Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nye Skoda Superb er en bil mange norske kunder venter på. Det gjelder ikke minst den svært romslige stasjonsvogn-utgaven, som står for mer enn 85 % av salget her i Norge.

Bilen kommer ikke til Norge før i august, men bilen får positiv omtale i de første testene. Våre svenske kolleger i teknikensvarld.se er blant de som har kjørt nykommeren. 

Hvor tar de all plassen fra?

– Som ventet er dette en veldig trivelig og fornuftig bil. Den byr på mye av den samme kvalitetsfølelsen man får i den nye VW Passat stasjonsvogn. Men Superb byr på mer plass.

– Jeg skjønner nesten ikke hvor de får all plassen fra, men jeg vet jo at den har blitt noen centimeter lengre enn Passaten, rapporterer Mikael Stjerna hjem fra fine veier i området rundt München, hvor testkjøringen finner sted.

Bagasjeplassen har også økt. Det digre bagasjerommet svelger nå unna hele 660 liter. Det er dermed et av klassens aller, aller største, og en strekt medvirkende grunn til at mange kjøper Superb. Feller man ned baksetene øker plassen til nesten 2000 liter.

Ekte Norgesbil - og den blir billigere

Når det gjelder innvendig plass er det  få, om noen som kan matche nye Superb til samme pris.
Når det gjelder innvendig plass er det  få, om noen som kan matche nye Superb til samme pris.

Komfortabel og stillegående 

– Nye Superb har også blitt bedre å se på. Mye takket være lengre akselavstand og kortere overheng foran og bak.

Dette er også gunstig for kjørekomforten, og bilen oppleves som både stabil og stillegående på disse veiene, melder den svenske Teknikens Värld-testeren.

En annen ting mange vil komme til å sette pris på med Skoda Superb ar at den også kan leveres med firehjulstrekk – også i kombinasjon med automatgir. 

På forrige generasjon Superb var firehjulstrekkandelen på hele 70%.

Før lo vi av Skoda - det er det slutt på nå!

Stasjonsvogn og firehjulstrekk med automat. Da snakker vi "Norges-bil" .
Stasjonsvogn og firehjulstrekk med automat. Da snakker vi "Norges-bil" .

Ulike priser 

Modellen med 190 hesters TDI (dieselmotor), DSG-automagir og firehjulstrekk tror Teknikens Värld vil bli bestselgeren i Sverige. 318.000 blir prisen på den på andre siden av Svinesund. Da i svenske kroner, så klart. 

Denne kombinasjonen blir er helt sikkert attraktiv her hjemme også, når bilene kommer over sommeren. Men ikke helt uventet må vi bla opp noe mer for samme bil. 465.000 kroner vil den koste her hjemme.  

Billigste modell starter på rett under 300.000 kroner, mens billigste modell med firehjulstrekk starter på 379.000 kroner, da med en 150 hk bensinmotor under pansret.

Skoda Superb: Når du skal ha størst mulig stasjonsvogn for pengene