Denne er kåret til årets bilmotor
... eller rettere sagt – den ene halvparten. Bilen har nemlig to motorer!
Har man som meg levd en stund, så har man fått med seg en rivende utvikling når det gjelder bilmotorer.
Det er forlengst slutt på deler som støtstenger, stifter, fordelerlokk og forgassere. Kjente og kjære komponenter som mange av dagens bilmekanikere ikke har noe forhold til.
Endringer til det bedre
Utviklingen har gått raskt, men også i riktig retning. Selv om undertegnede til tider kan være både konservativ og bakstreversk, har jeg ikke noen problemer med å innrømme det.
Ikke minst gjelder dette ytelse og miljø.
For å stimulere bilprodusentene til innovativ og kreativ tenking, har det siden 1999 blitt delt ut en prestisjefylt pris som kalles "International engine of the year" - eller "Årets motor" på godt norsk.
BMW vant i år!
Det er britiske UKIP Media & Events som står bak kåringen. De får hjelp av en stor gruppe motorjournalister fra hele verden.
BMW er et merke som har ligget langt framme på motorteknologi lenge. I år fikk de også full uttelling i nevnte kåring.
Det er motoren - eller rettere sagt motorene, for den har to – i i8 som BMW nå høster heder og ære for. Velfortjent!
Jeg har vært en av de heldige som har kjørt denne spektakulære bilen. En bil som definitivt gjorde inntrykk. Ikke minst på grunn av nevnte motorer.
Vi har testet den
Her er hva jeg skrev i testen etter å ha kjørt bilen:
1,5-liters bensinmotoren med tre sylindere og 231 hk, er plassert bak baksetet. Elmotoren på 131 hk er plassert foran, og batteripakken lavt og midt i bilen. Dette gir foruten 362 hk, også god balanse og fin-fin vektfordeling.
Girkassen er en 6-trinns automat som gjør en svært god jobb, med raske og presise skift.
Hele drivpakka fortjener skryt og er en sportsbil verdig. 0-100 km/t på kjappe 4,4 sekunder og en elektronisk begrenset toppfart på 250 km/t bekrefter det.
Effekten kommer veldig lineært, og momentkurven er like flat som en motorvei i Danmark.
Dette går såpass unna at man ikke bare skremmer vannet av eventuelle passasjerer, men såpass at man faktisk kan bli litt redd selv også. Da er det godkjent...
Resten av BMW i8 testen finner du her: