Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hører du med blant dem som synes at en Leca-blokk har en fascinerende fasong? Eller at alt vi bygde av Lego for 30 år siden ble strømlinjeformet og elegant? Da var du gjerne også blant dem som felte en tåre eller to 14. mai i 1993. Det var nemlig da den aller siste Volvo 240 trillet ut av fabrikkporten på Torslanda i Göteborg.

Tårene felte du for at du kanskje aldri fikk realisert drømmen om å skaffe deg en ny Volvo 240.

Volvo 240 fylte 40 år: 

Ikke ny, men nesten

Men det er ikke for sent. Volvo 240 GLE-en du ser på disse bildene er nemlig til salgs.
Den er fra 1983 og er dermed ikke ny. Men det er pokker meg ikke så mye om å gjøre... Se på bildene i annonsen under så skjønner du hva vi mener!

Se hele annonsen og alle bildene her:

Bilen er hverken en Turbo eller en GLT, men altså en litt jålete GLE. Lakkert i grønn metalikk og med matchende beige velurinteriør. I tillegg har den både takluke, aircondition og nakkestøtter bak! Hvilken luksus!

GLE modellen bød på det lille ekstra. Faksimile fra finn.no
GLE modellen bød på det lille ekstra. Faksimile fra finn.no

Kun 63.000 kilometer

Motoren er en 2,3-liter med bensininnsprøyting og girkassen er en 4-trinns manuell, men med elektrisk overdrive. I tillegg har den også farget glass og sentrallås. Utstyr som er en selvfølge i dag, men som slett ikke var dagligdags for 32 år siden.

Et relativt velutstyrt eksemplar med andre ord. Men det som allikevel gjør nettopp denne bilen spesiell er den lave kilometerstanden på bare 63.000, skånsomme kilometer. Alt er kjørt av én eneste eier.

En eier som etter hva vi kan dømme ut i fra bildene, må ha vært svært glad i sin lysegrønne Volvo og som har tatt godt vare på den.

Rolf-Arne har en veldig vanlig – men helt spesiell Volvo.

Ikke helt original.

Særlig modellene før 1989 var kjent for å ruste ganske friskt. Denne ser helt rustfri ut, dessuten skal den i følge Arilds Motorsenter som selger bilen, være helt original.

Det stemmer i alle fall nesten. De felgene som står på bilen nå fantes aldri i noen tilbehørskatalog for Volvo originaldeler, det er i alle fall helt sikkert. Uten at det er noe som helst å hisse seg opp over.

Men på denne bilen, som er så fin og original, hadde det kanskje passet vel så godt med et sett tidsriktige og originale felger?

Med det samme vi pirker – eksosanlegget er vel heler ikke originalt. Igjen uten at det er noen krise, overhodet.

Det får oss allikevel til å stusse litt. For hvor gammel var en 240-kjøper i 1983? Neppe under 40 år i alle fall. Så har vedkommende eid bilen i 32 år og er da, hypotetisk sett, godt over 70 år nå.

Unntak finnes helt sikkert, men det synes ørlite rart at eieren plutselig setter på 17-tommershjul og 2 toms eksosanlegg. Men det finnes sikkert en god forklaring på det hele.

Nye Volvo XC90, den beste svenske-handelen du kan gjøre

Originalt reklamebilde for 240 GLE fra 1983.
Originalt reklamebilde for 240 GLE fra 1983.

Kjenn din besøkelsestid

Uansett: Går du med tanke om å skaffe deg en fin og klassisk 240 – som samtidig er litt jålete – ja, da bør du kjenne din besøkelsestid tid. Det finnes mage 240-er, men veldig få som er så fine som denne. 

Noe sier oss at denne til tross for en pris på 100.000 kroner kommer til å selges relativt kjapt.

Volvo 850 T-5R: Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo