Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sammen med Bobla er Volvo 240 noe av det nærmeste vi kommer en ekte, norsk folkebil. Gjennom tre tiår var dette en av Norges mest solgte biler.

Mot slutten av 1970-tallet var Volvo 240 ganske kostbar og fant dermed som oftest kjøpere i den øvre delen av middelklassen, mens allmuen måtte nøye seg med Ford Taunus, Opel Ascona  eller Mazda 929.

Dette var også på den tiden da Volvo virkelig skulle markere seg med fokus på sikkerhet. Et godt synlig og mye omdiskutert bevis på dette, er de enorme støtfangerne, for ikke å snakke om den enerverende tikkingen og det røde blinkende lyset i midtkonsollen om du ikke sporenstreks festet sikkerhetsselen...

Så skjedde det noe ...

Eldre Volvo forbindes ofte med snusfornuft og forutsigbarhet. Ta modell-betegnelsene på 70-tallet for eksempel. Da stod L for billigste versjon, DL for en litt mer påkostet og var det et GL-emblem så var det "top of the line"

Verre var det ikke. Men på slutten av 70-tallet skjedde det noe hos den trauste svenske bilfabrikken. De lanserte den en spesialversjonen etter den andre - og skapte full forvirring for de av oss som liker forutsigbarhet.

Både GLE og GLT dukket opp. I 1977 lanserte de også en påkostet modell til 50 års-jubileet sitt. Året etter dukket 242 GT opp, sammen med 262 C - alle lakkert i samme sølvgrå farge med lakk-kode 130.

Les den utrolige historien om Volvos aller første sportsbil her:

Volvo 244 Blue Star

Så langt klarer de aller fleste entusiaster å henge slik noenlunde med. Men Volvo hadde også en annen "utenom-modell" som bare svært få kjenner til. Ikke så rart kanskje. For bare fem av en total produksjon på hundre biler kom til Norge.

Vi snakker om Volvo 244 Blue Star. Volvo-entusiast Rolf Arne Sandvoll (52)  fra Lom i Gudbrandsdalen har en nå, og har også hatt en Blue Star som ikke er blant oss lengre. Nå er han Blue Ster-entusiast på sin hals ...

Dette er den første Volvo 244 Blue Star som ble innkjøpt i1992 - aller mest fordi kona likte fargen. Foto: Privat.
Dette er den første Volvo 244 Blue Star som ble innkjøpt i 1992 - aller mest fordi kona likte fargen. Foto: Privat.

Volvo 760: Luksus-Volvoen er blitt veteran!

Kona falt for fargen 

– Det hele begynte i 1992, da fikk jeg øye på en annonse i lokalavisa på en Volvo  244 DL Blue Star, jeg ante ikke hva det var for noe. Men skjønte etter en prat med selgeren at dette skulle være en fin bil. Så kona og jeg reiste til Volvo-forhandleren i Lillehammer for å se på den, forklarer den trivelige entusiasten på klingende vakker Gudbrandsdalsdialekt. 

– Da vi svingte inn på plassen, så vi en blå 244. Og kona mi utbryter umiddelbart: Er det den så kjøper vi den!

For å gjøre en lang historie kort. Det ble handel på ekteparet fra Lom. Bilen ble brukt i ur og skur. Siden ble det både husbygging og barn, og den etterhvert aldrende Volvoen ble erstattet.

– Ja, den gikk som ungdomsbil i bygda ett par år – og ble dårligere og dårligere for hver gang jeg så den. Etterhvert ble den levert til hogging. Trist, men sant ... Forklarer Rolf Arne.

En ikke helt uvanlig Volvo 240-skjebne det der, med andre ord. Men Rolf Arne glemte aldri den blå Volvoen, som var lakkert i en farge man ellers bare fikk på Volvos flaggskip 264.

Les alt om Volvo-klassikeren 262 C Bertone her:

Ikke helt like

– Det som også er spesielt med Blue Star forutenom lakkfargen, er at den har sort dekor under siderutene, blått velourinteriør, grønne ruter, turteller, klokke, sminkespeil og lys i hanskerommet, nakkestøtter bak og et oppgradert varmeapparat. Bilen var utstyrt med en vanlig 2.1-liters motor med forgasser og ca 100 hk.

– Men utstyret kunne variere fra marked til marked. Biler i andre land kan ha annet utstyr, forteller han videre.

Rolf Arne glemte aldri Blue Star-Volvoen og da en kompis en dag sendte en SMS med en finn-kode. og det viste seg å være nettopp en 244 Blue Star, da er det vel neppe noen stor overraskelse at det ble handel!

Dette er bilen Rolf Arne har i dag og som skal pusses opp ogbli enda finere. Foto: Privat
Dette er bilen Rolf Arne har i dag og som skal pusses opp og bli enda finere. Foto: Privat

Volvo 850 T-5R: Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo

Langt fra pen – men pen langt fra.

– Min BlueStar er i teknisk veldig bra stand, men det er noe typisk Volvo-rust som skal sveises og den er litt sliten i lakken, har noen rusthull, riper og småbulker. Men den skal bli helt strøken og i original stand med tid oig stunder

– Jeg har fått tak i en del sjeldent Volvo-tilbehør fra 1978, som også skal ettermonteres.  Bilen har i dag turbin-felger med senterkopper og classic whiteside-dekk. Det ser kanskje litt amerikansk ut, men gir den en spesiell look som jeg har litt sansen for, forteller Rolf Arne.

Volvo 240 har fylt 40 år: 

Sjelden bil

Mer enn 2,8 millioner eksemplarer av Volvo 240 ble produsert. Bare 100 av disse var Blue Star-modellen fra 1978, og bare fire av disse finnes i Norge. 

Rolf Arne har selvfølgelig full oversikt...

– En ble kjørt med i fylla og krasjet. Den bygges opp igjen i disse dager. En annen er fin, men  ombygget med front fra 264, mangler en del av det originale tilbehøret, blant annet den sorte dekorstripen og noe annet småtteri. Den siste har jeg bare sett bilder av, men den er på veien om enn i litt sliten forfatning, avslutter den glade Blue Star-eieren. 

Dette er bilene Volvo aldri laget

 

 

Utstyret på 244 Blue Star varierte fra marked til marked. Her er en original annonse fra Nederland.
Utstyret på 244 Blue Star varierte fra marked til marked. Her er en original annonse fra Nederland.