Dette koster over 30.000 kroner ekstra

Se hvorfor akkurat den summen kanskje ikke er så viktig ...

Ferrari tenker litt annerledes når de lager biler. For eksempel mener de det er viktig, og helt naturlig, at også den som sitter i passasjersetet skal ha full oversikt over turtall, girvalg og hastighet.
Ferrari tenker litt annerledes når de lager biler. For eksempel mener de det er viktig, og helt naturlig, at også den som sitter i passasjersetet skal ha full oversikt over turtall, girvalg og hastighet.

Det skjer ikke hver dag at Ferrari kommer med en ny modell. Men nå har de sluppet bilder av og informasjon om neste års cabrioletdrøm – 488 Spider. Den er så pen at den kan ta pusten fra deg!

Etterhvert, når du småsvimmel kommer til hektene igjen, kan kan du studere bildene i detalj. Da får du glede deg over hvor gjennomtenkt denne bilen er, helt ned til detaljnivå.

Da vil du også oppdage en liten ekstra skjerm i dashbordet. Og den er ikke plassert der den pleier å være, nemlig foran sjåføren. Ferrari vil nemlig at også passasjeren skal være like godt informert om hva som skjer når en kjører, som sjåføren.

Les også: Se – en helt spesiell Ferrari for Norge

Ikke første gang

Det er ikke første gang i bilverden at det gjøres et slikt grep. Ferrari har for eksempel selv gjort noe lignende med Maranello-modellen. Men det er ikke akkurat noe du kan bestille til din Passat, Mondeo eller for den del Mercedes.

Det er selvsagt ikke gratis å få den plassert i din framtidige 488 Spider heller. Prislappen er omtrent like godt egnet til å ta fra deg pusten, som utseendet på bilen: 4.000 dollar, tilsvarende drøyt 32.000 kroner, krever Ferrari for denne lille duppeditten. Det er en helt grei bruktbil det, bare for en skjerm på noen få centimeter på dashbordet. Uten farger.

Rask? Jepp ...

Men la oss gå tilbake til selve bilen. 488 Spider er altså erstatteren til 458 Spider, som har vært med oss i fire år, og er søstermodellen til 488 GTB (coupeen).

Spider deler motorisering med sistnevnte, hvilket innebærer en hylende, 3,9-liters V8-er som spytter ild og yter 660 hk. 

Den kraftkilden banker bilen opp i 100 km/t på småfrekke 3 sekunder blank, og videre til en toppfart nord for 300 km/t.

Les også: Kan jeg mekke på Ferrarien selv?

Klar neste sommer

Eiere av Spider-utgaven, må imidlertid finne seg i at det går fire tiendedeler saktere fra 0-200 km/t enn i coupeen. Det er mye en rekker på de fire tiendedelene – å blunke, for eksempel ... Litt lavere toppfart er det også. Men igjen, neppe noe å ligge våken om natta å bekymre seg over. 

Om det skulle være av noen som helst akademisk interesse, så kan det nevnes at forbruket er 1,14 l/mil. Co2-utslippet er 260 g/km. Men den er vel uansett ansett som betydelig mer miljøvennlig enn alt av dieselkjøretøy som den norske stat forsøker å rydde bort fra veiene våre?

Bilen deputerer på høstens bilutstilling i Frankfurt, og ventes ankomme forhandlerne like over nyttår. Prisen har vi ikke, men spesielt billig blir det ikke. Så det er bare å bruke tiden fra nå og fram til lanseringen til å spare, spille Lotto og pante flasker, slik at du kan innvilge deg neste sommers hotteste leketøy ...

Les også: Ferrari-drømmen er billigere enn du tror