Sjefen gikk til krig – da stoppet produksjonen

Svenske Bo Andersson har ingen enkel jobb ...

Det er igjen turbulente tider ved Lada-fabrikken i Togliatti. Svenske Bo Andersson er den første ikke-russiske sjefen hos selskapet, han har ingen enkel jobb. Foto: Scanpix.
Det er igjen turbulente tider ved Lada-fabrikken i Togliatti. Svenske Bo Andersson er den første ikke-russiske sjefen hos selskapet, han har ingen enkel jobb. Foto: Scanpix.

Svenske Bo Andersson har en av de tøffeste jobbene i bilbransjen. Han er nemlig sjef for russiske Lada.

Etter mange år i General Motors (GM), fikk Andersson jobben med å snu Lada, både økonomisk og kvalitetsmessig.

Det er i seg selv ingen liten oppgave. I tillegg har Andersson fått krisen i russisk økonomi rett i fanget. Bilsalget i Russland har stupt etter annekteringen av Krim-halvøya og alle sanksjonene som har kommet etter dette.

En krig av gangen

Noe av det første Andersson gikk i gang med, var å kutte antall ansatte. Lada var kjent for en særdeles ineffektiv produksjon. Nå er 17.000 jobber borte siden Andersson startet i 2013.

Her skal det også være mer å hente før man er helt i mål, men som Andersson selv sier:

– Jeg kan bare ha én krig av gangen.

Og krigen han utkjemper nå, er mot underleverandørene til Lada. Det har vist seg å ikke være noen enkel sak.

Denne skal få slutt på Lada-vitsene

Klaget til Putin

Andersson har stilt tøffe krav til både kvalitet og leveringstid, og han har også slått ned på korrupsjon i forbindelse med kjøp av varer og tjenester.

Det har ikke vært særlig populært blant alle dem som leverer deler til Lada. I fjor høst stoppet leveransene opp, slik at Lada ikke klarte å produsere biler. Samtidig gikk lederne for 15 av de største underleverandørene til president Vladimir Putin og klaget på det de oppfattet som urimelig tøffe krav fra svensken. 

Der fikk de imidlertid ingen støtte. Og etter en turbulent periode, kom produksjonen i gang igjen.

Denne Ladaen har faktisk vært en taxi

Nekter å bøye av

Nylig har det imidlertid dukket opp nye problemer, igjen på grunn av manglende leveranser av deler, noe som har gjort at samlebåndene stoppet opp.

Men Andersson nekter å bøye av. Han står hardt på sine krav, og mener det er helt avgjørende for at Lada skal klare å komme seg på beina igjen. I fjor tapte selskapet nesten tre milliarder kroner, og slik kan det ikke fortsette.

Samtidig har Lada et fortrinn sammenlignet med de utenlandske bilprodusentene i Russland, nemlig at så mye som 81 prosent av delene til bilene deres er produsert lokalt. Det betyr mye når rubelkursen er så svak som nå. De utenlandske bilprodusentene som har etablert seg i Russland, importerer gjerne minst 50 prosent av det de trenger til bilene sine.

Derfor er potensialet for Lada stort, hvis de bare klarer å produsere biler som også matcher konkurrentene kvalitetsmessig. 

Denne Ladaen er nybil til under 50.000 kroner

LES OGSÅ: Lada Niva er en skikkelig tøffing til lavpris