Elektriske vinduer er veldig fint så lenge de ikke virker, men det gjør de ikke alltid.
Elektriske vinduer er veldig fint så lenge de ikke virker, men det gjør de ikke alltid.

Det er ikke så uvanlig at denne svikter

Ekstra kjedelig nå på sommeren.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Min Renault ble stående lenge mens jeg var i utlandet.  Men nå vil det ikke det elektriske vinduet på førersiden rikke seg. Det er ingen lyd fra vindusheismotor, ingen bevegelse, helt dødt. Vinduet står bom fast i lukket posisjon.

Vindusheisen på passasjersiden virker, begge brytere også den på førersiden virker, så det kan ikke være sikringen. Kan det være at bryteren eller ledningene i døren er defekt?

Benny svarer

Heisann!. Elektriske vindusheiser som ikke virker, er faktisk en ganske vanlig feil på mange biler, uavhengig av merke og modell. I min tid som bilmekaniker har jeg reparert mange slike.

Grunnene til feil kan være flere, men det er heldigvis som regel ganske greit å finne ut av. Jeg gir et litt generelt svar, for dette er det sikkert flere som opplever. 

Det er veldig sjelden at feilen ligger i en sikring som har gått. Dessverre. Det er jo liksom så enkelt og greit om det er den. Da er feilen reparert på to minutter og delen koster tre kroner og femti øre.

Men å sjekke at sikringen er hel, hører definitivt med tidlig i feilsøkningsprosessen. Kanskje helt først, til og med.

Det andre jeg ville sjekket er ledningene som går inn i døra i forkant. Det sier seg jo selv at disse lett kan komme i klem og få brudd eller kortslutte når døra har gått opp og igjen noen hundredetalls ganger.

Mye tyder vel på at dette er i orden hos deg ettersom bryterpanelet på døra fungerer på de andre vinduene, men sjekk allikevel. Det er jo en visuell kontroll hvor man som regel ikke behøver å demontere noe - i alle fall ikke slik i første omgang.

Ser det greit ut så er det på tide å sjekke bryteren. Dette er også ganske enkelt med en prøvelampe. Mål om det er strømgjennomgang når man trykker på bryteren.

Les også: Spar penger - reparer frontruta

Ofte er det feil i selve motoren

Er det detm så mål om det kommer strøm fram til selve vindusheismotoren. Da må det innvendige dørtrekket av.

Har du strøm fram dit, er det nok selve rutehever-motoren som er gåen. Dette er den mest vanlige feilen når en elektrisk rutehever slutter å virke. Den sitter litt utsatt til i forhold til temperaturendringer og kondens. Som kjent er elektriske komponenter og kondens (fuktighet) en dårlig kombinasjon.

Men det også kan være noe mekanisk feil med selve hevemekanismen, særlig på biler hvor denne består av wire og løpehjul.

Det kan være litt trangt å få skiftet dette inne i en dør (avhengig av bilmerke og modell, så klart), men noen sår på knokene og litt småbanning hører ofte med før jobben er gjort. Men det er heller ikke verre enn at en litt dreven "gjør det selver" fikser dette selv.

Håper dette var litt oppklarende - og ønsker deg lykke til, enten du gjør det selv eller setter det bort.

Oljeskift: Du sparer mye på å gjøre det selv

Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: