Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Gatebil-miljøet i Norge blir bare større og større. Nylig var tusenvis på plass på Rudskogen i forbindelse med arrangementet der. Mange kjøper seg egne banebiler. Men ikke alle har den muligheten, og da kan det være greit å sitte på med noe som er skikkelig heftig.

Derfor har Gatebil-arrangørene bygget såkalte Gatebil-taxier.

En av de første de laget, var en spesialversjon av Volvo XC90. Ikke akkurat kjent for sine egenskaper på bane! Men med blant annet rørramme og en V8 Big Block under panseret, ble det fart og moro likevel. Det har vært mange begeistrede hyl fra passasjersetet i denne bilen!

Etterhvert har imidlertid bilen havnet i private hender. Nå skal den selges på nytt. Her får du vanvittig mye krefter for pengene!

Les også: Volvo bekrefter spesialversjon av ny SUV

Over 1.000 timers arbeid

Utgangspunktet er altså en ganske vanlig 2007-modell XC90, som ble forært Gatebil av Volvo i Sverige. XC90 er mest kjent for å være romslig, komfortabel og familievennlig – ja, og ganske så dau og uengasjerende å kjøre.

Men Gatebil-gjengen, med Anders Ringstad Performance i spissen, lot seg ikke hindre da de snudde opp ned på familietralla i 2008. Over tusen timers arbeid ble lagt ned i en ekstrem "make over".

Ikke bare fikk den en Big Block V8-er som kunne spy ut opp mot 800 hk. Den ble også strippet ned totalt utvendig, og fikk påmontert nye fangere foran og bak, skjermbreddere og sideskjørt. 

Innvendig ble det i utgangspunktet gjort plass til tre passasjerer i tillegg til sjåføren. Nå er det imidlertid bare to sitteplasser i bilen.

Les også: Dette må du vite om trimming av bil

Lav pris – fordi ...

I forbindelse med ombyggingen ble det også slutt på firehjulsdriften. For å få mest mulig moro, er det bakhjulsdrift som gjelder. 

Resultatet av hele prosjektet, er at denne SUV-en drar avgårde så gummien smelter, og du kan ligge sidelengs gjennom enhver sving.

I dag ser bilen slik ut. Faksimile: Finn.no
I dag ser bilen slik ut. Faksimile: Finn.no

Men det er også viktig å minnes at du IKKE kan registrere denne bilen for kjøring på vanlig vei. Og her kommer vi til årsaken til at prisen er såpass lav. Du kan nemlig bli eier av dette leketøyet for "bare" rundt 150.000 kroner.

Klikk her for å se hele annonsen

Bør vite opp ned på en verktøykasse

Det er naturligvis mye penger for et leketøy. Du får en dessuten en fin bil som KAN kjøres på vanlig vei for den summen.

Men hvis du er ute etter noe som kan gi deg oppmerksomhet på biltreff, og som dundrer nedover langstrekkene i et hårreisende tempo, og ligger sidelengs gjennom svingene, er det knapt mulig å finne noe råere til denne prisen.

Du bør imidlertid være godt over middels dyktig i garasjen/verkstedet, om du skal få anledning til å nyte moroa.

Slike biler kjøres hardt, og selv om de er bygget for å tåle det, vil det garantert dukke opp en hel rekke tekniske utfordringer underveis. Hvis du ikke kan skru og fikse mye av det selv, trenger du et særdeles voksent vedlikeholdsbudsjett for å holde den i aktivitet.

Les også: Slik styler og tuner du IKKE bilen din

Rått lydbilde

En ting er i alle fall sikkert. Hvis du dukker opp på et biltreff med verdens råeste XC90, og det antar vi at dette må være, så er du sikret en hel del oppmerksomhet. Selv Volvo som nå har kjøpt opp tuningpartneren sin, Polestar, skal slite med å overgå denne doningen.

På youtube ligger det flere videoer av den gule taxien i aksjon. Vi tar med en av dem for å gi en smakebit, men anbefaler de som er glad i røyk og rå lyd å lete fram flere av videoene fra Gatebil-taxiene (bare husk at mobilvideo-kvaliteten har utviklet seg en hel del de siste årene ...).

Les også: Fikk hevet kjøpet - fordi bilen var trimmet