Den amerikanske drømmen lever fortsatt

Vi måtte bare ta en snartur til USA for å få teste den. 

Chevroleten ble kjørt "hjem" til Lake Tahoe som
syns i bakgrunnen.
Chevroleten ble kjørt "hjem" til Lake Tahoe som syns i bakgrunnen.

En varm sønnavind rusker forsiktig i de brunsvidde gresstustene i grøftekanten. Veien er rett som en linjal og flat som en pannekake, der den forsvinner inn i horisonten.

Temperaturmåleren viser 32 grader, sola skinner fra en skyfri himmel. Det er vinter i Nevada-ørkenen.

Bilen jeg kjører er like amerikansk som landskapet. Nemlig den helt nye Chevrolet Tahoe i 2015-tapning.

En bil-legende, med andre ord. Ikke bare i USA. Også hjemme i Norge var denne modellen en suksess i mange år. De første dukket opp midt på 90-tallet, da som tredørs og med 6,5-liters V8 turbodiesel mellom forskjermene.

I 2000 var det modellskifte. En ny, rundere, penere og femdørs-variant så dagens lys. Nå med 5,3 liters bensin V8 som eneste drivkilde. Begge disse solgte bra i Norge. Registrering som lett lastebil og dertil hyggelige avgifter bidro til det.

Men så ble CO2- utslipp et viktig parameter i norsk avgiftspolitikk. Hver gang myndighetene strammet til avgiftsskruen, falt salget proporsjonalt med den økte prisen. De siste årene har ikke det norske salget vært all verden. 2015-modellendrøyde lenge, men nå kan du også kjøpe den her hjemme.

Prisen i Norge vil ligge på ca 850.000 for en varebil og på ca. 1,4 millioner som personbil. Vår amerikanske sjusetermed medium utstyrsnivå – LT – koster ca 430.000 kroner i USA. Hvilket er ganske mye her borte, så dette er en bil for den øvre middelklassen.  

Chevrolet Tahoe: Du er litt King-Kong bak rattet i denne

Kjøreglede: 5/6

Foruten et helt nytt og lekkert interiør, er det første jeg legger merke til at nye Tahoe går utrolig stille. Hverken vindsus, dekkstøy eller motorlyd trenger inn i kupeen.

Det andre er den nye elektriske og progressive styringen. Her har Chevrolet gjort en utmerket jobb. Den er lett, men både presis og direkte. Ultralett i lav hastighet, for eksempel ved lukeparkering, strammere og tyngre når du kjører fort på landeveien.

Kombinert med omarbeidet hjuloppheng som både er fast og samtidig komfortabelt, gir dette bilen kjøreegenskaper man for få år siden ikke trodde var mulig i en amerikansk bil. Både fast i fisken, og presis.

Joda, man kjenner fortsatt at det er en stor og tung bil når farten er høy og svingene kommer tett. De fysiske lovene får man gjort lite med, men på den annen side – dette er en stor og romslig SUV, og ikke en sportsbil.

Sittekomforten i de nye setene er upåklagelig og dagsetapper på 70-80 mil langs amerikanske veier kjennes hverken i rygg eller bein.

Den kraftige motoren og automatgirkassa utgjør et godt team. Bilen er svært komfortabel, man sitter høyt, har godt utsyn og et raust utstyrsnivå gjør reisen til en sann fryd på brede amerikanske veier. Ja,de smale og svingete og forresten...

Chevrolet forsvinner fra Norge - og Europa

Interiør / Plass: 6/6

Ettersom vi er i USA, er ikke to- eller treseters varebil noen option. Selv om testbilen er en sjuseter, så er den med unntak av antall seter lik varebilvarianten.

Plassen er det lite å si om - bortsett i fra et den er enorm. Bilen er godt over fem meter lang, og den innvendig plassen speiler bilen fysiske mål. Bakseteplassen i midtre seterad har økt siden sist og kjempegod. Selv i aller bakerste seterad er plassen raus, dog med noe kronglete ut og innstigning.

Vi brukte bilen som femseter og hadde da et enormt bagasjerom til rådighet.

Les mer om Chevrolet Tahoe i vår bruktbilguide: 

Motor: 5/6

Motoren er som tidligere en 5,3-liters bensin V8-er. Seig som en ulv og sterk som en bjørn.

355 hestekrefter sørger for rikelig med kraftoverskudd til enhver tid og det er jobbet med å senke forbruket ytterligere. Nytt og mer avansert innsprøytningssystem, variable ventiltider og sylinderkutt ved lav belasting er noen av tiltakene.

Girkassen er selvfølgelig en automat og er nå sekstrinns. På amerikansk vis med "ratt-sleiv". Den girer raskt og presis og passer både bil og motor fin-fint.

0-100 km/t gjøres unna på rett rundt 7 sekunder. Der er kjapt for en så stor og tung bil.

Les vår bruktbiltest av Hummer H1:

Design: 5/6

Ved første øyekast er den ganske lik forrige og fjerde generasjon som kom i 2007, bortsett fra lykter og grill. Men fakta er at det ikke finnes en eneste platebit som går om hverandre på de to bilene.

Dessuten er nå panser og bakluke i aluminium, for å spare vekt. Ellers preges eksteriøret av rene, enkle og pene linjer. Fronten er klart tøffere enn på tidligere biler. Alt i alt ser bilen ganske så eksklusiv ut. Hvilket den i og for seg også har blitt.

Ikke minst takket være interiøret som har fått et skikkelig løft. Ikke bare å se på, men også når det gjelder opplevd kvalitet og finish.

Tidligere norske Tahoe-eiere har neppe glemt all den billige og harde plasten innvendig, samt  skinn som minnet mer om plast, enn lær. Det er det definitivt slutt på nå. Her er det tatt et tiltrengt syvmilssteg.

Både design av selve instrumentbordet, den nye 8-tommer skjermen og alt fra dørpaneler betjeninger, brytere og seter holder nå en god standard – selv sett med europeiske, litt skeptiske øyne.

Hva er egentlig en SUV?

Miljø / økonomi: 2/6

La oss være ærlige på det først som sist. Dette punktet er ikke akkurat noen paradegren for Tahoe. Det er en grunn til at få kjøper den - og det er prislappen på 850.000 for en varebil og enda verre hvis du skal ha den som personbil.

Det gir et verditap som er alt annet enn hyggelig å tenke på. Modifisert motor til tross – den er forsatt tørst. 1,2 liter ved landeveiskjøring og 1,7 liter i byen er forbruket fabrikken oppgir. Det er drøyt...

Kvalitet har tradisjonelt ikke akkurat vært på Lexus-nivå. Men også her har GM lagt seg i selen og gjort en god jobb siden hele selskapet holdt på å gå over ende etter finanskrisen.

I en ny, stor undersøkelse av anerkjente J.D Power, har GM hele tre merker inne på topp 10-listen over de som er mest fornøyde med bilen sin - etter tre års bruk. Chevrolet er ett av disse merkene.

Hummer H2: Nå har denne tøffingen blitt billig!

Konklusjon: 5/6

Vi lærte bilen godt å kjenne. 3200 kilometer ble tilbakelagt på åtte dager. Vi opplevde alt fra klodens varmeste sted i Death Valley – til fjelloverganger som var stengt på grunn av snø og uvær.

Mye motorvei, selvfølgelig, men også klassikere som deler av Route 66 og ikke minst legendariske Highway One mellom San Francisco og Los Angeles.

Er det lenge siden sist du kjørte Tahoe – ja, da vil du få deg en hyggelig overraskelse!
Her har det skjedd store ting. Både på opplevd kvalitet og kjøreegenskaper.

Selv om Tahoe fortsatt er en relativt grov SUV rent fysisk, har den nå blitt grundig finslipt på de aller fleste områder.

Framkommeligheten er god, den er sterk, den kan trekke tre tonn, den er komfortabel, velutstyrt og den har plass nok.

Tahoe er tro mot det opprinnelige amerikanske SUV-konseptet, på en slik måte at vi nesten er fristet til å si: Dette er originalen - alt annet er kopier...

Det er nesten bare to ankepunkter her. Det ene er prisen. Det andre er bensinforbruket, regn med 1,5 l/mil. Det er drøyt ... Særlig i et land hvor det er flere tiår siden bensinen kostet 4,50 kroner literen, slik det gjør i Tahoens hjemland, USA.

Snipp snapp snute – så var disse bilmerkene forsvunnet