– Dette er en ekstremt morsom bil!  

Vi har testet Civic Type R på bane – i Slovakia.

Honda er klare med en helt ny Civic Type R. Med 310 hestekrefter har det blitt en seriøs kjøremaskin. Broom-Lorden dro til Slovakia for å teste den på bane.
Honda er klare med en helt ny Civic Type R. Med 310 hestekrefter har det blitt en seriøs kjøremaskin. Broom-Lorden dro til Slovakia for å teste den på bane.

Helt siden Golf GTI debuterte og startet en ny bilklasse, har det vært noe eget med denne oppskriften: Ta en vanlig kompaktbil, gi den stor motor og gjerne litt styling – og vips har du en bil som kan yppe seg mot de råeste sportsbilene. Men til en helt annen pris.

Antallet hestekrefter har økt jevnt og trutt siden Golfen debuterte. Den første GTI-en hadde 110 hk. Det er langt derfra til motoren vi finner i en bil som akkurat nå kjører inn i klassen. Vi snakker helt nye Honda Civic Type R. Under panseret: En 2-liters motor som er skremt opp i 310 hestekrefter!

Kari Traa som samboer?

Brooms Lord Arnstein Landsem har akkurat vært en snartur i Slovakia for å kjøre den både på bane og landevei. Nå skal vi finne ut hvordan det har vært.

Ring, ring: 

– Hallo, Knut! Du, har du noen gang tenkt på hvordan det ville vært å ha Kari Traa som samboer?

– Eh, nei, jeg må vel innrømme at jeg ikke har det... Men det aner meg at du vil ett eller annet med det spørsmålet?

34 år med moro – her kan du lese MYE om Golf GTI

Kompromissløs

– He he, ja! Etter å ha kjørt Honda Civic R, slo det meg at å eie den bilen, sannsynligvis er litt som å bo sammen med Kari Traa. Morsomt, fylt av action og opplevelse. Men kanskje litt slik at man etter stund begynner å tenke at det hadde vært OK med en avslappende kveld i sofaen også. Akkurat det må jo ikke undervurderes, det heller.

– Skjønner! Honda har laget en krevende bil?

– De har i alle fall laget en temmelig kompromissløs bil, og forstå meg rett: Det har jeg veldig sans for! Her er det ikke tatt en masse hensyn som nødvendigvis må vanne ut det bilen er laget for å være: Nemlig mest mulig morsom å kjøre. Civic R er en ekte kjøremaskin. Den er fantastisk å kjøre på bane, ikke riktig like fantastisk på landevei, sier Lorden.

GTI på fransk: Dette er slett ikke dumt

Styggrask på bane

– Skal vi gjøre unna det med landeveien, først som sist?

– Det kan vi godt! En viktig faktor for at Civic R er så morsom og ikke minst kjapp på bane, er at den er utrolig stivt satt opp. Det får man nødvendigvis også svi litt for på vanlig kjøring. Det er to innstillinger her: Jeg vil beskrive dem som "kjempestivt" og "ekstremt stivt". Underlaget kjennes – for å si det mildt – svært godt. 

– Til vanlige turer til butikken og for eksempel pendling, krever den at du virkelig liker å kjøre bil, og ikke bryr deg om manglende komfort. Sånn sett skiller Honda seg fra mange av konkurrentene. Det vanlige nå har jo blitt å lage biler der man nesten ikke merker kreftene før man tråkker gassen i bånn, ellers oppfører de seg både siviliserte og kultiverte. Sånn er det ikke her. Til gjengjeld er den altså styggrask på bane, sier Lorden som har kjørte mange runder med bilen på Slovakia-Ring, utenfor Bratislava.

To ting imponerer

– Jeg har faktisk kjørt en prototype av denne tidligere også, det var i Japan for to år siden. Allerede da gikk Honda ut med et hårete mål: Civic R skulle bli den første bilen i sin klasse med forhjulstrekk som skulle klare rundetid på under 8 minutter på Nürburgring. Slike mål er det naturligvis skummelt å sette seg underveis i utviklingen av en bilmodell. Det blir man fort gissel av. Men på den andre siden: Med slike mål, blir det nok også lettere å holde fokus!

– I forhold til bilen jeg kjørte i Japan, har den produksjonsklare utgaven fått mer krefter, og den har blitt stivere. Begge deler viktig for å få presset ned rundetiden på en bane. Og det kan jeg  hilse og si: Civic R er helt utrolig på bane. Det er to ting som virkelig imponerer: Hvor stabil den er, og hvor lite den sporer ved fullt gasspådrag, forteller Lorden.

Går som et uvær, men pass på før du kjøper!

18-årings drøm

– For å starte med stabiliteten. En ting er vektfordeling. Honda har i tillegg jobbet veldig mye med aerodynamikken. Bilen har faktisk negativt løft bak, så mye marktrykk har den. Det skal skyldes diffusoren, i tillegg har de kledt undersiden av bilen, litt som på en Formel 1-bil. Nerder som merker seg slikt, vil se at bakvingen ikke er så stor som på konseptet. Det er fordi originalvingen faktisk ville gjort bilen litt tregere!

– Så mye hestekrefter som dette og "bare" forhjulstrekk: Det pleier å bety veldig mye sporing ved fullt gasspådrag. Men her har Honda klart å trylle, det er nesten ikke merkbart. De sier selv at det har mye med drivakslene å gjøre, her er det noen ingeniører som sikkert har brukt tusenvis av timer på å finpusse og finpusse. Resultatet er imponerende! 0-100 km/t går offisielt unna på 5,7 sekunder, det føles minst så kjapt!

– Skal vi si noe om designet også, det er ikke akkurat diskret dette?

– Nei, og igjen ser vi at Honda er ganske kompromissløse. Kjøper du deg en Golf R, kan naboene godt tro du har kjøpt en vanlig Golf og bare stylet den litt. Sånn er det ikke med Civic R. Designet er enhver 18-årings drøm. De har lesset på med styling og effekter som ikke skal etterlate noen tvil om at dette er heftige saker!  

Så ekstrem kan en vanlig Honda bli

Mye moro for pengene

– Men dessverre er det nok ikke mange 18-åringer som får råd til å kjøpe den. Civic R starter nemlig på 600.000 kroner i Norge, 20.000 ekstra hvis man velger en GT-pakke med mer utstyr. Det er mye penger for en liten bil, men når vi ser på ytelsene er det likevel ikke ille. Det er nok bare en liten håndfull nordmenn som kommer til å kjøpe denne, men de får mye moro for pengene sine, sier Lorden – og legger til:

– Du, vi må jo ta med at Civic R klarte målet på Nürburgring, og faktisk med god margin. Den er klokket til syv minutter og 50 sekunder. Når japanere bestemmer seg for noe, da blir det gjerne slik! 

Vi kommer tilbake med full test på Civic R om ikke lenge.

Dette er sjelden superbil – til Passat-pris

LES OGSÅ: Henning fra Arendal har testet sin Honda på Nürburgring