Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den ser tilsynelatende ganske diskret ut, slik ved første øyekast. Men ikke la deg lure.

Denne bilen er et regelrett direktørbil-monster. Den har vanvittige ytelser som matcher de fleste sportsbiler, og det i kombinasjon med en luksus og komfort som få andre limousiner kan vise maken til.

En titt til avslører noen store hjul, noen litt annerledes detaljer og ikke minst S8-merket i grillen...

Diskret flaggskip

Akselerasjon fra 0-100 km/t går unna på 3,8 sekunder, mens toppfarten er opp til 305 km/t.

Audi S8 er flaggskipet til Audi. Den store limousinen kombinerer sportslighet og luksus på en diskré og elegant måte. Til høsten kommer altså en ny toppmodell: S8 Plus. 

Under panseret i Audi S8 Plus sitter en V8 4.0 TFSI-bensinmotor som nå yter hele 605 hk. Det er faktisk 85 hk mer enn i en "vanlige" Audi S8.

Den modifiserte biturbo-motoren har et dreiemoment på 700 Nm, som med overboost-funksjon øker til 750 Nm ved full belastning.

Audi S8: Denne har tapt seg 300.000 kroner i året

Ikke bare rask, men også komfortabel og luksuriøs.
Ikke bare rask, men også komfortabel og luksuriøs.

For deg med dårlig tid

Sprinten fra 0-100 km/t gjøres altså unna på 3,8 sekunder, det er 0,3 sekunder raskere enn en standard S8. Toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t, men kan økes til 305 km/t dersom kundene ofte har det svært travelt. 

Dynamikk-pakken, som øker toppfarten, inkluderer også keramiske bremser og et sportseksosanlegg som er modifisert av quattro GmbH. Det gir Audi S8 Plus en umiskjennelig og sportslig V8-lyd, står dert i en pressemelding. Vi har ingen grunn til å tvile på akkurat det.

Kreftene fordeles via en 8-trinns tiptronic automatgirkasse, men quattro permanent firehjulsdrift sørger for maksimalt grep. Adaptive luftfjæringen lar deg velge mellom komfort og sportslighet, i den grad en så stor bil kan kalles sportslig.

Felger leveres i størrelse opp til 21".

A8 coupe: Audien som aldri ble laget

Spesielle detaljer

Blant standardutstyret finner man blant annet også Matrix LED-lysteknologi, skinn- og alcantara-interiør og MMI navigasjon plus med MMI touch og BOSE høyttalersystem.

Designen til nye Audi S8 Plus skiller den også fra en vanlig Audi S8. Detaljer som spoileren på bakluken, bladene på frontspoileren og luftinntakene og speilhusene, kan leveres i karbon. Singleframe-grillen er matt sort, mens andre elementer har sort høyglans.

Den er elegant innvendig også
Den er elegant innvendig også

Audi: Fra raring til luksusbil

Ukjent pris

Sølvfarget matt lakk er eksklusivt tilgjengelig for toppmodellen. Videre er alle fargene som tilbys på Audi S8 er også tilgjengelig på S8 Plus. Interiøret går i sort skinn og alcantara, med røde kontrastsømmer og designelementer i sort klaverlakk og aluminium.

Prisen er enda ikke klar. Den vanlige Audi S8 med 520 hk har i dag en pris fra 1.687.500 kroner.

Plus-utgaven blir naturlig enda dyrere. På den annen side – den blir billigere enn et privat jetfly. Så dette må jo være den perfekte bilen for deg med flyskrekk?

Les mer om Audi A8 i vår bruktbilguide her: