Broom er til stede på den offisielle lanseringen av nye VW Touran som akkurat nå går av stabelen i Nederland.
Broom er til stede på den offisielle lanseringen av nye VW Touran som akkurat nå går av stabelen i Nederland.

I dag er det premiere på en stor familiebil-nyhet

Vi tester helt nye VW Touran - i Nederland.  

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volkswagen Touran har i en årrekke vært en av favorittene til de som trenger en fornuftig og rommelig familiebil, uten at det skal koste skjorta.

Dette er en typisk ”barnehage-ekspress”, gjerne godt lastet med barneseter, barnevogner og alt utstyr småbarnsfamiliene trenger å ha med seg på tur. Over 19.000 solgte biler til nå, sier sitt om at Touran har truffet dette markedet i Norge godt.

Tross ganske kompakte utvendige mål, har der her skjult seg en bil med imponerende mye plass. Mange har blitt solgt med sju seter, med ”bare” fem seter i bruk har bagasjerommet vært imponerende.

Helt ny

De siste årene har Touran levd litt i skyggen av nyere og mer moderne konkurrenter, men nå svarer Volkswagen med en helt ny modell, 12 år etter at den første Touranen kom.

Den nye er basert på konsernets avanserte og fleksible MQB-plattform som vi allerede kjenner fra en rekke modeller. Det betyr også mange nye tekniske løsninger, samtidig som VW har gjort bilen helt ny, både utvendig og innvendig.

Nå er vi altså i Nederland, og får se bilen i virkeligheten, for første gang utenfor en bilutstilling.

Slik ser verdens eneste Broomifiserte Touran ut

Praktisk og brukervennlig

Det første som slår oss i forhold til designet er at bilen har blitt mer linjelekker og renere i designet enn tidligere. Særlig fronten er vellykket, for øvrig er dette typisk funksjonell flerbruksbil. Praktiske hensyn er viktigere enn designsprell.

Dette inntrykket videreføres innvendig. Det er praktisk og brukervennlig. Materialkvaliteten er høy i de mer påkostede utgavene, men du merker at du ikke sitter i noen eksklusiv bil. Det er litt hverdagsfaktor over det hele, naturligvis ikke tilfeldig.

Vi kjenner igjen det meste fra øvrige VW-modeller. Her har de seriøst mye å velge mellom når de skal sette sammen interiører hos Volkswagen.
Vi kjenner igjen det meste fra øvrige VW-modeller. Her har de seriøst mye å velge mellom når de skal sette sammen interiører hos Volkswagen.

Touran som bruktbil? Les mer om den her:

Kjøreopplevelse

På veien har det skjedd mye. Der de to første Touran-utgavene har hatt en ganske enkel og nesten primitiv kjørefølelse, føles den nye langt mer påkostet. Støydempingen er blant det beste i klassen i klassen. Touran har blitt en utmerket landeveissluker, her kan du kjøre langt uten å bli veldig sliten. Gode seter underbygget følelsen av en mer påkostet bil.

Seteløsninger er viktig i en bil som denne. Hele poenget med å kjøpe høyreist flerbruksbil framfor en stasjonsvogn, er jo å få mer plass og flere praktiske løsninger. Touran kommer nå med fem separate bakseter, som alle kan felles ned i gulvet.

47 oppbevaringsrom

Fleksibiliteten på andre seterad er god. Disse setene kan skyves hele 20 centimeter i lengderetningen. Bruker du den som femseter, og har behov for mest mulig bagasjeplass, skyver du de tre baksetene helt fram. Da har du imponerende 1040 liters bagasjerom. Motsatte ytterlighet med alle sju setene i bruk, betyr bagasjerom på 137 liter.

Eller du kan felle ned alle setene og bruke den som ”varebil”, da går det inn 1980 liter bagasje.

Volkswagens interiørdesignere har tydeligvis fått en krevende kravspekk underveis. De har nemlig funnet plass til hele 47 ulike oppbevaringsrom rundt om i bilen. Her blir altså ikke utfordringen å finne plass til solbriller, lommebok eller DVD-er til ungene, snarere å huske hvor du har lagt alt sammen. Uansett er dette gull verdt for den praktiske bruken.

Dette er praktisk bil for de som elsker design

Nytt infotainmentsystem

MQB-plattformen er blant annet designet for å spare vekt, for Tourans del betyr det at den har blitt 62 kilo lettere enn forgjengeren. Det er naturligvis positivt både for forbruk og kjøreegenskaper.

Et av VW-konsernets konkurransefortrinn, er at de i mange år har tilbudt mer utstyr og flere motoralternativer enn de fleste konkurrentene. Det fortsetter med Touran. Her kan du blant annet velge mellom en rekke bensin- og tre dieselmotorer. Bare for noen få år siden, ville kun dieselmotorene vært særlig interessante for det norske markedet, men nå kommer bensin for fullt.

Helt nytt infotainmentsystem er på plass, og VW ruller ut svært mye utstyr. Blant annet er Touran nå helt oppdatert på sikkerhetsfronten, her skjer det mye om dagen.

Flotte deg?

Startprisen på Touran er 331.000 kroner, da snakker vi 1,2-liters bensinmotor på 110 hestekrefter, i utstyrsnivå Businessline. Rimeligste dieselvariant er 1,6 TDi med 110 hestekrefter. I Businessline starter den på 347.000 kroner.

Skal du flotte deg med toppmodell, er det 1,4 TFSI med 150-bensinhester som gjelder. I Highline-utgave og med syvtrinns DSG-automat, starter den på 411.300 kroner. ”Starter på” er også viktig her, selv om dette er toppmodellen, er det mulig å fylle med mye mer utstyr, som naturligvis øker prisen. Men du slipper å betale ekstra for seter, syv seter er nemlig standard på Touran i Norge nå.

Vi kommer naturligvis tilbake med full test på Touran så snart vi har fått testet den skikkelig.

Storebror kan være den perfekte familiebilen

Volkswagen Touran har vokst en god del i sin nye utgave, den har også fått mye nytt utstyr og høyere grad av komfort, Likevel står prisene omtrent på stedet hvil.
Volkswagen Touran har vokst en god del i sin nye utgave, den har også fått mye nytt utstyr og høyere grad av komfort, Likevel står prisene omtrent på stedet hvil.

Denne koster mer, men har også 4x4