Fisker Karma vakte enorm oppsikt da den ble lansert. Danske Henrik Fisker sto bak et design som virkelig skilte seg ut.
Fisker Karma vakte enorm oppsikt da den ble lansert. Danske Henrik Fisker sto bak et design som virkelig skilte seg ut.

Nå skal den gjøre comeback etter konkursen

Spennende bilprosjekt endte i fiasko.

Det er ikke ofte det dukker opp helt nye bilmerker. Da amerikanske Fisker rullet ut sine første biler i 2011, ble de sett på som en liten sensasjon innen bilbransjen.

Fisker satset på en hybridbil med elegant design. Modellen Karma vakte enorm oppmerksomhet, både på grunn av design, teknologi og prestasjoner.

Det faktum at bilen var en ladbar hybrid – og ikke en elbil med begrenset rekkevidde – ble også ansett som en stor fordel.

Den amerikanske staten bidro med lån på nesten tre milliarder kroner og det kom store beløp fra private investorer,

I underkant av 2.500 biler

Men det tok ikke lang tid før det ble klart at prosjektet ledet av danske Henrik Fisker hadde problemer. En ting var at bilen i utgangspunktet ble nesten to år forsinket. Karma fikk også noen stygge riper i lakken da modellen måtte tilbakekalles, blant annet på grunn av mulige batteriproblemer.

Og det rullet ikke ut mer enn i underkant av 2.500 biler før det hele stoppet opp sommeren 2012.

Etter det fulgte en lang periode med usikkerhet og stadig dårligere odds for å overleve, før det hele endte i konkurs.

Interiøret er heller ikke A4, dette er lekre saker!
Interiøret er heller ikke A4, dette er lekre saker!

Fisker tapte 3,6 millioner – på hver solgte bil!

Ny fabrikk

Konkursboet endte til slutt opp hos kinesiske Wanxiang Corporation. Det er et privateid selskap, med store ambisjoner. De signaliserte tidlig at de var innstilt på å bruke mye penger på å sikre at Fisker skulle bli en suksess. Og nå er comebacket i gang.

Fisker er nemlig i ferd med å bygge opp en helt ny fabrikk, i California. 150 ansatte skal etter planen starte produksjonen av Karma igjen, til neste år.

– Folk stopper opp, peker og glaner åpenlyst

Nytt navn?

Da skal modellen også ha fått en vesentlig oppdatering. Det skal Wanxiang ha jobbet med helt siden de tok over Fisker. Karma begynner å få mange år på nakken, og det blir helt klart en utfordring å overvinne fiasko-stempelet som bilen etter hvert fikk. 

Det ryktes at modellen kanskje vil bli lansert under et helt nytt navn, men det er foreløpig ikke bekreftet. 

Dessuten skal den nye Fisker-eieren planlegge å puste liv i en konseptmodell som Fisker aldri rakk å sette i produksjon, den heter Atlantic. Det er ventet at den skal komme som ren elbil.

Til salgs i Norge

Noen få eksemplarer av Fisker Karma fant også veien til Norge.

I skrivende stund ligger det én til salgs på finn.no. Det er en 2013-modell som har gått bare 16.000 kilometer.

Bilen er kjøpt ny i Norge og står nå i Drammen. Prisantydningen er på 1.090.000 kroner.

Brukt Karma: Tør du å kjøpe denne?

Det er grunn til å vente mange oppgraderinger når Fisker Karma skal komme tilbake.
Det er grunn til å vente mange oppgraderinger når Fisker Karma skal komme tilbake.

Nå er det ti år siden dette bilmerket gikk konkurs