Du bør ikke være blyg for å kjøre denne ...
Du bør ikke være blyg for å kjøre denne ...

Super-ekstrem bil kan bli din for 13 millioner 

En av verdens mest unike Ferrarier er nå til salgs.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvis du følger litt med på prisutviklingen for ulike biler, har du kanskje merket at Ferrari Testarossa endelig har begynt å bevege seg i markedet. Den ikoniske 80-talls klassikeren (Testarossa debuterte på Paris-utstillingen i 1984) sto lenge veldig stille på prismarkedet, sannsynligvis fordi 80-tallet fortsatt ikke er «kult» på samme måte som 70-tallet er det.

Men det siste året har prisene på Testarossaer tatt solide steg oppover, til stor glede for auksjonshusene rundt omkring. Så skal du kjøpe en Testarossa bør du slå til nå, før det er altfor sent. Men skal du først kjøpe, hvorfor ikke gå for den mest vanvittige Testarossa av dem alle? En unik bil, som garantert vil bli verdt enorme summer noen tiår fra nå.En 1989 Ferrari Testa d’Oro Colani.

Luigi Colani er en tysk industridesigner (opprinnelig het han Lutz, men Luigi var mer kunstnerisk), med mange unike design innenfor mange ulike områder på samvittigheten helt fra 50-tallet fram til idag. Han er en stor tilhenger av runde former, og avstår fra alt som heter kantete linjer.

Slik ser en original Ferrari Testarossa fra 80-tallet ut.
Slik ser en original Ferrari Testarossa fra 80-tallet ut.

Her står den unike Ferrarien til salgs

Opp gjennom årene har det også blitt noen helt unike bildesign, inkludert en Formel 1-bil for Eifelland-teamet i 1972. På slutten av 80-tallet inngikk han et samarbeid med det tyske tuning-firmaet Lotec om å lage en rekordrask Testarossa.

Dermed oppsto Testa d’Oro Colani, og på saltslettene i Bonneville klarte den 351 km/t i 1991. Ikke alt takket være glatte linjer riktignok, for det tyske firmaet Lotec hadde utstyrt Ferrariens tolver med to turboer, slik at effekten lå på 750 hk kontra originalens 390 hk.

Bilen under rekordforsøkene på Bonneville.
Bilen under rekordforsøkene på Bonneville.

Endelig starter comebacket for Alfa Romeo

På et senere tidspunkt fant tydeligvis Colani ut at linjene ikke var dramatiske nok, og han dro på enda litt mer.

Nå ekstremt lav og med en frontrute mer liggende enn stående. Det er denne mer oppsiktsvekkende versjonen av bilen som nå er til salgs i superbil-butikken til Maranello Purosangue, for den nette sum av 13 millioner kroner. Så har du lyst på å vise fram den tøffeste Ferrarien på neste års Ferrari-treff, er det bare å slå til.

Tommy er Norges siste karosserimaker

Colanis mesterverk i all sin prakt.
Colanis mesterverk i all sin prakt.