Gammel og rusten – men sjekk prisen!

Du tror den ikke før du får se den. Kanskje ikke da heller ...

En 45 år gammel, rusten Ford uten motor. Hva ville du betalt for den? Foto fra ebay.
En 45 år gammel, rusten Ford uten motor. Hva ville du betalt for den? Foto fra ebay.

Den er fra 1970. Den er rusten etter mange år utendørs. Den mangler både motor og girkasse, samt at interiøret er ødelagt.

Hva skal man betale for noe slikt? Vrakpant? Eller hører vi noen bud på over én million kroner?

Det siste er faktisk det selgeren av denne 45 år gamle Ford Mustangen har satt som minstepris isin annonse på den amerikanske auksjonsiden ebay.

For å si det slik – det har ikke kommet inn noen bud ennå...

Se hele annonsen og bildene her: 

Ikke bare en gammel rusten bil

Men på den annen side. Det er som regel en grunn til at ting er som de er. Slik er det her også.

For dette er ikke bare en gammel, rusten Mustang. Bilen er nemlig en svært sjelden utgave som heter 429 Boss.

Det er en av de mest sjeldne og verdifulle muskelbilene som finnes. Kun 859 biler ble laget totalt, i 1969 og 1970.

429 er motorstørrelsen på V8-eren i kubikktommer, som tilsvarer 7-liters slagvolum. Motoren var oppgitt til å yte hele 375 hk og 610 NM, men tester viste at den reelle effekten ofte var på rundt 500 hk! Noen mente endog at den var på opp mot 600 hk!

Med slike ytelser, behøver neppe Boss-navnet noen ytterligere forklaring. Det henspeiler selvfølgelig på at dette var "sjefen".

Noe de som er glade i enten GM eller Mopar selvfølgelig vil bestride ...

Ford Mustang: Denne bilen skapte de reneste opptøyer

Kraftig modifisert

Grunnen til at 429 Boss oppsto, var at Ford trengte en bil til den amerikanske racingserien NASCAR og homologiseringen krever at minst 500 biler skal være utstyrt med samme motor og selges til allmenheten.

Boss-bilene ble ombygget hos Kar Kraft. Motoren var så massiv at man slet med å få plass til den rent fysisk. Både støtdempertårn, innerskjermer og eksosmanifolder måtte tilpasses. Batteriet ble plassert i bagasjerommet. Dels på grunn av plassen, også på grunn av vektfordelingen. Bilen ble nemlig framtung med den store motoren.

Boss var også den første Mustangen med stabilisator-stag. Aircondition kunne ikke leveres - igjen på grunn av plassen. Turtelleren i Boss var gradert til 8.000 omdreininger, motoren hadde oljekjøler og bakakselen hadde "Traction-Lock " differensialbrems for å få kreftene fra den trimmede V8-eren ned i asfalten.

Les vår test av helt nye Ford Mustang her: 

Stive priser

Fargen som denne bilen har, kom i bare i 1970 og heter Grabber-Blue. Det hvite interiøret sladrer også om at det er en 1970-modell. I 1969 kunne den kun leveres med sort interiør og på 70-modellene var scoopet på panseret lakkert sort og ikke i bilens farge slik som i 1969.

Høye produksjonskostnader, gryende oljekrise og interne stridigheter hos Ford gjorde at 1970 ble siste året for 429 Boss.

Bilene er i dag ettertraktede samlerobjekter. Fine biler har blitt solgt for mellom 350.000 og 400.000 dollar, mens en svart helt original og urestaurert 429 Boss i 2013 ble solgt for 417.000 (3,5 millioner kroner) på auksjon i Florida.

Vi tror nok allikevel at over én million kroner for dette objektet. som altså mangler noe så viktig som originalmotor og girkasse. og som i tillegg er såpass rusten, kan være litt i overkant mye. Budgivningen, eller rettere sagt mangel på sådan,  så langt kan jo tyde på det,  men man vet jo aldri ...

Sjekk vår kjøpeguide til Ford Mustang her: