikke langt unna en Lamborghini Countach. Jeg forguder Countach, men sammenlignet med Boomerangen, så er Lamboen faktisk myk og forsiktig i linjene. Det sier det meste om hvor ekstrem Boomerang er. Løp og kjøp!

Bilen dukker av og til opp på ulike utstillinger, her et bilde jeg tok på Paris-utstillingen i fjor høst.
Bilen dukker av og til opp på ulike utstillinger, her et bilde jeg tok på Paris-utstillingen i fjor høst.

Slår Alarm: Nybiler bruker overraskende mye olje!