Mener høyere hastigheter kan redde liv

Forsker går mot strømmen.

En forsker mener nå at at høyere hastigheter langs våre veier faktisk kan redde liv.
En forsker mener nå at at høyere hastigheter langs våre veier faktisk kan redde liv.

Her i Norge tas mange tiltak i bruk for å senke hastigheten langs veiene. Fotobokser, fartshumper, gjennomsnittsmåling og raust med 50-, 60- og 70-soner er bare noen av virkemidlene.

Men nå går en forsker ut med synspunkter på tvers av dette. Han mener at nettopp høyere hastigheter langs veiene er tryggere.

I stand til å finne en sikker hastighet selv

Stephen Boyles er assisterende professor i samferdselsteknoligi ved University of Texas i Austin. Han har kommet med noen ganske oppsiktsvekkende uttalelser. 

De fleste av oss er fullt i stand til å finne en sikker hastighet å kjøre i selv, uten fartsgrense-skilt, mener forskeren.

Han refererer til forskning som viser at fartsgrensen har liten effekt på hvor fort folk faktisk kjører. Trafikk-ingeniører har prøvd alle slags triks: Blinkende lys, rosa skilt, søte fartsgrenser som 48 i stedet for 50 – det viser seg ofte at de bare virker en uke eller to før det er tilbake til den gamle tralten.

Nå blir EU-kontrollen strengere – og dyrere

Tåler høyere hastighet

Boyle anfører at mange førere ignorerer fartsgrenser helt, mens andre prøver å følge dem slavisk som en følelse av sikkerhet eller lydighet.

Boyles mener at nettopp dette er hovedproblemet. Forskjellene blir store, og ender med å skape usikkerhet og aggressivitet. Noe som faktisk medfører en fare for alle trafikanter. Forskeren mener at høyere fartsgrenser, som de fleste holder seg innenfor, skaper mindre forskjeller mellom bilistene, og dermed senker risikoen for ulykker.

Han peker også på at at dagens veier og biler er vesentlig tryggere enn før, de er  bygget for høyere hastigheter, og dermed bør fartsgrensen være høyere enn hva har vært – og fortsatt er.

40 måtte sette igjen bilen etter storkontroll

Den hastigheten som 85 % holder som grense

Stepen Boyles mener at "riktig"  fartsgrense er den som 85 % av bilistene holder seg på. Da vil langt flere biler holde samme hastighet enn med dagens system. Det vil gjøre kjøringen sikrere og dermed redusere antall ulykker – og  skadde og drepte – i trafikken.

I ett eksempel trekker han fram Texas State Highway 130 mellom Seguin og Mustang Ridge. Denne strekningen har den høyeste fartsgrensen i hele USA med 85 mph (137 km/t.)

Da kan man velge en trygg, sikker og effektiv hastighet innen et bredt spekter uten å bli lovbryter, er forskerens konklusjon. 

Denne bilen både imponerer og provoserer