En bil som dette dukker ikke opp ofte

Her får du virkelig mye moro for pengene.

Denne knallgule lommeraketten blir din for rundt 160.000 kroner. Da får du en potensielt blivende klassiker, som dessuten har et herlig fraspark. Faksimile: Finn.no
Denne knallgule lommeraketten blir din for rundt 160.000 kroner. Da får du en potensielt blivende klassiker, som dessuten har et herlig fraspark. Faksimile: Finn.no

Når du hører Nissan, tenker du neppe umiddelbart på noe rått og sportslig. Her i Norge er det først og fremst Qashqai, X-Trail og de siste årene Leaf vi forbinder med dette merket.

Men de som kan litt om bil, vet at Nissan også har en leken side. Når de går inn for det, kan de faktisk lage noe av det råeste du får tak i på fire hjul. GT-R er det største og beste eksempelet. I tillegg har vi 300 ZX og gatebilfavoritten selv: 200 SX.

En bil som mange glemmer, er Nissan Sunny. Hva prater vi om? Jo, dette er stort sett en kompakt bil som en perioden på 90-tallet forsøkte å bryne seg på VW Golf. Ikke noe spesielt med den. Rent bortsett fra at det ble laget en GTI-R-versjon som i sin tid kunne ydmyke en Porsche!

Les også: Fire lynraske til 160.000 kroner

Porsche-killer

Sunny GTI-R kom på markedet samtidig med blant andre Ford Escort Cosworth, Audi S3 og VW Golf R32. Og den kunne måle krefter med samtlige av dem. 

GTI-R har en særdeles samarbeidsvillig 2-liters turbomotor som det er hentet ut 220 hk av. Dette er igjen koblet til 50/50, permanent firehjulsdrift.

Resultat? Denne blikkboksen, med enorm luftinntak på panseret og en solid takspoiler helt bakerst, dundrer avgårde fra 0 til 100 km/t et sted  på 5-tallet.

Det har gjort at GTI-R har etterlatt seg mang enn undrende Audi-, BMW- og sågar Porsche-sjåfør i lyskryssene.

Klikk her for å se hele annonsen

Billig

Dessverre er det lenge mellom hvor gang en slik dukker på på bruktmarkedet her hjemme. Men nå har du sjansen. En gul 1992-modell, som har rullet 194.000 kilometer, blir din for rundt 160.000 kroner.

Den aktuelle bilen er importert fra Italia for ti år siden, og skal være bil nummer 131 av 693 europeiske, venstrestyrte utgaver.

Synes du det er mye for en såpass gammel bil? Ikke vær så sikker. Denne kan fort vise seg å være en samlerobjekt, om du holder den så original som mulig.

Tåler å trimmes

De som kjøper en GTI-R har gjerne en tendens til å ville tune motoren enda litt mer. Det tåler den nemlig fint. Den er bygget for rally. Og kan fint klare rundt 300 hk før det begynner å bli stor risiko for at alt ryker hver gang du gir gass.

Men det finnes også flere eksempler på GTI-R med over 600 hk. Den største svakheten i forbindelse med tuning, skal være girkassen.

Uansett bør det gjøres oppgraderinger av både fjæring og bremser om en skal hente ut mer krefter enn originalt i denne bilen.

Les mer om Nissan i Brooms bruktbilguide

Over 250 hk

Akkurat denne bilen vi omtaler her, har imidlertid ikke blitt tunet. Så mye. Riktignok har den fått sportseksos, luftfilter og Walbro bensinpumpe. Utover det er det ikke tatt større grep. Effekten sies å ligge rundt 275-290 hk.

Forøvrig kommer bilen nylig fra EU-kontroll. Uten at det er spesifisert nærmere, står det i annonsen at et par småting gjenstår.

Det følger også med bra vinterdekk og sommerdekk. Men de 17" felgene til bruk om sommeren er noe korodert.

Og selv om du får med vinterdekk, skal bilen kun være marginalt brukt på snø og saltede veier. Resultatet av det, er at den omtales som svært fin med tanke på rust.

Les også: Nissan GT-R: Denne bilen utfordrer elementene

Vanskelig å overgå

I rallysporten ble GTI-R ritignok aldri noen suksess. Og den visser såvisst ingen skjønnhetskonkurransen. Men maken til hissig kompaktbil for pengene skal du lete lenge etter.

Og blant kjenner er det dessuten en bil som vekker en viss respekt. Den figurerer også på diverse sportsbil-lister. Det britiske nettstedet Fastcar har den på 16. plass på sin legende-liste.

Sunny har kanskje ikke den samme standingen som Golf GTI, Ford Escort Cosworth eller Audi S3. Men den er en liten perle likevel. Og at den kan leveres med "moro-garanti" er vi ikke et øyeblikk i tvil om!

Les også: Nissan tar opp jakten på Audi og Porsche