Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvis du skal teste ut hva en bil virkelig er god for, er det bare et sted som gjelder: Legendariske Nordschleife på Nürburgring i Tyskland. Denne banen anses som en av de aller tøffeste og mest utfordrende racerbanene i verden, og ble døpt "Det grønne helvete" av den legendariske Formel 1-føreren Jackie Stewart.

Hit valfarter tusenvis av privatpersoner hver uke, for å prøve seg på den 20,8 kilometer lange banen.

Også bilprpdusentene bruker dette som en målestokk. Det å ha den raskeste rundetiden i ulike klasser, er en viktig del av markedsføringen til flere modeller.

Tesla har ikke sendt sine biler dit selv, men det hender at privatpersoner tar turen. En av dem som nylig har gjort det er norske Nils-Henrik Henningstad. Og han satte en imponerende rundetid.

Les også: Tesla skal også lage SUV

Pappas bil

Bilen fikk han låne av pappa – en Model S P85+ med 421 hk. Sammen med noen kompiser, og kjæresten Lene Marie Brynildsen, la de i vei til Tyskland. 

– Visste bilens eier hvilke skumle planer sønnen hadde med den?

Nils-Henrik Henningstad hadde med seg kjæresten Lene Marie Brynildsen på turen. Hun er også bilinteressert, og forøvrig gravid i syvende måned ...
Nils-Henrik Henningstad hadde med seg kjæresten Lene Marie Brynildsen på turen. Hun er også bilinteressert, og forøvrig gravid i syvende måned ...

– He, he, jada, han gjorde det. Så alt var avklart på forhånd.

Vel framme var det mange som kikket langt etter elbilen. Det er ikke akkurat et vanlig syn på Nürburgring.

– Det ble mye prat med nysgjerrige utlendinger som hadde spørsmål om bilen. Det er tydelig at Tesla ikke akkurat er dagligdags, sier 24-åringen som er bosatt i Fetsund.

Les også: Nå vil BMW sette Tesla på plass

Tre runder

Totalt ble det tre fulle runder i løpet av besøket. Den beste av dem ligger nå på Youtube. Her er det lett å se at sjåføren har mye erfaring på bane. Henningstad har drevet med motorsport siden han var 10 år gammel – både gocart og Seven Catherham. Det har blitt noen tusen runder på bane opp gjennom årene. 

Den digre familiebilen suser rundt i høyt tempo, og selv om en Porsche 911 kjører forbi mot slutten, holder familiebilen overraskende godt følge en god stund etterpå. Videoen viser at det til tider går i over 170 km/t.

Positivt overrasket

For å være mest mulig optimal for banekjøring ble bilen satt opp med lav gjennvinning (regen), luftfjæringen satt på laveste nivå og klimaanlegget slått av. Dekkene fikk 2,5 bar trykk.

– Det gikk veldig bra. Bilen overrasket egentlig positivt. Det som trekker ned er at grepet manglet litt. Skulle gjerne hatt litt breiere dekk enn 245. I tillegg var det frustrerende at powerlimit slo inn ganske raskt på grunn av varmen. Den kom alt etter et drøyt minutt, og da går det raskt nedover med effekten til 350 hk. Så blir den fortløpende lavere, og i mål hadde vi vel rundt 300 hk, forteller den norske bil-entusiasten.

Dette er bilen som ble brukt til å sette den sterke rundetiden. Foto: Privat
Dette er bilen som ble brukt til å sette den sterke rundetiden. Foto: Privat

Se hele runden i videovinduet øverst i saken. NB: Klippet har ikke lyd (men så er det jo en elbil også da, så du går ikke glipp av så mye ...)

Les også: Var det hotteste på markedet - så ble det bråstopp!

Imponerende tid

Men likevel klarte han altså å sette en svært sterk tid: 09.08. 

– Jeg er overbevist om at det er mulig å komme seg godt ned på 8-tallet for en som kjenner banen bedre. Vi var jo også to i bilen, og hadde dessuten litt bagasje. Jeg var også litt mer forsiktig enn jeg vanligvis ville vært, siden jeg hadde med en passasjer og det ikke var min bil, sier Henningstad.

Etter at runden var ferdig, var det bare å la bilen få kjøle seg ned, og kjøre tilbake til Norge. Vel hjemme er det litt andre kjøreegenskaper som gjelder. Hverdagens bilen hans er nemlig en Think.

– Ja, det blir jo ikke akkurat det samme. Men jeg har kjøpt hus, er nettopp ferdig utdannet og vi venter barn. Da er det litt andre ting enn bil som må prioriteres.

Tiden som må slås

– Men hva er drømmebilen da?

– Egentlig Tesla Model S P85+ med hengerfeste. Men det finnes jo ikke, så en Porsche Cayenne som familiebil hadde heller ikke gjort noe, he, he ...

Vi kan forøvrig ta med at den raskeste elbilen rundt Nürburgring er en Audi R8 e-tron. Den klarte runden på 08.09. Men så har ikke den mulighet for sju seter og digert bagasjerom både foran og bak ... Kanskje Tesla burde sende Henningstad til Nürnburgring i en Model S P85D med ludicrous-mode på rekordjakt?

NB: Det ligger nå også en video av en Tesla Model S P85D som klarer runden på 08.50. Det er altså modellen med 700 hk og 4x4. Toppfarten her er over 200 km/t. Klikk her for å se klippet

Les også: Tesla Model S Dual Drive: Kan være tidenes bilkupp