Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SUVen Mercedes GLK ble aldri noe suksess. Hovedproblemet var at den hadde et alt for lite bagasjerom. Når den nå erstattes, er det nok like greit at også modellnavnet endres. Den nye navnepolitikken tilsier nemlig at alle SUVene skal ha GL som de to første bokstavene. Den neste sier noe om størrelsen. GLA er basert på kompaktbilen A-klasse, GLE på familiebilen E-klasse – mens GLC, som blir erstatteren til GLK, baseres på nye C-klasse.

Mercedes satser, i likhet med flere andre, på ladbare hybrider. En slik motorisering blir dermed å finne i GLC. Takket være det norske avgiftssystemet, blir denne  særdeles gunstig priset her hjemme.

Over 300 hk!

Vi skal være forsiktige med å si at en bil som vil koste i underkant av 600.000 kroner er billig. For det er naturligvis veldig mye penger for en bil. Men hvis du går inn og sammenligner med andre modeller til omtrent samme pris eller lignende ytelser, vil du se at GLC 350 e er et skikkelig kupp! 

La oss bare ta motoriseringen aller først. Her er det en bensin- og elmotor om jobber sammen, og produserer totalt 320 hk.

GLC er en bil som tåler å bli tatt på tur utenfor allfarvei.
GLC er en bil som tåler å bli tatt på tur utenfor allfarvei.

Kjapp 

Samtidig er forbruket på bare 0,26 l/mil. Nå skal slike tall tas med en klype salt akkurat på ladbare hybrider, men likevel. Dette er lavt.

Den elektriske rekkevidden er på 34 kilometer – det samme som i storebror GLE 400 e. Mens ladetiden skal være fire timer fra vanlig stikkontakt.

Med denne motoriseringen blir GLC en skikkelig SUV-rakett. 0-100 km/t skjer på bare 5,9 sekunder. 

Den ladbare hybriden kjennes igjen på det ekstra "bensinlokket" under baklyset på høyre side. Her kan du koble til laderen. Skal du fullade batteriet i vanlig stikkontakt, tar det fire timer.
Den ladbare hybriden kjennes igjen på det ekstra "bensinlokket" under baklyset på høyre side. Her kan du koble til laderen. Skal du fullade batteriet i vanlig stikkontakt, tar det fire timer.

Konkurrenter

Men la oss ta dette med prisen igjen. For å illustrere hvorfor vi mener den er billig. Det finnes ingen direkte konkurrenter som er ladbare. Men skal du ha en Audi Q5 med over 300 hk, kan du velge SQ5 med 313 hk. Denne er riktignok kjappere enn GLC 350 e, med 0-100 km/t på bare 5,1 sekunder. Men koster fra 949.300 kroner.

BMW sin X3 med over 300 hk heter 35d. Den har nøyaktig samme antall hestekrefter som SQ5 - og gjør 0-100 km/t på 5,3 sekunder. Men også her er prisen betydelig høyere enn GLC - nemlig 880.300.

Kommer mer

Mercedes har proklamert at deres fokus på ladbare hybrider kommer til å bli bare viktigere framover. Og det er gode nyheter for norske kunder.

For så lenge avgiftssystemet fortsetter som i dag, betyr det at vi vil få en rekke prisgunstige modeller på markedet.

GLC har fått et helt nytt design, både innvendig og utvendig, og ser langt mer moderne ut enn den kantete forgjengeren sin. Det er også blitt langt bedre plass. Men når det gjelder bagasjerommet, må du være obs om du bestiller deg en ladbar hybrid ...

Vesentlig mindre bagasjerom

Baksiden av medaljen på GLC 350 e, er nemlig at batteriene som ligger under gulvet i bagasjerommet krever sin plass. Mye plass, faktisk. Akkurat som de gjør det og GLE 400 e.

Bagasjerommet er hele 155 liter mindre enn i en vanlig GLC. Dermed sitter du igjen med 395 liter, i stedet for 550. Det er en vesentlig forskjell, og noe du bør vurdere før du bestiller. 

Prislisten på GLC er ikke klar enda, men det er faktisk mulig at nettopp GLC 350 e blir innstegsmodellen. Da snakker vi heftig innstegsmodell!

Interiøret i GLC minner somventet mye om det du finner i C-klasse. Og det er ikke noe negativt i det!
Interiøret i GLC minner somventet mye om det du finner i C-klasse. Og det er ikke noe negativt i det!

Les også: Prisen på denne vil overraske mange