Tesla fortsetter å flytte grensene for hva du forventer at en "vanlig" familiebil. Den nye toppmodellen får navnet P90D – og skal være god for 770 hk og 0-100 km/t på 3 (T-R-E) sekunder blank. Faksimile: Teslas norske hjemmeside
Tesla fortsetter å flytte grensene for hva du forventer at en "vanlig" familiebil. Den nye toppmodellen får navnet P90D – og skal være god for 770 hk og 0-100 km/t på 3 (T-R-E) sekunder blank. Faksimile: Teslas norske hjemmeside

Tesla gjør det igjen: Får enda mer krefter, og blir ENDA raskere

Går fra Insane til Ludicrous. Klar for bestilling allerede! 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tesla røsket opp i manges oppfatning av rå akselerasjon da de lanserte Model S 85 Performance. 4,4 sekunder var alt den trengte for å gå fra stillestående til 100 km/t. Og den lydløse akselerasjonen ga en rimelig spektakulær opplevelse.

Men det stoppet såvisst ikke der. I år har vi fått Dual Drive-modellen på norske veier. Det er Model S det også, bare med firehjulsdrift og opptil 700 hk! Denne vanvittige familiebilen parkerer de fleste superbilene fra 0-100 km/t, og klokker inn til 3,3 sekunder.

Men selv det ble i tammeste laget. Nå avslører de at det kommer en ny oppgradering, som sikrer deg ENDA raskere akselerasjon...

Les også: Tesla med 4x4 og 700 (!) hk blir en prisbombe

P90D

Det er bare å holde fast i fjeset, for med Ludicrous (latterlig), som Tesla ganske treffende har valgt å kalle oppgraderingen, sørger en for at tiden fra 0 til 100 km/t reduseres til bare 3 sekunder. Offisielle tall er også at den skal klare 0-60 mph (97 km/t) på 2,8 sekunder. Kvartmila går unna på bare 10,9 sekunder, og 0-250 km/t-tiden reduseres med 20 prosent. Rekkevidden blir 491 kilometer.

Bestiller du din Model S med dette utstyret, får bilen navnet P90D. Det blir den nye toppomodellen i Tesla-familien. Enn så lenge.

Det neste nå, er vel at de lager en bil som kjører så fort at du går tilbake i tid! Og er ferdig før kjøreturen i det hele tatt har begynt ...

Les også: P85D: – Dette er det råeste jeg har kjørt

770 hk

Tesla har sørget for å gjøre en slik voldsom akselerasjon mulig, ved at de nå tillater maksimal strøm å være 1.500 ampere, mot tidligere 1.300 ampere. Det bidrar til at toppeffekten øker fra 700 til 770 hk! 

De som allerede har kjøpt en Tesla Model P85D kan også bestille den nye oppdateringen. Prisen for dette i USA er 5.0000 dollar.

Ludicrous-modus ligger forøvrig allerede inne i konfiguratoren til Tesla sin hjemmeside i Norge. Den koster deg 73.000 kroner ekstra. 

Fortsatt et kupp

Den nyeste oppgraderingsmuligheten betyr at om du spekker en P85D med absolutt ALT tilgjengelig utstyr, inkludert vinterdekk og Ludicrous, vil du nå få en totalpris på 1,1 millioner kroner. Det er, om vi ser litt stort på det, intet mindre enn et formidabelt kupp. 

Bestillingsskjemaet på Teslas hjemmeside i Norge er allerede oppdatert med den nye muligheten.
Bestillingsskjemaet på Teslas hjemmeside i Norge er allerede oppdatert med den nye muligheten.

Om du skulle funnet en bil med tilsvarende ytelser, og det er forresten svært vanskelig, må du regne med å måtte betale mange ganger så mye. 

Les også: Han skulle bare prøvekjøre superbilen ...

Snart SUV

Ingen skal påstå at Elon Musk er en kjedelig type. Her skjer det mye. Fort. Og snart kommer den etterlengtede SUVen Model X. Leveringene av denne til det amerikanske markedet vil begynne om to-tre måneders tid. Til Norge er den ventet rundt nyttår.

Musk har allerede bekreftet at den nyeste oppgraderingen også vil bli gjort tilgjengelig på Xen. Da skal den store SUVen skal klare 0-100 km/t rundt 3,5 sekunder. 

– Det er naturligvis helt vilt for en slik bil, mener Tesla-gründeren. Det er vanskelig å være uenig i den påstanden.

Model S kan leveres med sju seter og har et romslig bagasjerom.
Model S kan leveres med sju seter og har et romslig bagasjerom.

Les vår test av Tesla Model S P85D her