Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvem er tidenes største bildesigner? For mange innen bilbransjen er svaret klart: Giorgetto Giugiaro.

Den legendariske italieneren har stått bak flere ikoniske design enn kanskje noen andre, samtidig som han har vist en utrolig bredde i arbeidet sitt.

Vi kan nevne Maserati Ghibli, Maserati Merak, Maserati Bora, Lotus Esprit, BMW M1, Alfa Romeo Alfetta GT/GTV, ISO Grifo, Saab 9000, De Tomaso Mangusta, DeLorean DMC-12, Fiat Dino Coupe, Fiat Panda, Hyundai Pony, FSO Polonez og ikke minst VW Golf, Passat og Scirocco fra 70-tallet.

I tillegg har mannen designet kameraer, klokker, våpen og mye annet.

Giugiaro og det som ble hans viktigste bil: VW Golf fra 1974.
Giugiaro og det som ble hans viktigste bil: VW Golf fra 1974.

Her er de minst lojale bileierne

Arvelig belastet

The master at work: Her jobber han med konseptet Tapiro (bygget på en Porsche 914) som ble vist i 1970.
The master at work: Her jobber han med konseptet Tapiro (bygget på en Porsche 914) som ble vist i 1970.

Giugiaro ble født 7.august 1938, og hadde sterke arvelige kunstanlegg. Bestefaren malte fresker i kirker, og hans far var kunstmaler. At Giugiaro begynte på kunstskole var derfor ingen overraskelse, og der var hans talent tydelig fra dag én.

I 1955 ble Fiat klar over hans tegninger og ansatte ham. Det ble litt for store forhold for Giugiaro, og han gikk til designhuset Bertone i 1959. Men det skar seg der, og fra 1966 til 1968 jobbet han for designhuset Carrozzeria Ghia.

John DeLorean fløy til Italia for å få Giugiaro til å tegne sportsbilen sin.
John DeLorean fløy til Italia for å få Giugiaro til å tegne sportsbilen sin.

Nå kjøper vi rekordmange nybiler

Italdesign ser dagens lys

Giugiaro ville imidlertid ha sitt eget designfirma, og i 1968 satte han opp Studio Italiano Realizzazione Prototipi, som ganske snart ble hetende Italdesign.

Giugiaro og Colin Chapman sammen med konseptbilen Lotus Esprit i 1972.
Giugiaro og Colin Chapman sammen med konseptbilen Lotus Esprit i 1972.

Siden 1968 har selskapet designet over 200 biler, og i 2010 solgte man 90,1 prosent av selskapet til VW-gruppen. Nå kjøper VW de siste 9,9 prosentene, og 76 år gamle Giugiaro pensjonerer seg.

Et glemt Toyota hybrid-konsept: Alessandro Volta fra 2004, med design av Italdesign.
Et glemt Toyota hybrid-konsept: Alessandro Volta fra 2004, med design av Italdesign.

Vi ønsker Giorgetto Giugiaro lykke til med pensjonist-tilværelsen. Det har han fortjent!

I 2013 viste Italdesign den fantastiske Parcour.
I 2013 viste Italdesign den fantastiske Parcour.

Arne gir bort en sjelden Opel Admiral, helt gratis.