Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilen på disse bildene skulle du egentlig ikke få se enda. Den lanseres nemlig først om seks uker på bilmessen i Frankfurt.

Broom har allikevel fått overvære en eksklusiv førpremiere på det som trolig er Opels viktigste modell på lang tid. Det er store forventninger til bilen, og målet er at også at den skal få fart på Opel-salget i Norge igjen. Opels visjon er at markedsandel skal opp fra dagens 2,25 prosent til rundt 8 prosent i 2022

Store sko å fylle

En viktig modell om det skal være mulig er altså helt nye Opel Astra.

Vi starter med et kjapt, historisk tilbakeblikk: Opel Astra erstattet i sin tid Opel Kadett. Sistnevnte er blitt smått legendarisk, men var en ganske alminnelig folkebil i sin tid. Rimelig, ujålete og fornuftig.

Det var i 1991 at Kadett ble avløst. Astra var en også stor suksess i mange år. Mer enn 46.000 eksemplarer er solgt her til lands. Omtrent 35.000 av disse ruller fortsatt på norske veier.

Nye Opel Astra er en pen bil, med et design som er lett å like og "typisk" for Opel.
Nye Opel Astra er en pen bil, med et design som er lett å like og "typisk" for Opel.

De siste årene har imidlertid Opel-salget vært nede i en bølgedal og merket har tidvis stampet i bratt motbakke.

På vei oppover

Men det er som kjent i motbakke det går oppover, og nå begynner det å klarne i Opel-horisonten. Flere av de nyeste modellene opplever vekst og mye nytt og spennende er på trappene.

En av de viktigste modellene når det gjelder volum er altså den nye Astraen. Den går rett inn i segmentet der Norges desidert mest solgte bil enn så lenge er ubestridt konge: VW Golf.

Sigrid har eid sin Opel-klassiker i 45 år!

Den nye Astra er kortere en modellen den erstatter, men byr likevel på bedre innvendig plass, særlig i baksetet. Bagasjeplassen er som i den forrige modellen på 370 liter.

Bilen utstyres med helt nye, gjerrigere motorer og bilen er opptil 150 kilo lettere enn sin forgjenger.

Prisene

Alt dette er gunstig med tanke på norske avgifter og dermed også for prisene på nykommeren. De starter på 224.900 kroner. For dette blir du eier av en Astra Edition med 1,0-liters 3-sylindret turbo bensinmotor på 105 hestekrefter og 5-trinns manuell girkasse.

Bestselgeren her hjemme forventes å bli Astra 1,4 Turbo Premium med 150 hk. For den må du ut med 289.000 kroner. Da får du til gjengjeld "søkke og snøre" av moderne utstyr både når det gjelder komfort og sikkerhet.

Dette er ikke bare gunstig, men svært gunstig priset i forhold til konkurrentene, som Opel selv definerer som VW Golf, Skoda Octavia og Ford Focus.

Sammenlikner man med VW Golf med lik motor og samme utstyrsnivå, så sparer man faktisk over 90 000 kroner på å velge nye Astra.

Opel Insignia Country Tourer: Dette er en perfekt Norges-bil

Kombinasjonen av pris og utstyr som nye Astra byr på er imponerende
Kombinasjonen av pris og utstyr som nye Astra byr på er imponerende

Gjør det enklere å velge 

Foretrekker man dieselmotor så finnes det også her to alternativer. Begge 1,6-litere på henholdsvis 110- eller 136 hk. Sistnevnte leveres med automatgir.

Opel Norge innførte for et par år siden en nye pris- og utstyrsstrategi for å gjøre prislistene mer oversiktlig for kunden.

– Hos oss får men "ferdig spekket" bil og slipper å kjøpe massevis at utstyr i tillegg. Vi velger altså en annen vei enn mange konkurrenter, som tilbyr ulikt utstyr til såkalte "kampanjepriser". Hos Opel skal dette være standard. Slik vil vi også gjøre det mer forutsigbart den dagen man skal selge eller bytte inn bilen igjen, sier Adm. direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen.

Slik skal Opel få fart på salget igjen

2000 biler i året

Bilen kommer til Norge i november, men kan bestilles allerede nå om man vil være tidlig ute. Stasjonsvogna kommer ved påsketider neste år.

Alt i alt, kan vi etter å ha studert bilen, prøvesittet og sammenlignet litt priser, slå fast at dette er en bil konkurrentene bør være oppmerksomme på. Folkelig, ujålete framtoning, raust med utstyr, moderne teknologi og ikke minst svært aggressiv prising bør gjøre denne attraktiv.

Prøvekjøringen vil vi naturligvis komme tilbake til.

Men nei, den kommer ikke med firehjulsdrift, eller som hybrid eller elbil. I alle fall ikke enda.

Bilen er fysisk mindre, men plassen innvendig er større. Innvendig er det også et løft når det kommer til opplevd kvalitet.
Bilen er fysisk mindre, men plassen innvendig er større. Innvendig er det også et løft når det kommer til opplevd kvalitet.

Topp 10: De råeste fra Opel