SENDER UT TILBUD PÅ GIRO: Onlineopplysningen har adresse i dette bygget i et industriområde i Ski sør for Oslo, men her finnes ingen spor av firmaet. Fordi giroen har påskriften «reg.frist» kan ikke dokumentet forveksles med en faktura, hevder firmaet. FOTO: LARS BARTH-HEYERDAHL / TV 2
SENDER UT TILBUD PÅ GIRO: Onlineopplysningen har adresse i dette bygget i et industriområde i Ski sør for Oslo, men her finnes ingen spor av firmaet. Fordi giroen har påskriften «reg.frist» kan ikke dokumentet forveksles med en faktura, hevder firmaet. FOTO: LARS BARTH-HEYERDAHL / TV 2

Kommuner trodde de fikk faktura – punget ut til søketjeneste

SKI (TV 2): – Når det er forsøk på å lure til seg penger, er det svindel, sier ordføreren i Alvdal.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Alvdal kommune er en av rundt ti kommuner som kan ha betalt etter å ha mottatt en giro fra selskapet Onlineopplysningen AS. Det skriver Kommunal Rapport.

Onlineopplysningen sier deres forsendelser er tilbud. Tilbudene ligner imidlertid så mye på fakturaer at de noen ganger blir betalt ved en feiltakelse.

– Vi får drøssevis med sånne ting i løpet av et år. Det er veldig mye, og dessverre så skjer det en gang iblant at det er en som blir utbetalt, sier Alvdal-ordfører Svein Borkhus (Ap) til TV 2.

– Skulle vært ulovlig

Etter at kommunen kom i skade for å betale 4990 kroner til Onlineopplysningen AS, vil kommunen skjerpe rutinene ytterligere.

– Kaller du dette for svindel?

– Ja. Når det er forsøk på å lure til seg penger, er det svindel.

– Selskapene kaller forsendelsene for tilbud?

– Jeg skulle ønske det var forbudt å sende ut såkalte tilbud i det formatet. Da kan de heller sende et høflig brev eller en epost og så sende faktura etterpå om vi ønsker produktet, sier ordføreren.

KONTORER: Flere bedrifter holder til i Industriveien 3. Men det står ikke Onlineopplysningen på noen ringeklokker eller postkasser. FOTO: LARS BARTH-HEYERDAHL / TV 2
KONTORER: Flere bedrifter holder til i Industriveien 3. Men det står ikke Onlineopplysningen på noen ringeklokker eller postkasser. FOTO: LARS BARTH-HEYERDAHL / TV 2
«PREMIUM+ANNONSE»: Kjell Johnsen kontaktet Økokrim og Næringslivets sikkerhetsråd da dette brevet dumpet ned i postkassen til hans firma. FOTO: FAKSIMILE / PRIVAT
«PREMIUM+ANNONSE»: Kjell Johnsen kontaktet Økokrim og Næringslivets sikkerhetsråd da dette brevet dumpet ned i postkassen til hans firma. FOTO: FAKSIMILE / PRIVAT

– Skulle aldri vært betalt

Ifølge Kommunal Rapports Leverandørdatabase har ti kommuner blitt fakturert av dette selskapet. Det er ikke kjent om alle faktisk har betalt, men de har alle registrert fakturaen inn i sitt fakturasystem.

– Her ble det gjort en feil. Den skulle naturligvis aldri vært betalt, sier David Eriksen, økonomisjef i Eidsvoll kommune til Kommunal Rapport.

Eriksen sier ferietid trolig er høysesongen for henvendelser fra useriøse aktører.

– Mange er mest aktive i juli. Ferievikarene er på plass og de ansvarlige som kjenner alle leverandørene ut og inn er på ferie. Vi ser det sammen også rundt juletider, påske og andre ferier, sier økonomisjefen.

Ikke betalingsfrist, men «registreringsfrist»

TV 2 omtalte i forrige uke selskapet Bransjeopplysningen.no, som opererer på nøyaktig samme måte. Et tilbud med en giro påført beløp, kontonummer og dato sendes ut til bedrifter.

Daglig leder Axel Buck i Bransjeopplysningen.no forklarte at tilbudene deres verken inneholder fakturanummer, fakturadato, kundenummer eller betalingsfrist. Over datoen for betalingsfrist er det nemlig trykket «reg.frist».

Ingen hjemme

TV 2 forsøkte mandag å få kontakt med de som står bak Onlineopplysningen AS. Ifølge selskapets nettsider holder de til i Industriveien 3 i Ski.

Der er det imidlertid ingen spor etter Onlineopplysningen AS. Tre bedrifter har butikk- og lagerlokaler i bygget. En del av bygget huser kontorer. Men ingen skilt indikerer at Onlineopplysningen har holder til her, og ingen av de TV 2 treffer har noen gang hørt om firmaet. Ingen svarer når TV 2 ringer telefonnummeret bedriften har oppgitt.

En mann som har jobbet i bygget i flere år forteller at det er en del gjennomtrekk blant leietakerne, men Onlineopplysningen er ukjent for ham.

Gulloppføring

Christer Fossum svarer på en eposthenvendelse fra TV 2 til Onlineopplysningen. Han forklarer at deres tilbud verken inneholder fakturadato, kundenummer eller betalingsfrist og derfor ikke er en faktura.

– Det står ingen betalingsfrist, men derimot en registreringsfrist på tilbudet vi har sendt det aktuelle selskapet, skriver Fossum.

– Hva slags produkt er det kommunene får om de betaler dere 4990 kroner?

– De får en gulloppføring på onlineopplysningen.no samt indeksering på de største søkemotorene.

– Hvordan vil Alvdal kommune oppleve at de får valuta for pengene de har betalt til dere?

– De vil bli synlig på onlineopplysningen.no samt bli indeksert i søkemotorene.

– Hva er deres kommentar til påstanden om at dere forsøker å narre bedrifter til å betale når de mottar tilbudene fra dere?

– Vi er ikke enig i dette. Det er tydelig opplyst på kampanjetilbudet om at det dreier seg om et tilbud og ikke et krav. Tilbudet har en registreringsfrist som bedrifter kan benytte seg av om de ønsker det. De som ikke benytter seg av tilbudet blir automatisk slettet i vårt system.

Fossum besvarer ikke TV 2s spørsmål om de faktisk har kontorer i Industriveien 3 i Ski. Det er også uklart hva «gulloppføring» innebærer.

Kaller praksisen ulovlig

Juridisk direktør i Forbrukerombudet, Frode Elton Haug, slo fast overfor TV 2 i forrige uke at tilbudet fra Bransjeopplysningen.no er ulovlig fordi den framstår som et krav om betaling.

TV 2 har mottatt flere henvendelser i kjølvannet av denne artikkelen. Kjell Johnsen i CORE International mottok også et slikt tilbud og reagerte med å sende saken til Økokrim og til Næringslivets sikkerhetsråd.

Bransjeopplysningen skriver dette i et svar til Kjell Johnsen:

«Tilbudet er helt lovlig og oppfyller alle kravene myndighetene krever i den sammenheng. Grunnen til at vi har valgt å utforme tilbudet på en giroblankett, har sammenheng med at vi ønsker å skille seg litt ut i mengden av tilbud norske bedrifter til daglig mottar.»