Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det finnes en hel del nordmenn som er veldig glad i bilen sin. Men det er ikke mange som legger så mye tid, penger og innsats i den som Carl Robert Evensen. 

Hans lille 2013-modell Peugeot 208 er nemlig ombygd og fikset på for godt over 100.000 kroner.

Den har vært på fem ulike bilutstillinger, og vunnet samtlige ganger. Den siste var under Gatebil-treffet på Rudskogen nå i juli.

Men etter et utall timer og en god bunke med investerte tusenlapper, skal bilen nå selges. Den ligger ute til en pris på 215.800 kroner. Men den har et par forbehold.

Les også: Denne bilen går mot strømmen

Rally-panser

I utgangspunktet tåler den prisen lett sammenligningen med alle de andre 208-ene som ligger til salgs. Men du får ikke med alt på bildene til den prisen. Et spesialbygget Rockford Fosgate stereo (28.000 kroner), rally-panseret med ekstralys (8.000 kroner) og ombygd midtkonsoll med Autoglym-produkter (4.000 kroner), koster ekstra. 

Du kan velge å kjøpe disse tingene hver for seg, eller du kan få med hele smørbrødlista for 35.000 kroner.

Fortsatt vil vi mene at du får veldig mye bil for de eventuelt 250.000 kronene du må ut med.

Denne bilen byr på noe helt annet enn det naboen din har. Ja, strengt tatt noe helt annet enn noen nabo noe sted i verden har, faktisk. Nå kan du kjøpe om også, om du vil. Foto: Henrik Oulie Media
Denne bilen byr på noe helt annet enn det naboen din har. Ja, strengt tatt noe helt annet enn noen nabo noe sted i verden har, faktisk. Nå kan du kjøpe om også, om du vil. Foto: Henrik Oulie Media

Les også: 208 GTI: Her får du mye moro til en gunstig pris

Ikke etter alles smak ...

Designmessig synes vi det meste er svært vellykket, selv om akkurat de fire ekstra lysene som stikker opp på panseret, kanskje ikke heeeelt er vår "cup of tea".

Det er imidlertid en veldig viktig del av utseendet på akkurat denne bilen, og har helt sikkert bidratt mye til prisene den har fått.

Vi ville nok spart de 8.000 kronene det spesialbygde panseret er priset til, og tatt den med vanlig panser i stedet. Smak og behag!

Klikk her for å se hele annonsen

Spesiell midtkonsoll

Utover akkurat panseret, synes vi bilen svært smakfullt stylet. Den ser veldig "ren" ut, med hvitt kombinert med sort tak og sorte speilhus, og har ingen overdådige spoilere og vinger spikret på her og der. 

Storparten av det sorte skinninteriøret er omtrent slik som det ser ut originalt.

Men Carl Robert har som nevnt gjort noen relativt betydelig grep med stereoanlegget, inkludert midtkonsollen i baksetet. Der har han, kanskje for å passe på at ny eier også skal ta vare på bilen, gjort plass til vedlikeholdsprodukter fra Autoglym ...

Les også: Les om 80-tallets GTI-bonanza her

Bagasjerommet kan du velge selv om du vil bruke til handleposer, eller om du vil ha dette vanvittige stereoanlegget. Det fine er nemlig at hele stereomodulen ganske lett kan plukkes bort. Foto: Henrik Oulie Media
Bagasjerommet kan du velge selv om du vil bruke til handleposer, eller om du vil ha dette vanvittige stereoanlegget. Det fine er nemlig at hele stereomodulen ganske lett kan plukkes bort. Foto: Henrik Oulie Media

Absurd stor stereoanlegg

Noe av det som er litt spesielt med denne bilen, er altså at det meste av det som er ekstra, er laget slik at du enkelt kan ta ut hele modeler. På den måten velger du selv om du vil bruke bagasjerommet til bagasje, eller til et absurd stort og gromt stereoanlegg. Midtkonsollen kan også tas ut, uten bruk av verktøy, og etterlater ingen stygge overflater, hull eller riper. 

Denne midtkonsollen i baksetet kan også lett tas bort, om ønskelig. Foto: Privat
Denne midtkonsollen i baksetet kan også lett tas bort, om ønskelig. Foto: Privat

Bilen omtales i det hele tatt som helt strøken, også utvendig. Det står i annonsen at den har vært vasket 2-4 ganger i uka, månedlig er vokset og har fått profesjonell detailing årlig.

Dette er gjort ...

  • Spesiallaget panser med 4 stk. Hella rally 3003 compact lamper.
  • Stor spesialbygget RockfordFosgate stereo, Power serie.
  • Bilen er lydisolert innvendig med Dynamat Xtreme.
  • Spesiallaget Cat-Back eksosanlegg fra Ferrita.
  • Spesiallaget defuser til dobbel eksos bak.
  • Spesiallaget midtkonsoll trukket i skinn.
  • Hull i bakrute erstattet med glasspropp.
  • Proffsotede ruter hele veien.
  • TA-Technix senkefjærer.
  • Tonede baklamper.
  • 18" Zito Spyder. (Sommer)
  • 17" Zumbo Rally White. (Vinter)
  • Foliert bakre del av taket svart.
  • All gråplast lakkert svart.
  • Emblemer lakkert svart.
  • Dørhåndtak lakkert svart.
  • Skiftet til svarte speilhus. (Originale i chrome følger med)
  • S-line kanallister i svart.
  • S-line fangerlister i svart.
  • Click On skvettlapper.

Servicer er fulgt på merkeverksted, og siste service ble tatt i februar. Motoren ble forøvrig byttet etter 18.000 kilometer.

– Bilen har nå rullet 61.500 kilometer, mens ny motor har gått 43.500 kilometer, opplyser selger.

Les også: Spesialmodell med fraspark

Ekstra krefter

Det er forøvrig en sprek liten bil. Motoren yter originalt 156 hk. Det er den samme 1,6-literen som senere ble brukt i GTI-utgaven, og der yter 200 hk. Men her er det gjort diverse modifiseringer, samt at den nå er chippet, slik at den nå har 211 hk. 

Vi har testet GTI-utgaven av 208, og kan skrive under på at det er en skikkelig morobil. 

– Så hvorfor skal du selge?

– Nå vil jeg begynne på et nytt prosjekt.

– Og hva blir det?

– Ikke helt sikker enda. Heller mot at det blir en Mini Cooper S, men ikke helt avgjort. Så vi får se.

Sjekk faktaboksen for å se listen over modifiseringer. Den er lang! Lurer du på noe mer, må du ringe selger. 

Les også: Denne skal sette konkurrentene grundig på plass