Toyota Fortuner er utviklet for eventyrere. Da skulle den
vel passe i Norge?
Toyota Fortuner er utviklet for eventyrere. Da skulle den vel passe i Norge?

Nei – denne SUV-en får vi ikke kjøpe

Skulle tro denne tøffingen passet norske forhold perfekt ...

Norge har en skyhøy andel av både SUV-er og andre biler med firehjulsdrift.

Det er slett ikke rart med tanke på landet vi bor i. Det byr jo som kjent på både mye- og tidvis uforutsigbart vær. Andelen av veier med både bratte bakker og skarpe svinger er stor og i tillegg har vi tidvis en veistandard som kan være krevende nok for en lav bil.

Når man i tillegg vet at vi er et folkeferd som liker å ha med oss mye, enten det er ski og oppakning til fjells, eller kajakker, telt og soveposer – kanskje til og med en skjærgårdsjeep på tilhengeren og fiskestenger i bagasjerommet. Ja, så er det ikke rart at biltypen har slått an.

Men tøffingen på disse bildene får vi altså ikke kjøpe hos Toyota-forhandlere – om vi vil aldri så mye.

Bilen er den nye Toyota Fortuner i 2016-innpakning. Bilen har tre seterader og er dermed en syv-seter. Den leveres både med- og uten firehjulsdrift.

Habil off-roader

Toyota Fortuner bygger på en bil vi kjenner godt, nemlig
pickupen Toyota Hilux
Toyota Fortuner bygger på en bil vi kjenner godt, nemlig pickupen Toyota Hilux

Med 4x4 er Fortuner også en svært habil offroader. Den bygger nemlig på samme plattform som pickupen Toyota Hilux. En bil som har gått sin seiersgang her hjemme. Kjent for nettopp sin gode framkommelighet og driftsikkerhet.

Det har gjort den til Norges mest solgte pickup i en årrekke.

Les vår test av Toyota Hilux her:

Toyota Fortuner dukket opp første gang i 2005 og var opprinnelig ment for det Thailanske markedet. Der den også er både utviklet og ble bygget.

Der, men ikke her

Men nå selges Fortuner flere steder. Både Argentina, Colombia, Ecuador, Sør-Afrika, Egypt, India, Vietnam, Filippinene, Jamaica og Saudi Arabia hører nå med blant landene som kan kjøpe Fortuner. Med 2016-modellen på plass så åpnes det også for salg i Australia.

Den monteres også lokalt på flere av stedene og bilen har vært en stor suksess for Toyota.

Det til tross for at den ikke selges i store markeder som Europa, Nord-Amerika, Kina eller på det japanske markedet.

De tøffeste av de tøffe bilene – bygges i Drammen

Interessant motor

Foruten et kraftig oppdatert ytre har bilen nå fått nytt hjuloppheng, enda bedre firehjulsdrift system og oppgradert interiør. Ikke minst tilbys den nå med en ny motor vi tror også hadde passet det norske markedet godt: Nemlig en helt ny og momentsterk firesylindret 2,8-liters turbodiesel som yter 180 hk. Her er det maksimale dreiemomentet på 450 nm er tigjengelig mellom 1600 og 2400 o/min.

Ny 2,8-liters turbo -dieselmotor er en av mange nyheter for
2016 utgaven av Fortuner.
Ny 2,8-liters turbo -dieselmotor er en av mange nyheter for 2016 utgaven av Fortuner.

Dessuten blir den tilgjengelig med en ny 6-trinnsautomatgirkasse.

Toyota Fortuner kan trekke 3 tonn på tilhenger.

Dette er bilen Nansen og Amundsen skulle hatt

For kjøpere på jakt etter eventyr

– Den nye Toyota Fortuner tilbyr plass, kjørekomfort, moderne funksjoner, ytelse og off-road egenskaper som møter den økende etterspørselen blant kjøpere på jakt etter eventyr, det sier Toyotas administrerende direktør salg og markedsføring Tony Cramb i en pressemelding.

Toyota har med dette en sterk SUV-range beståenda av seks forskjellige modeller. Det er Toyota RAV4, Toyota Kluger, FJ Cruiser, Landcruiser 150 og Landcruiser 200 i tillegg til Fortuner.

Denne Toyotaen skulle aldri vært bygget

Toyota Fortuner kan vi altså bare se langt etter.
Toyota Fortuner kan vi altså bare se langt etter.