Her har prisene faktisk stått helt stille

Velger du nybil – eller klassisk cabriolet?

Det skiller flere tiår og en rivende teknisk utvikling mellom disse bilene. Men prismessig er de faktisk på nesten nøyaktig samme nivå.
Det skiller flere tiår og en rivende teknisk utvikling mellom disse bilene. Men prismessig er de faktisk på nesten nøyaktig samme nivå.

VW har både lange og stolte tradisjoner med å kunne tilby cabriolet-modeller til sine kunder.

Allerede i 1948 ble den aller første cabriolet-prototypen av Bobla laget, av karosseri-firmaet Karmann. Den regulære produksjonen startet i 1949.

Så mange som 331.847 biler så dagens lys før den siste trillet av samlebåndet 10. januar 1980.

Har holdt tradisjonene i hevd

Da VW lanserte sin New Beetle i 1998,  var det nærmest en selvfølge at den også kom som cabriolet. I mellomtiden hadde de jo også tilbudt sine kunder cabriolet-versjonen av sin nye "folkebil" VW Golf. En modell som fortsatt tilbys, sammen med Beetle.

Slik sett har de klart å holde de gamle tradisjonene i hevd.

Det er ikke til å komme i fra at vi her i Norge har et klima som store deler av året ikke akkurat appellerer til å kjøre åpne bil.

Se hva Hans Olav ga kona i bursdagsgave

Prisøkning

Men når værgudene finner det for godt å vise seg fra sin beste side så finnes det vel knapt et bedre og vakrere land å kjøre åpne bil i?

Så noen toppløse eksemplarer har da funnet veien hit til berget også.

Du kan fortsatt få veldig fin Boble for 50.000,-

Kostet 33.650 Kr i 1973

VW Boble cabriolet har forlengst blitt en klassiker, med dertil skyhøye priser. Skikkelig pene, eller oppussede biler, omsettes for rundt 200.000 kroner. De har med andre ord vært en ganske god investering.

– I 1973 kostet disse bilene 33.950 kroner på en kampanje. Det forteller Jon Røhrt som er ansvarlig for bedriftskultur og -historie hos den norske importøren.

– Det som er litt morsomt og interessant er at om man justerer 1973-prisen med konsumpris-indeksen(KPI) så havner 1973-modellen på ca 240.000 kroner, omgjort til dagens "valuta".

– Mens en splitter ny VW Beetle med 1,6-liters dieselmotor på 105 hestekrefter nå koster 255.000 kroner, forklarer Røhrt ivrig videre.

Dette må være verdens tøffeste Folkevogn?

Uavgjort

Vi kan vel med det konstantere at bilene ikke har blitt dyrere på disse 42 årene. Vi kan vel nesten si at dette er uavgjort.

Den nye har jo også både sterkere motor, bedre garanti, mye mer sikkerhetsutstyr og ikke minst byr den på bedre både kjøreegenskaper og komfort.

Men når det gjelder sjel og sjarm, så vinner kanskje fortsatt den "gamle"?

Les vår kjøpeguide for VW Boble her: