Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

NAF har sjekket hvordan bilforhandlerne utstyrer bilene for punktering. Testen viser at mange biler kun har reparasjonssett, og ikke reservehjul. Det kan være verdt å ta en titt i bagasjerommet for å sjekke hva du har av punkteringsutstyr før du drar på langtur.

Stadig flere biler kommer uten jekk og reservehjul, med kun reparasjonssett i form, som tetter hullet, og en liten kompressor til å blåse opp hjulet.

– Bilfabrikantene sparer vekt og utgifter ved å ikke tilby reservehjul og jekk som standard, sier Jahn-Ivar Engebretsen i kommunikasjonsrådgiver i NAF til rb.no

Holder ikke mål

Han forklarer at bilfabrikantene påstår at forbrukeren også sparer penger på avgiften, siden det er mindre vekt i bilen.

Les også: Slik unngår du vannplaning

Engebretsen er klar på at det som blir levert ved kjøp av bil, i mange tilfeller ikke holder mål.

– Det er ikke bra nok. Noen ganger klarer ikke folk å få punkteringsutstyret til å fungere, og andre ganger vet de ikke hvordan det skal gjøres.

– Norge er et langstrakt land, står du fast med en punktering på vidda kan det være svært langt til nærmeste hjelp.

Han forteller at han selv har opplevd at utstyret ikke fungerte slik det skulle.

– Reperasjonsutstyret skulle kunne tette et tre millimeter stort hull. Det var ikke mulig å få hullet tettet bare med hjelp av dette stoffet som følger med. Jeg måtte derfor bruke en skrue som jeg dyttet inn, da ble det tett.

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jahn-Ivar Engebretsen mener at reperasjonssettene ved punktering ikke er bra nok. (Foto: NAF)
Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jahn-Ivar Engebretsen mener at reperasjonssettene ved punktering ikke er bra nok. (Foto: NAF)

Vanligste årsaken til veihjelp

Noen hevder at moderne dekk ikke punkterer så ofte, men NAFs statistikker viser at de har hjulpet bilister med 17 964 punkteringer de to siste årene. Det er en av de vanligste årsakene til at folk blir stående fast med bilen.

– Tidligere var jekk og reservehjul som standard på plass i bilen. Dette er fremdeles viktig utstyr som bør være i bilen og som må sjekkes før ferieturen. En fin ferietur kan raskt ødelegges av manglende eller dårlig utstyr, forteller Engebretsen.

Les også: Sjekk dette før du skifter dekk

I følge NAF bør man i det minste ha et såkalt «space-wheel», som er et reservehjul i mindre format. Som reservehjul kan ellers et av de andre hjulene, sommer- eller vinterhjul, benyttes om man rydder plass til det i bagasjerommet.

Sjekket hos bilforhandlere

Organisasjonen besøkte flere bilforhandlere i Oslo-området for å sjekke hva som var standard utstyr i bilene.

Blant de største bilmerkene er ikke reservehjul og jekk standard på bilene lenger. Dette er tilfellet hos Toyota, Mercedes og BMW.

BMW tilbyr «runflat» dekk som er forsterket i sidene av dekket. Dette skal forhindre punktering fra spiker, skruer og lignende.

Mercedes kunne også tilby slike dekk, men kunden valgte som regel bort disse. i følge undersøkelsen til NAF var dette fordi de var for harde å kjøre med og de var mer støyende.

Punkteringsutstyr kan være en nødløsning, men hjelper ikke alltid. (Foto: NAF)
Punkteringsutstyr kan være en nødløsning, men hjelper ikke alltid. (Foto: NAF)

Et godt tips

I bagasjerommet på mange av de nye bilene er det i stedet for reservedekk fylt i med isopor for å oppbevare reperasjonssettet og kompressoren. Der vil det vanligvis være plass til et dekk.

– Ta ut isoporen og legg et av dekkene du ikke bruker. Enten sommer eller vinter, avhengig av årstiden. Da er du sikret hvis du skulle punktere avslutter Engebretsen.

Tall som viser punkteringer med og uten reservehjul i 2013 og 2014:

2013

  • Punktert, ikke reservehjul: 5079
  • Punktert med reservehjul: 3966

2014

  • Punktert, ikke reservehjul: 5480
  • Punktert med reservehjul: 3439

 

Flere bil og motorsaker fra rb.no finner du her: 

Les ogsåHer har de laget klassens tøffeste bil