Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Audi A4 har hatt betydelig suksess i Norge. Siden A4 kom for første gang i 1995, da som erstatter for Audi 80 / 90, har mer enn 40.000 nye biler blitt solgt i Norge. I tillegg har en god del biler også blitt tatt inn som bruktimporterte.

Nå er det klar for en n og femte generasjon i rekke av den norske familebil-favoritten.

En stor bilsuksess blir helt ny

Kjent, men skarpere design

Designet til nye A4-modellene er umiskjennelig Audi. Som vanlig fra den kanten er det ikke akkurat noen revolusjon.

Sett forfra er den klassiske singelframegrillen støpt i nye former. De horisontale linjene er tydelige og får bilen til å fremstå som lav og bred. Skarpe linjer går igjen i hele designet.

Det tydeligste kjennetegnet på de nye Audi A4-modellene er de nye frontlyktene. De har på mange måte blitt Audis kjennetegn. Også her er de skarpe linjene fremtredende.

Xenon plus med LED-kjørelys er standard og om ønskelig kan de nye A4-modellene leveres med LED-hovedlys eller Matrix LED-lysteknologi.

Sett fra siden er det den skarpe skulderlinjen og kileformen nederst på dørene som dominerer designet. Bakfra kjennetegnes de nye A4-modellene av smale og avlange lykter og fremtredende horisontale linjer. S line stylingpakke er tilgjengelig som ekstrautstyr og gir de nye A4-modellene bilen et  sportsligere preg.

Audi A4: Her er Norges råeste bruktbilannonse

Oppgradert innvendig også.
Oppgradert innvendig også.

Større, bedre plass og lettere

Nye Audi A4 Limousine måler 4,73 meter i lengden og har en akselavstand på 2,82 meter. Sammenlignet med forrige generasjon har bilen vokst med 2,5 cm i lengden, samtidig har akselavstanden økt. Bredden har økt og måler nå 1,84 meter. Høyden på 1,43 meter er uendret. Dimensjonene til nye A4 Avant er bortimot identiske.

De økte dimensjonene kommer også den innvendige plassen til gode. Blant annet har høyden ved forsetene har økt med 2,4 cm og benplassen i baksetet økt med 2,3 cm. Bagasjerommet i A4 Avant rommer nå 505 liter. Det er 15 liter mer enn forrige generasjon.

Til tross for de økte målene, veier nye Audi A4 opp til 120 kg mindre enn sin forgjenger. Utstrakt bruk av aluminium og andre lettvekstmaterialer sørger for både lavere vekt og økt sikkerhet. Uten fører veier nye Audi A4 1.4 TFSI 1.320 kg og er dermed en av de letteste bilene i sin klasse. De nye Audi A4 modellene er også best i klassen på luftmotstand. (cd 0.23 for A4 Limousine og cd 0.26 for A4 Avant.)

Audi A4: Best av 15 millioner bruktbiler

Den innvendige plassen har blitt bedre.
Den innvendige plassen har blitt bedre.

Nytt interiør

Interiøret i de nye Audi A4-modellene er stilrent og oversiktlig med tydelige horisontale linjer, i stor grad som i nye Audi Q7.

Plasseringen av MMI-skjermen på dashbordet derimot er helt ny. Skjermen er kun 13 mm tykk og minner om en lesebrett i designen. I standardversjon måler skjermen 5 tommer, ved valg av Audi MMI navigasjon plus øker størrelsen til 7 tommer. Det nye MMI-operativsystemet er i stor grad også hentet fra nye Audi Q7. Betjeningen av de ulike infotainment-menyene kan styres både fra betjeningselementet i midtkonsollen og multifunksjonsrattet.

De nye Audi A4-modellene kan også leveres med Virtual Cockpit, et heldigitalt instrumentpanel med ulike visningsmodus.

Audi connect sørger for flere nye online-tjenester, eksempelvis kan man som tilvalg fjernstyre kupevarmeren via en smarttelefon. Apple Car Play og Google Android Auto vil bli tilgjengelig og sørge for sømløs integrering av en rekke app'er og tjenester direkte fra eierens smarttelefon.

Slik ser sedanmodellen ut bakfra.
Slik ser sedanmodellen ut bakfra.

Sørger for styringen selv

En rekke nye førerassistansesystemer blir tilgjengelig i de nye Audi A4-modellene. Også her er mye av teknikken er hentet direkte fra nye Audi Q7, som for eksempel den nye adaptive cruise controlen med egen køkjøring-assistent. I hastigheter opp til 65 km/t vil systemene i bilen selv sørge for styringen når veioppmerkingen og trafikken tillater det.

Head-up display med integrering av en rekke funksjoner er også tilgjengelig.

Ved lanseringen til høsten tilbys først syv motoralternativer, tre TFSI-bensinmotorer og fire TDI-dieselmotorer. Ytelsene strekker seg i første omgang fra 150 til 272 hk. Alle motorene følger EU6-norm og sammenlignet med forrige generasjon er drivstofforbruket redusert med opp til 21 prosent. Eksempelvis har dieselmotoren 2.0 TDI 150 hk et C02-utslipp fra 95 g/km.

En nyutviklet S tronic automatgirkasse kan leveres til alle motoriseringene. Den største 3.0 TDI-motoren leveres med tiptronic automatgirkasse. Flere modeller tilbys også med quattro permanent firehjulsdrift.

Roberts Audi A4 B5 Turbo Quattro

Audi fokuserer mot det litt mer sporty.
Audi fokuserer mot det litt mer sporty.

Norske motor-favoritter

De mest populære motorversjonene i Norge vil bli 2.0 TDI 150 hk quattro og 2.0 TDI 190 hk quattro S tronic. Samtidig bør også bensinmotoren 1.4 TFSI 150 hk S tronic være interessant for mange. I tiden fremover vil motorutvalget ytterligere.

Understellet på de nye Audi A4-modellene skiller seg vesentlig fra forrige generasjon. For første gang kan man velge en variabel demperregulering med to innstillinger, sport og komfort, som også justerer også høyden på bilen.

De nye Audi A4-modellene trekker også tilhengervekt på opp til 2.100 kg om ønskelig.

De nye A4-modellene kommer i to ulike utstyrsnivåer, hvor toppmodellen "Sport" blant annet har 17" felger, sportsseter og egne eksteriørelementer som standard.

Xenon plus med LED-kjørelys, DAB +, MMI radio med blåtann-forberedelse og USB-port for smarttelefon-funksjoner, nøkkelfri startfunksjon, multifunksjonsratt og det nye sikkerhetssystemet pre sence city med nødbremsfunksjon er standard på alle modeller.

Audi A8 coupe: Audien som aldri kom i produksjon

Designet er nytt, men velkjent
Designet er nytt, men velkjent

På veien i november

Prisene på nye Audi A4 er enda ikke kjente, men vi offentliggjøres i løpet av sommeren. Vi kommer selvfølgelig tilbake med disse så fort de er klare.

For første gang kommer Avant (stasjonsvognutgaven) samtidig med sedanen. Det er tradisjonelt denne som står for det meste av A4 salget her i Norge.

De første kundene vil få sin nye Audi A4 i november.

Les vår test av helt nye Audi Q7 her: 

Stasjonsvogna er tradisjonelt bestselgeren i Norge. De første bilene kommer i høst.
Stasjonsvogna er tradisjonelt bestselgeren i Norge. De første bilene kommer i høst.