IKKE LOV: Eduardo Sepulveda trodde han kunne sitte på en lagbil i 100 meter uten problemer. Det kunne han ikke. FOTO: COLIN FLOCKTON /
IKKE LOV: Eduardo Sepulveda trodde han kunne sitte på en lagbil i 100 meter uten problemer. Det kunne han ikke. FOTO: COLIN FLOCKTON /

Tour-rytter disket etter å ha kjørt 100 meter i bil (!)

Eduardo Sepulveda satt seg i en bil etter mekanisk trøbbel. Det skulle han ikke gjort.

Kan du skape et vinnerlag? Spill Tourmanager nå!

Eduardo Sepulveda er regnet som ett av de største klatretalentene i årets Tour de France-felt, og flere hadde gledet seg til å se hva argentineren kunne finne på i Alpene neste uke.

Den får ingen svaret på, for 24-åringen ble diskvalifisert underveis på lørdagens etappe for å ha sittet på i en bil(!).

Fikk skyss av konkurrent

Den mildt sagt uvanlige hendelsen skjedde på vei opp Col de l'Escrinet underveis på etappen, da Sepulvedas kjede røk tvers av. 

Bretagne-Séché-rytteren var et stykke fra den nærmeste lagbilen for å få en ny sykkel, så han fikk skyss fra en AG2R-bil.

Ifølge Bretagne-Séché-sjef Emmanuel Hubert var det kun snakk om 100 meter, men rittdommeren viste ingen nåde og diskvalifiserte Sepulveda på flekken.

– På toppen av Col de l'Escrinet røk kjedet hans og han fikk hjelp fra en AG2R-bil. De ga ham et nytt hjul, ettersom de trodde det var snakk om en punktering, forteller Hubert til letour.fr.

– Jeg så Eduardo i speilet og stoppet 100 meter unna. Eduardo satte seg så i AG2R-bilen i 100 meter, i stedet for å gå til fots. Slik er reglene. Han er ute, sier Hubert.

Sepulveda selv hevder det var snakk om 300 meter, men at han uansett aldri hadde som hensikt å jukse.

– Kjedet mitt røk og lagbilen passerte forbi. I ren desperasjon fikk jeg skyss i 300 meter, fordi det var umulig å gå i oppoverbakke med sykkelsko. Jeg mente ikke å jukse, sier han til Ciclismo Internacional.

– Vi ville gi ham et reservehjul. Da åpnet han bildøren og satt seg i baksetet. Han holdt på å få panikk. Vi kjørte bare rundt 100 meter med ham. Vi respekterer Tourens regler, men mener det var unødvendig å kaste ham ut, sier Vincent Lavenu, manager i Ag2R.

Kaggestad: – Skjønner ikke hvorfor

TV 2s sykkelekspert Mads Kaggestad rister på hodet av hendelsen.

– Vi vet jo ikke om det bare var 100 meter han satt på i bilen. Det kan ha vært lengre. Jeg skjønner ikke hvorfor han gjorde det. Hadde han i stedet hengt på bilen hadde risikoen vært mindre for å bli diskvalifisert. Da hadde de nok nøyd seg med en bot eller tidsstraff, sier han til TV 2.

– Jeg skjønner ikke at han gjør det på den måten, så juryen er kanskje tvunget til å diske ham. Det er ikke uvanlig at folk får tidsstraff eller bot for å ta imot såkalte «sticky bottles», men du skal ta imot mange slike flasker for å bli disket. Så denne situasjonen må ha vært ekstremt alvorlig, sier Kaggestad.

– Har du sett noe slikt før? At ryttere sitter på i bil underveis?

– Nei, det har jeg ikke, så det er jo kreativt. Men det er veldig dristig. Jeg skjønner at han var desperat og hadde lyst til å fullføre Tour de France, men her må støtteapparatet ta sin del av skylden. Det skal ikke gå an at han blir fristet til å sette seg selv i en slik situasjon. Han hadde kanskje ikke så stor fordel av det rent konkurransemessig, men det er jo prinsippet som er viktig her, sier Kaggestad.

Vis flere