Nytt interiør, som blant annet inkluderer en ny, bedre og større infotainmentskjerm, i den nye Mercedes A-klasse. Nå er prisene klare for facelift-modellen.
Nytt interiør, som blant annet inkluderer en ny, bedre og større infotainmentskjerm, i den nye Mercedes A-klasse. Nå er prisene klare for facelift-modellen.

Den billigste Mercedesen – her er de nye prisene

Bestselgeren som ble et vendepunkt i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes er inne i en veldig god periode salgsmessig. Flere av de nye modellene har truffet innertier, også her i Norge, og nye spennende varianter er på vei inn.

Men det var noen år da ting gikk tungt. Ikke minst sviktet salget her hjemme. Bilen som snudde den vanskelig perioden var den helt nye varianten av den kompakte modellen A-klasse.

Den er Mercedes' billigste modell, og har gjort seg vel bemerket i segmentet som like godt har fått navnet sitt etter bestselgeren: VW Golf. Der har nemlig hovedkonkurrentene BMW og Audi også gjort seg bemerket, så Mercedes kom sent, men godt.

Etter at A-klassen tok kundene med storm, kom det flere andre suksesser på løpende bånd. Flere av dem basert på nettopp A-klasse. 

Nå er tiden moden for en fornyelse, en såkalt facelift. Mercedes har flere nyheter på gang. Og nye priser.

A-klasse med AMG-styling.
A-klasse med AMG-styling.

Les vår test av A-klasse her

Mange motoralternativer

Nye A-Klasse ankommer Norge i september og skal koste fra 269.900 kroner. Til den prisen før du grunnutgaven av A160. Den har en 1,6-liters bensinmotor på 102 hk. 0-100 km/t bruker den 10,2 sekunder på.

Så kan du legge på både hestekrefter og utstyr, helt til du kommer til verstingen - A45 4Matic. Den har nå spinnville 381 hk, tryllet fram fra en 2-liters turbomotor. Og med denne kraftpakken i bunnen, går 0-100 km/t unna på bare 4,2 sekunder.

Prisen på sistnevnte er 830.500 kroner.

A 45 AMG er blitt enda villere. Nå yter den vanvittige 380 hk.
A 45 AMG er blitt enda villere. Nå yter den vanvittige 380 hk.

Mellom disse to ytterpunktene, er det fire dieselmodeller og fem bensinmodeller å velge mellom.

Les også: Denne forsøker å splitte den tyske trioen

Mer utstyr

Utseendemessig er det som ventet få nyheter. Men nye lykter er blant endringene.

Nye A-Klasse leveres også med oppgradert infotainment-system som standard. Dessuten lengdejusterbar sittepute, full-LED-hovedlys, Apple CarPlay og Dynamic Select.

Sistnevnte lar deg endre bilens karakter med valgene «Eco», «Comfort», «Sport» og «Individual». Systemet endrer innstillingene på ratt, motor, gir, understell og klimaanlegg. I A 45 AMG kan du også velge Sport + og Race.

Inkludert i det nye infotainmentsystemet er en ny og større skjerm. 

Nye kunder

Du kan naturligvis få AMG-versjonen med skikkelig takspoiler.
Du kan naturligvis få AMG-versjonen med skikkelig takspoiler.

Internasjonalt er to av tre A-Klasse-kunder nye for Mercedes-Benz, og tallet i Norge er enda høyere.

– A-Klasse traff åpenbart en nerve hos nordmenn. Det utvidede modellprogrammet i klassen gjør at kundene lettere finner sin perfekte match, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør Mercedes-Benz personbil.

Standardutstyret er blitt bedre også på sikkerhet. Assistansesystemet Attention Assist, som overvåker kjøremønster og varsler ved tegn til trøtthet, er nå oppgradert til å fungere i hastigheter mellom 60 og 200 km/t. Nødbremsing er også inkludert, sammen med bremsehjelp i kritiske situasjoner og fotgjengerbeskyttelse med aktivt panser.

Les også: 1.500 nordmenn skal kjøpe denne