Magnus Carlsen håver inn – Sjakkforbundet sliter

– Vi skulle veldig gjerne hatt flere sponsorer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Magnus Carlsen har skapt sjakkhysteri i Norge, men effekten har ikke slått til for fullt for Norges Sjakkforbund, som sliter økonomisk. Det kommer frem i forbundets resultatbudsjett for 2014, som viser et underskudd på nesten 400.000 kroner.

Se reportasje øverst i saken!

– I både 2013 og 2014 gikk vi med underskudd. Det skyldes at vi investerte. Vi hadde 100-årsjubileum i fjor, i tillegg til sjakk-OL, der vi hadde med hele seks lag, og måtte dekke reise og opphold for dem. Det ble en del ekstra utgifter for oss, sier generalsekretær i Norges Sjakkforbund, Geir Nesheim, til TV 2.

– Aldri vært mer penger i sjakk
Carlsen omsatte på sin side for 18 millioner kroner i fjor, og sponsorene ligger langflate etter verdensmesteren. 

– Etterspørselen etter Magnus er positiv og sponsorinntektene er hyggelige. Han er populær, kan du si, smiler Arne Horvei, som sammen med Espen Agdestein styrer managementet rundt sjakkvidunderet. 

Han tror de økonomiske problemene i Sjakkforbundet skyldes for lite fokus på sponsorinntekter.

– Jeg håper virkelig at de klare å bedre økonomien og få inn flere sponsorinntekter, men det krever fokus og arbeid over tid, og Sjakkforbundet har kanskje ikke hatt tilstrekkelig fokus på dette hittil. De må profesjonalisere sponsorkonseptene sine, mener Horvei.

– Vi skulle svært gjerne hatt flere sponsorer som ville følge landslagene og enkeltspillerne våre, og kommer til å øke innsatsen, men jeg vil ikke si at vi har store problemer med å få sponsorer til å være interessert i oss. Det er mer penger i sjakk enn noen gang, sier Nesheim.

– I fjor hadde vi mellom 10 og 15 sponsorer. Kontrakten med Isbre viste vi at var over til sommeren, men Scandic kommer inn for dem. Codan har vi hatt et god samarbeid med, og vi snakker med dem om de skal fortsette å sponse seriesjakken vår. Vi har spennende planer og er i dialog med flere. 

«Cool nerds»
Men sponsorene er mest opptatt av Magnus Carlsen, og de store pengene går rett til 24-åringen.

– Magnus sitt beste bidrag er å fortsette å spille bra sjakk, så er det opp til andre som ønsker å skape interesse i kjølvannet av det, å selv utnytte mulighetene, mener Horvei.

– Magnus er litt større enn Sjakkforbundet i denne sammenheng, men vi har et godt samarbeid. Han har allerede gjort enormt mye for oss ved å åpne de dørene han har gjort. Nå er det opp til oss å utnytte mulighetene og finne frem til gode samarbeidspartnere, sier Nesheim, som også tror forbundet kan lære litt av hvordan Carlsen har sørget for uttrykket «smart is the new sexy».

– Ja, vi blir rådet til det. «Cool nerds» er et annet uttrykk, smiler generalsekretæren.