Nå er de større enn Toyota

Nissan-salget passerer Toyota – for første gangs på 17 år. 

Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

Toyota er en av verdens største bilfabrikker, men på det europeiske markedet må de nå – for første gang på 17 år – se seg forbikjørt av en annen japanske konkurrent.

Nissan har nemlig godt med vind i seilene om dagen. De formelig fosser fram i jakten på nye markedsandeler – og de lykkes!

Skyver Toyota ned av tronen

Det er særlig en modell som skal ha en del av æren for dette. Nei, det er ikke elbilen Nissan Leaf, men en annen populær modell: Crossoveren Nissan Quashqai, en modell som absolutt også har slått godt an her hjemme.

En annen populær modell er Nissan Juke, den slitt snåle crossoveren som ikke har tatt helt av her hjemme. 184.000 eksemplarer av elbilen Nissan Leaf har blitt lever verden over og ikke minst har den nye fabrikken i St. Petersburg produsert 200.000 Nissan X-Trail. 

Nissan kan notere seg for en økning på 4,3 prosent på det europeiske markedet i første halvår. Det holder for å skyve Toyota ned av tronen.

Denne bilen knuser alle konkurrentene i Norge

Voldsom økning i enkelte land

Det er slett ikke første gang at Nissan er det største japanske merket i Europa. De hadde den posisjonen også på 90-tallet, men tapte den til Toyota i 1998. Siden har Toyota beholdt den posisjonen. Tidvis med god margin.

Men nå er altså Nissan tilbake på den etterlengtede plassen.

Det er særlig i noen markeder veksten har vært svært solid. I Storbritannia har de økt med voldsomme 34 prosent siden fjoråret. I Spania har også framgangen vært stor med 18 prosent, mens i Tyskland har de økt med 11 prosent.

Totalt har Nissan solgt 384.000 biler til Europa første halvår i år. Mot 368.000 i fjor.
Dette gir Nissan en markedsandel på 4,2 prosent.

Glem SUV – dette er Norges mest solgte med 4x4

Vi være mest attraktive asiat i Europa

– Vi ønsker å være det mest attraktive asiatisk bilmerket i Europa i form av både produkt og service grad. Vi ønsker å tilby innovasjon og spenning og vi gjør dette med våre crossovere, Med Nissan Leaf viser vi også at vi tar både miljø og framtiden på alvor. Det sier Guillaume Cartier, Senior Vice President for salg og markedsføring i Nissan Europe til bilnettstedet Automotive News Europe

Størst i Europa er forøvrig Volkswagen med en markedsandel på skyhøye 12,1 Prosent og nesten 900.000 solgte biler første halvår.

Topp 10: Verdens mest solgte biler