Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Tenkte å høre med deg om en liten sak. Forleden dag var jeg i Fredrikstad, der så jeg en Volvo 244 (svensk så klart!) med noe det er lenge siden sist jeg så. Bakrutesjalusi!

Spørsmålet er: Hva i all verden er dette godt for og hvorfor forsvant de plutselig og hva / hvem startet trenden. Kunne vært moro å høre dine tanker rundt dette sære og stygge (etter min mening) tilbehøret som alle hadde på bilen sin for noen år siden. Du har kanskje hatt det selv? Hilsen Rolf Erling.

Benny svarer:


Heisann! Ja, bakrutesjalusi (eller laksetrapp som de også ble kalt) er det nok flere enn deg som nesten har glemt! Det var jo noe alle med et snev av respekt for seg selv hadde på bilene sine på slutten av 70-tallet eller begynnelsen av 80-tallet. Nå er det sjelden de sees! Men de begynner å bli litt retro som tidsriktig tilbehør på biler fra den tiden.

Ser at de ofte selges for rundt tusenlappen på finn.no. De kostet vel 300-400 kroner nye, så investeringen har ikke vært direkte dum slik sett.

Uten at jeg skal være skråsikker på det så tror jeg at Lamborghini Miura (1966) var den første bilen som kom med bakrute-sjalusi originalt. Senere fulgte flere tøffe biler som Lancia Stratos og Lotus Esprit opp. Alle biler som kledde det. 

Etter hvert kom de i handelen som et svært populært tilbehør til de aller, aller fleste biler.
Jeg husker annonsen for disse fortalte om mindre smuss og sjenerende sol inn gjennom bakvinduet.

70- og 80-talls nostalgi

Grunnet til at mange hadde dette var nok allikevel at det var tøft og forholdsvis billig.

Ofte kombinert med krommede felgringer (for de som ikke hadde råd til aluminiumsfelger), vippe-takluke i glass og hvite nakkeputetrekk. Hadde du i tillegg en Pioneer komponent-stereo med equaliser, var du liksom i mål. Fikk du ikke dame da - så var de i alle fall ikke din skyld. Du hadde gjort det du kunne...

Lancia Stratos kom med bakrute sjalusi i 1974.
Lancia Stratos kom med bakrute sjalusi i 1974.

Jeg har vel egentlig aldri hatt så sansen for disse bakrutesjalusiene, så jeg unnlot å montere dette på mine biler. Synes egentlig det så mest klumpete ut på alminnelige biler. Men ett unntak finnes, og jeg liker egentlig ikke å innrømme det.

Jeg hadde en veldig kort periode en Opel Manta B, som hadde et hvitlakkert (som bilen) sjalusi da jeg kjøpe den. Det fikk – under sterk tvil – sitte der den korte stunden jeg hadde den.

Grunnen til at de plutselig ble borte, har jeg ingen annen forklaring på enn at dette nok var en slags jippo/motesak som plutselig noen fant ut var litt døll allikevel. De har rett og slett vært helt ut i mange år nå.

Men det er morsomt at de nå så smått kommer på plass igjen. på de bilene som en gang hadde dette.

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Ikke bare for superbiler. Her er en Ford Cortina med bakrutesjalusi.
Ikke bare for superbiler. Her er en Ford Cortina med bakrutesjalusi.

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: