Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av bilhistoriens største og mest kostbare tilbakekallinger av biler skjer som følge av en feil hos den japanske airbag-produsenten Takata.

De er underleverandør til flere bilmerker, og vi finner Takata-airbager i en rekke forskjellige bilmodeller. Det igjen betyr at feil kan få store konsekvenser. Særlig Honda og Toyota er sterkt rammet av dette.

1,71 millioner i Europa

Tidligere i dag ble det kjent at Toyota må kalle tilbake 2,8 millioner biler, på verdensbasis.

Dette kommer i kjølvannet av en større tilbakekalling i USA. Nå er det blant annet snakk om 1,72 millioner i Europa.

De må reparere biler for 9 milliarder kroner

En av de største

Det var bransje-nettstedet Autonews.com som først brakte nyheten. Da var det ikke klart om det dreide seg om biler i Norge også. Men nå opplyser Toyota Norge at norsksolgte biler så absolutt omfattes av tilbakekallingen.

Her står vi foran det som er en av de største tilbakekallingene av bilmodeller i Norge noensinne. Hele 40.000 biler er nemlig berørt.

– Godt i gang med planleggingen

– Dette omfatter modellene Corolla, Yaris og Avensis. Bilene er produsert fra april 2003, til desember 2008, forteller Espen Olsen som er informasjonssjef hos Toyota Norge AS.

– Hvordan løser dere en så stor tilbakekalling?

– Vi er godt i gang med planlegging og trening av personell for å klare å håndtere denne oppgaven på en profesjonell måte og så raskt som mulig. Kundene kan være trygge på at vi setter sikkerheten deres høyest av alt, sier Olsen.

Det er ikke kjent at airbagene fra Takata skal ha forårsaket skader eller ulykker i Norge. I USA er det offisielt registrert syv dødsfall som følge av at airbagene ikke har fungert som de skulle. 

Derfor er det så dyrt å ha enkelte biler på verksted