Dette var en fiasko – men nå er den verdt store penger

Citroën kjøpte tilbake biler og ødela dem.

Citroën kjøpte tilbake biler, og ødela dem. Idag er de verdt store penger.
Citroën kjøpte tilbake biler, og ødela dem. Idag er de verdt store penger.

Du husker kanskje Gruppe B? Gullalderen for rally fra 1983 til 1986, som ble innledet med den banebrytende Audi quattro. Så hadde du legender som Lancia 037, Toyota Celica, Peugeot 205 T16 og Lancia Delta S4.

Noen husker kanskje også Ford RS200 og MG Metro 6R4. Men hvor mange husker Citroën sitt bidrag? En mildt sagt bisarr versjon av BX, kalt BX 4TC.

Understyring for alle penga

Da rallyversjonen av BX dukket opp i 1986, var det mange som klødde seg i hodet. Den lignet nemlig ikke helt på den vanlige BX som først hadde blitt presentert under Eifel-tårnet i 1982. Panseret på rallyutgaven var mye lengre, og avslørte umiddelbart at her var motoren montert på langs, istedet for på tvers som i vanlig BX.

En helt annen ting er hvorfor Citroën dukket opp med frontmotor i det hele tatt. Da Peugeot (som jo også var i samme konsern som Citroën) hadde kommet på banen med sin midtmotoriserte 205 T16 i 1984, var den umiddelbart mye raskere enn Audi quattro med sin frontmotor.  BX 4TC viste seg da også å være en katastrofe i rallyløypene da den dukket opp i 1986. Den var for tung, for treg og for understyrt.

Toyota tilbakekaller 40.000 biler

Gateversjonen ble ødelagt

Det gikk heller ikke noe bedre for gateversjonen av bilen. For alle rallybilene gjaldt den samme regelen: Minst 200 vanlige gateversjoner måtte bygges. Heuliez bygde bilene for Citroën, og med firehjulstrekk og 200 turboladete krefter skulle man kanskje tro at det var lett å finne kunder, men den gang ei.

Tall er litt usikre, men noen kilder oppgir at i 1988 hadde man kun lyktes med å selge 85 biler. Citroën var lei hele bilen, og kjøpte derfor tilbake så mange eksemplarer de  kunne. Og ødela dem. Derfor er BX 4TC i dag en særdeles sjelden fugl. Hvor mange som har overlevd er usikkert, men et sted mellom 30 og 40 biler kan nok være riktig.

Denne bilen må lykkes, ellers blir det vanskelig for merket

En av de overlevende til salgs

En av de overlevende sto på årets messe i Essen. Den ble kjøpt ny av det sveitsiske bilgeniet Franco Sbarro, og ble brukt som showcar for hans studenter (eller kanskje som et skoleeksempel på hvordan design ikke skal være)

.Prisforlangende: 210.000 Euro, eller nesten 2 millioner kroner! Noe som nok engang viser at det som var søppel i sin samtid, kan bli gull verdt i framtiden.

Spennende bilnyhet på gang, men vi får ikke kjøpe den