Mesteren selv: Giorgetto Giugiaro. Hans navn forbindes kanskje aller mest med Maserati.
Mesteren selv: Giorgetto Giugiaro. Hans navn forbindes kanskje aller mest med Maserati.

Verdens største designer gir seg

Her kan du se noen av godbitene hans.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvem er tidenes største bildesigner? For mange innen bilbransjen er svaret klart: Giorgetto Giugiaro.

Den legendariske italieneren har stått bak flere ikoniske design enn kanskje noen andre, samtidig som han har vist en utrolig bredde i arbeidet sitt.

Vi kan nevne Maserati Ghibli, Maserati Merak, Maserati Bora, Lotus Esprit, BMW M1, Alfa Romeo Alfetta GT/GTV, ISO Grifo, Saab 9000, De Tomaso Mangusta, DeLorean DMC-12, Fiat Dino Coupe, Fiat Panda, Hyundai Pony, FSO Polonez og ikke minst VW Golf, Passat og Scirocco fra 70-tallet.

I tillegg har mannen designet kameraer, klokker, våpen og mye annet.

Giugiaro og det som ble hans viktigste bil: VW Golf fra 1974.
Giugiaro og det som ble hans viktigste bil: VW Golf fra 1974.

Her er de minst lojale bileierne

Arvelig belastet

The master at work: Her jobber han med konseptet Tapiro (bygget på en Porsche 914) som ble vist i 1970.
The master at work: Her jobber han med konseptet Tapiro (bygget på en Porsche 914) som ble vist i 1970.

Giugiaro ble født 7.august 1938, og hadde sterke arvelige kunstanlegg. Bestefaren malte fresker i kirker, og hans far var kunstmaler. At Giugiaro begynte på kunstskole var derfor ingen overraskelse, og der var hans talent tydelig fra dag én.

I 1955 ble Fiat klar over hans tegninger og ansatte ham. Det ble litt for store forhold for Giugiaro, og han gikk til designhuset Bertone i 1959. Men det skar seg der, og fra 1966 til 1968 jobbet han for designhuset Carrozzeria Ghia.

John DeLorean fløy til Italia for å få Giugiaro til å tegne sportsbilen sin.
John DeLorean fløy til Italia for å få Giugiaro til å tegne sportsbilen sin.

Nå kjøper vi rekordmange nybiler

Italdesign ser dagens lys

Giugiaro ville imidlertid ha sitt eget designfirma, og i 1968 satte han opp Studio Italiano Realizzazione Prototipi, som ganske snart ble hetende Italdesign.

Giugiaro og Colin Chapman sammen med konseptbilen Lotus Esprit i 1972.
Giugiaro og Colin Chapman sammen med konseptbilen Lotus Esprit i 1972.

Siden 1968 har selskapet designet over 200 biler, og i 2010 solgte man 90,1 prosent av selskapet til VW-gruppen. Nå kjøper VW de siste 9,9 prosentene, og 76 år gamle Giugiaro pensjonerer seg.

Et glemt Toyota hybrid-konsept: Alessandro Volta fra 2004, med design av Italdesign.
Et glemt Toyota hybrid-konsept: Alessandro Volta fra 2004, med design av Italdesign.

Vi ønsker Giorgetto Giugiaro lykke til med pensjonist-tilværelsen. Det har han fortjent!

I 2013 viste Italdesign den fantastiske Parcour.
I 2013 viste Italdesign den fantastiske Parcour.

Arne gir bort en sjelden Opel Admiral, helt gratis.